LA0371 Sociālais atbalsts speciālajā un iekļaujošajā izglītībā

Kods LA0371
Nosaukums Sociālais atbalsts speciālajā un iekļaujošajā izglītībā
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Sociālās zinātnes
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Dina Bethere
Kredītpunkti 3.0
Daļas 1
Anotācija Studiju kursa mērķis ir veidot studentu izpratni par daudzveidīgajiem iekļaujošās un speciālās izglītības aspektiem pirmsskolā un skolā, nodrošināt sociālajiem darbiniekiem teorētiskās zināšanas un darbības prasmes efektīva sociālā atbalsta nodrošināšanai speciālās un iekļaujošās izglītības vidē, apgūstot spēju kompetenti, zinātniski pamatoti un profesionāli atbildīgi īstenot sociālpedagoģisko darbību speciālajā un iekļaujošajā izglītības vidē. Šajā nolūkā ir paredzēta zināšanu ieguve par speciālās un iekļaujošās izglītības attīstības tendencēm Latvijas un starptautiskā kontekstā, par bērnu un pusaudžu speciālo vajadzību izpausmēm formālās un neformālās izglītības procesā. Studiju kursa programmā apgūstamās prasmes ir orientētas uz bērnu, pusaudžu socializācijas ierobežojumu risku izvērtēšanu, bērniem un pusaudžiem emocionāli un fiziski drošas vides veidošanu un uzturēšanu, prasmi sadarboties un konsultēt socializācijas un bērnu tiesību jautājumos bērnu un pusaudžu ar speciālajām vajadzībām ģimenes, vispārizglītojošo, ārpusskolas pedagoģisko un atbalsta personālu. .
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
Iekļaujošā, speciālā izglītība: pamatjēdzieni un attīstības tendences. Iekļaujošās izglītības hierarhija: iekļaujošā izglītība, integrācija, segregācija, izolācija. Iekļaujošā izglītība makro, mezo, mikro līmeņos. Speciālās izglītības mērķi un uzdevumi. Galveno iekļaujošās izglītības šķēršļi identificēšana. Speciālās un iekļaujošās izglītības normatīvā bāze. 8 12 4 16
Izglītojamo speciālo izglītības vajadzību izpausmes pirmsskolas un pamatizglītības posmā. Speciālo vajadzību definīcijas un klasifikācija, tipoloģiskās un individuālās pazīmes. 8 16 4 18
Drošas mācību vides veidošana bērniem ar speciālajām vajadzībām. Izglītības procesa nodrošinājums speciālajās un vispārizglītojošajās mācību iestādēs. Atbalsta komandas speciālistu profesionālās funkcijas. Mācību vides pielāgošana atbilstoši attīstības traucējuma tipam, bērna attīstības īpatnībām un vajadzībām. Sadarbības veidošana ar ģimenēm, kas audzina bērnus ar speciālajām. 8 12 4 18
Iekļaujošas interešu un neformālā izglītība bērniem ar speciālajām vajadzībām. Neformālās un interešu izglītības nozīme bērnu ar speciālajām vajadzībām socializācijas procesā. Sociālās vides resursu izmantošana interešu izglītības plānošanā un nodrošināšanā. 8 12 4 16
Kopā: 32 52 16 68
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Mērķis: veidot studentu izpratni par daudzveidīgajiem iekļaujošās un speciālās izglītības aspektiem pirmsskolā un skolā, nodrošināt sociālajiem darbiniekiem teorētiskās zināšanas un darbības prasmes efektīva sociālā atbalsta nodrošināšanai speciālās un iekļaujošās izglītības vidē. Studiju kursa uzdevumi: 1. Nodrošināt studentu izpratni par iekļaujošas vides veidošanas nosacījumiem un attīstības tendencēm, sociālo iekļaušanos un atbalsta sistēmas darbību. 2. Veidot studentu izpratni un attīstīt prasmes sistemātiski izzināt izglītojamā individuālās attīstības, mācīšanās, personības, un sociālās izaugsmes vajadzības, kā arī grūtības mācību procesā. 3. Attīstīt studentu izpratni par sociālajam darbiniekam nepieciešamo kompetenci, strādājot ar bērniem ar speciālajām vajadzībām ārpus formālās izglītības, tostarp veidot prasmes darbam ar ģimenēm, kas audzina bērnus ar speciālajām vajadzībām. 4. Veicināt studentu prasmes profesionālās kompetences robežās izstrādāt priekšlikumus emocionāli un fiziski drošas vides izveidei, sadarbojoties ar pedagoģiskā un psiholoģiskā atbalsta speciālistiem.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
Zina un izprot speciālās un iekļaujošās izglītības attīstības tendencēm Latvijā un ārvalstīs. Zina un izprot par bērnu un pusaudžu speciālo vajadzību izpausmēm formālās un neformālās izglītības procesā. - Metodes. Testi – daudzizvēļu, atvērto un situāciju analīzes jautājumi par attīstības tendencēm Latvijā un ārvalstīs. Refleksijas darbi – analizēt/salīdzināt speciālās izglītības sistēmu dažādās valstīs un tās attīstību. Diskusijas un debates – apspriest iekļaujošās izglītības priekšrocības, izaicinājumus un risinājumus. Gadījumu analīze – analizēt reālus vai hipotētiskus gadījumus par bērniem ar SV izglītības vidē. Praktiskie uzdevumi – plāna izstrāde individuālam atbalsta mehānismam bērnam ar SV. Vērtēšanas kritēriji: teorētisko zināšanu apjoms, praktisko zināšanu pielietojums, izpratne par likumdošanu un normatīvo regulējumu, analītiskās spējas, empātija un ētiskā izpratne, komunikācijas un sadarbības prasmes, inovāciju un metožu pielietojums. * Praktisko darbu rezultāti semestra laikā. * Patstāvīgo darbu vērtējumi.
Prot identificēt un izvērtēt bērnu, pusaudžu socializācijas ierobežojumu riskus un plānot piemērotas socializācijas procesa risku novērtēšanas metodes. Prot veidot un uzturēt iekļaujošu, bērniem un pusaudžiem emocionāli un fiziski drošu vidi. Prot sadarboties un konsultēt socializācijas un bērnu tiesību jautājumos bērnu un pusaudžu ar speciālajām vajadzībām ģimenes, vispārizglītojošo, ārpusskolas pedagoģisko un atbalsta personālu. - Metodes. Gadījumu analīze – identificēt socializācijas riskus, izvēlēties atbilstošas novērtēšanas metodes. Individuālo plānu izstrāde – izstrādāt socializācijas risku novērtēšanas un mazināšanas plānu. Video analīze – analizēt videoklipi ar dažādām izglītības vidēm, sniegt vērtējums par drošības un iekļaušanas aspektiem. Refleksijas – izvērtēt savu praksi un tās atbilstību iekļaujošās izglītības principiem. Situāciju modelēšana – modelēt konsultāciju vai sadarbības situāciju ar vecākiem, pedagogiem un atbalsta speciālistiem. Diskusijas un pieredzes apmaiņa – argumentēti viedokļi un risinājumi dažādām sadarbības situācijām. Novērtēšanas kritēriji: socializācijas risku identificēšanas un novērtēšanas precizitāte, piemērotu stratēģiju un metožu izvēle, spēja uzturēt drošu un iekļaujošu vidi, empātija un komunikācijas prasmes, spēja argumentēt savas izvēles, sadarbības efektivitāte. * Praktisko darbu rezultāti semestra laikā. * Patstāvīgo darbu vērtējumi.
Spēj kompetenti, zinātniski pamatoti un profesionāli atbildīgi īstenot sociālpedagoģisko darbību speciālajā un iekļaujošajā izglītības vidē. - Metodes. Gadījumu analīze un risinājumu izstrāde – identificēt problēmu, analizēt situāciju un izstrādāt zinātniski pamatotu un efektīvu risinājumu. Profesionālās refleksijas un pašnovērtējums - analizēt savu profesionālo darbību, norādot uz stiprajām pusēm un attīstības iespējām. Ekspertu intervijas un profesionālās diskusijas - spēja argumentēt un pamatot savas pieejas un metodes. Dokumentācijas analīze - novērtēt dokumentācijas precizitāti, atbilstību normatīvajiem aktiem un zinātniski pamatotu metožu izmantošanu. Novērtēšanas kritēriji: teorētisko zināšanu pielietojums praksē, situāciju analīze un risinājumu izstrāde, ētiskā un profesionālā atbildība, sadarbības prasmes, inovatīvu metožu un pieeju izmantošana, atgriezeniskā saite un pašattīstība. * Praktisko darbu rezultāti semestra laikā. * Patstāvīgo darbu vērtējumi.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Praktisko darbu rezultāti semestra laikā - 15%
Patstāvīgo darbu vērtējumi (10% +25% + 25% + 25%) - 85%
 
Priekšzināšanas Nav īpašu prasību.
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 3.0 16.0 16.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]