Kods | LA0371 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Sociālais atbalsts speciālajā un iekļaujošajā izglītībā | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Pamatstudiju, Profesionālais | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Sociālās zinātnes | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Liepājas akadēmija | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Dina Bethere | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 3.0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Studiju kursa mērķis ir veidot studentu izpratni par daudzveidīgajiem iekļaujošās un speciālās izglītības aspektiem pirmsskolā un skolā, nodrošināt sociālajiem darbiniekiem teorētiskās zināšanas un darbības prasmes efektīva sociālā atbalsta nodrošināšanai speciālās un iekļaujošās izglītības vidē, apgūstot spēju kompetenti, zinātniski pamatoti un profesionāli atbildīgi īstenot sociālpedagoģisko darbību speciālajā un iekļaujošajā izglītības vidē. Šajā nolūkā ir paredzēta zināšanu ieguve par speciālās un iekļaujošās izglītības attīstības tendencēm Latvijas un starptautiskā kontekstā, par bērnu un pusaudžu speciālo vajadzību izpausmēm formālās un neformālās izglītības procesā. Studiju kursa programmā apgūstamās prasmes ir orientētas uz bērnu, pusaudžu socializācijas ierobežojumu risku izvērtēšanu, bērniem un pusaudžiem emocionāli un fiziski drošas vides veidošanu un uzturēšanu, prasmi sadarboties un konsultēt socializācijas un bērnu tiesību jautājumos bērnu un pusaudžu ar speciālajām vajadzībām ģimenes, vispārizglītojošo, ārpusskolas pedagoģisko un atbalsta personālu. . |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Mērķis: veidot studentu izpratni par daudzveidīgajiem iekļaujošās un speciālās izglītības aspektiem pirmsskolā un skolā, nodrošināt sociālajiem darbiniekiem teorētiskās zināšanas un darbības prasmes efektīva sociālā atbalsta nodrošināšanai speciālās un iekļaujošās izglītības vidē. Studiju kursa uzdevumi: 1. Nodrošināt studentu izpratni par iekļaujošas vides veidošanas nosacījumiem un attīstības tendencēm, sociālo iekļaušanos un atbalsta sistēmas darbību. 2. Veidot studentu izpratni un attīstīt prasmes sistemātiski izzināt izglītojamā individuālās attīstības, mācīšanās, personības, un sociālās izaugsmes vajadzības, kā arī grūtības mācību procesā. 3. Attīstīt studentu izpratni par sociālajam darbiniekam nepieciešamo kompetenci, strādājot ar bērniem ar speciālajām vajadzībām ārpus formālās izglītības, tostarp veidot prasmes darbam ar ģimenēm, kas audzina bērnus ar speciālajām vajadzībām. 4. Veicināt studentu prasmes profesionālās kompetences robežās izstrādāt priekšlikumus emocionāli un fiziski drošas vides izveidei, sadarbojoties ar pedagoģiskā un psiholoģiskā atbalsta speciālistiem. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Zina un izprot speciālās un iekļaujošās izglītības attīstības tendencēm Latvijā un ārvalstīs.
Zina un izprot par bērnu un pusaudžu speciālo vajadzību izpausmēm formālās un neformālās izglītības procesā. - Metodes. Testi – daudzizvēļu, atvērto un situāciju analīzes jautājumi par attīstības tendencēm Latvijā un ārvalstīs. Refleksijas darbi – analizēt/salīdzināt speciālās izglītības sistēmu dažādās valstīs un tās attīstību. Diskusijas un debates – apspriest iekļaujošās izglītības priekšrocības, izaicinājumus un risinājumus. Gadījumu analīze – analizēt reālus vai hipotētiskus gadījumus par bērniem ar SV izglītības vidē. Praktiskie uzdevumi – plāna izstrāde individuālam atbalsta mehānismam bērnam ar SV.
Vērtēšanas kritēriji: teorētisko zināšanu apjoms, praktisko zināšanu pielietojums, izpratne par likumdošanu un normatīvo regulējumu, analītiskās spējas, empātija un ētiskā izpratne, komunikācijas un sadarbības prasmes, inovāciju un metožu pielietojums.
* Praktisko darbu rezultāti semestra laikā.
* Patstāvīgo darbu vērtējumi. Prot identificēt un izvērtēt bērnu, pusaudžu socializācijas ierobežojumu riskus un plānot piemērotas socializācijas procesa risku novērtēšanas metodes. Prot veidot un uzturēt iekļaujošu, bērniem un pusaudžiem emocionāli un fiziski drošu vidi. Prot sadarboties un konsultēt socializācijas un bērnu tiesību jautājumos bērnu un pusaudžu ar speciālajām vajadzībām ģimenes, vispārizglītojošo, ārpusskolas pedagoģisko un atbalsta personālu. - Metodes. Gadījumu analīze – identificēt socializācijas riskus, izvēlēties atbilstošas novērtēšanas metodes. Individuālo plānu izstrāde – izstrādāt socializācijas risku novērtēšanas un mazināšanas plānu. Video analīze – analizēt videoklipi ar dažādām izglītības vidēm, sniegt vērtējums par drošības un iekļaušanas aspektiem. Refleksijas – izvērtēt savu praksi un tās atbilstību iekļaujošās izglītības principiem. Situāciju modelēšana – modelēt konsultāciju vai sadarbības situāciju ar vecākiem, pedagogiem un atbalsta speciālistiem. Diskusijas un pieredzes apmaiņa – argumentēti viedokļi un risinājumi dažādām sadarbības situācijām. Novērtēšanas kritēriji: socializācijas risku identificēšanas un novērtēšanas precizitāte, piemērotu stratēģiju un metožu izvēle, spēja uzturēt drošu un iekļaujošu vidi, empātija un komunikācijas prasmes, spēja argumentēt savas izvēles, sadarbības efektivitāte. * Praktisko darbu rezultāti semestra laikā. * Patstāvīgo darbu vērtējumi. Spēj kompetenti, zinātniski pamatoti un profesionāli atbildīgi īstenot sociālpedagoģisko darbību speciālajā un iekļaujošajā izglītības vidē. - Metodes. Gadījumu analīze un risinājumu izstrāde – identificēt problēmu, analizēt situāciju un izstrādāt zinātniski pamatotu un efektīvu risinājumu. Profesionālās refleksijas un pašnovērtējums - analizēt savu profesionālo darbību, norādot uz stiprajām pusēm un attīstības iespējām. Ekspertu intervijas un profesionālās diskusijas - spēja argumentēt un pamatot savas pieejas un metodes. Dokumentācijas analīze - novērtēt dokumentācijas precizitāti, atbilstību normatīvajiem aktiem un zinātniski pamatotu metožu izmantošanu. Novērtēšanas kritēriji: teorētisko zināšanu pielietojums praksē, situāciju analīze un risinājumu izstrāde, ētiskā un profesionālā atbildība, sadarbības prasmes, inovatīvu metožu un pieeju izmantošana, atgriezeniskā saite un pašattīstība. * Praktisko darbu rezultāti semestra laikā. * Patstāvīgo darbu vērtējumi. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Praktisko darbu rezultāti semestra laikā - 15%
Patstāvīgo darbu vērtējumi (10% +25% + 25% + 25%) - 85% |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Nav īpašu prasību. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|