LA0359 Ģimenes un sabiedrības mijietekme

Kods LA0359
Nosaukums Ģimenes un sabiedrības mijietekme
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Sociālās zinātnes
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Alīda Samuseviča, Santa Striguna
Kredītpunkti 4.0
Daļas 1
Anotācija Studiju kurss nodrošina iespējas studentiem apgūt un sistematizēt teorētiskās zināšanas, iegūt izpratni par sociālo sistēmu mijiedarbību ģimenes un sabiedrības kontekstā, attīstīt sistēmiski analītiskās domāšanas prasmes sociālās mijietekmes problēmu identificēšanā un risināšanā sociālajā darbā. Mūsdienās ir daudz ģimeņu modeļu un bērnu audzināšanas veidu, ko ietekmē katras ģimenes individualitāte un sabiedrības procesi kopumā. Tāpēc ir svarīgi apgūt zināšanas par ģimenes funkcijām, pozitīvu saskarsmi ģimenē, pozitīvās audzināšanas metodēm, lai mazinātu audzināšanas neveiksmes. Iegūtās zināšanas un prasmes, attieksmes sekmēs topošo sociālo darbinieku kompetenci psiholoģiski pedagoģisko un sociālo problēmu risināšanā sociālajā darbā..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
1. temats. Ģimenes un sabiedrības mijietekmes izpratne. 1. lekcija: Ģimene un sabiedrība kā sociālā darba izpētes objekti. Ģimenes un sabiedrības jēdzienu definēšana. Izpētes teorētiskie virzieni: interakcionisms, tehnoloģiskais determinisms, sistēmiskā pieeja. Ģimenes valsts politikas pamatnostādnes. Praktiskais darbs: 1. Izveidot 15 pētījuma jautājumu sarakstu ģimenes un sabiedrības savstarpējās ietekmes identificēšanai sociālā darba īstenošanas kontekstā. Sagatavoties diskusijai. 2. Studēt Ā. Karpovas grāmatu "Ģimenes psiholoģija". 4 8 2 14
2. temats. Ģimenes un dzimtas nozīme sabiedrībā. 2. lekcija: Ģimenes attīstības vēsturiskie aspekti. Mūsdienu ģimeņu tipi un kopdzīves formas. Pamatģimenes un dzimtas jēdziens. Ģimenes dzīves cikls. Starppaaudžu attiecības. Bērnu un senioru aprūpe: attieksmes un savstarpējais atbalsts. Praktiskais darbs: 1. Sagatavot savas ģimenes ciltskoka prezentāciju vai izstrādāt genogrammu – ģimenes sistēmas grafisko karti. 2. Pamatojoties uz informācijas analīzi, veikt secinājumus par savas ģimenes/ dzimtas attīstību. 4 8 2 14
3. temats. Autobiogrāfiskie stāsti dzīves interpretācijā. 3. lekcija: Dzīves notikumu secība.Funkcionālas un disfunkcionālas ģimenes. Slēpti disfunkcionālās 8 8 2 20 ģimenes. Bērnības iespaidu ietekme. Ģimenes dzīvesstāsti. Autobiogrāfisko stāstu būtība un metodika. Praktiskais darbs: 1. Veikt vienu autobiogrāfisko interviju. Izstrādāt intervijas transkripciju un piedāvāt secinājumus. 2. Studējot literatūru, iepazīt kādas personības, ģimenes biogrāfiju, dzīvesstāstu, sniegt rezumējumu par iepazītā gadījuma fenomenoloģiju. 6 6 2 14
4. temats. Ģimenes mikrovide un sociālā makrosistēma. 4. lekcija: Sabiedrības stereotipi, mīti par ģimeni. Attiecību modeļi un savstarpējais atbalsta tīkls ģimenē. Mīlestība ģimenē: R.Kempbela u.c. teorijas. Sieviešu un vīriešu īpatnību veidošanās ontoģenēzē. Labvēlīgas ģimenes mikrovides iezīmes. Sociālā norma un traucējums. Nelabvēlīgas ģimenes mikrovides iezīmes. Makrosistēmas ietekmju spektrs. Praktiskais darbs: 1. Veikt vienas ģimenes dzīves grūtību izpēti un novērtējumu. 2. Izstrādāt pētītās ģimenes problēmas risinājumu, apkopojot ieteikumus intelektuālajā domu kartē. 4 8 2 8
5. temats. Komunikācija ģimenē un sociālajā vidē. 5. lekcija: Komunikatīvās darbības teorija. Prasme sarunāties. Runa (monologs) un sarunāšanās (dialogs), klausīšanās prasme. Komunikatīvie pārpratumi. Klausīšanās traucējumi, šķēršļi. Aktīvā klausīšanās. Sarunāšanās kā attiecību veidošana. Pārrunu vadīšanas metodika. Komunikācijas ētika.Pārrunu struktūra: vajadzība, problēma, risinājums. Praktiskais darbs: Pamatojoties uz analizēto literatūru (1 avots), izstrādāt pārskatu par negodīgas manipulācijas novēršanas paņēmieniem sarežģītās komunikācijas situācijās, akcentējot savas lietišķās pozīcijas saglabāšanu. 6 10 4 16
6. temats. Dzīves trajektorijas: ģimene un darbs. 6. lekcija: Digitālā laikmeta ietekme sociālo paradumu maiņā. Personības briedums un gatavība laulībai. Ģimenes veidošanās motīvi, pseidomotīvi. Ģimenes dzīvescikls. Reproduktīvā uzvedība un attieksmes, ietekmējošie faktori. Darba un ģimenes dzīves saskaņošana dažāda tipa ģimenēs. Dzīves kvalitāte. Praktiskais darbs: 1. Analītiskā ziņojuma “Latvijas ģimenes paaudzēs - 2018” patstāvīgas studijas. 2. Rakstisks pārspriedums – ieteikumu aktualizācija ģimenes un dzimstību veicinošai politikasizstrādei. 4 4 4 12
7. temats. Partnerattiecību un laulības kvalitāte. 7. lekcija. Ģimenes kopdzīves dinamika. Ģimenes audzinošās funkcijas, mērķis, uzdevumi, pamatprincipi un noteikumi. Audzināšanas stili, audzināšanas robežas un to noteikšana. Attiecību krīzes un mikrotraumas. Greizsirdība, neuzticība. Ētiskās vienaldzības un vientulības fenomens. Starppaudžu attiecību ietekme. Praktiskais darbs. 1. Analītiskā ziņojuma “Latvijas ģimenes paaudzēs - 2018” patstāvīgas studijas. 2. Ģimenes starppaaudžu attiecību analīze pēc pētījuma datiem. 3. Ieteikumu izstrāde starppaaudžu sadarbības atbalsta tīkla izstrādei. 4 10 2 8
8. temats. Ģimenes problēmu risināšana pārmaiņu kontekstā. 8. lekcija. Sociālekonomiskās un politiskās realitātes Latvijā aktualitātes. Ģimenes izaicinājumi pārmaiņu ietekmē. Ģimenes pašnoteikšanās un tās ierobežojumi. Sociālo problēmu risināšanas stratēģijas ģimenē. Profesionālais potenciāls sociālajā darbā ar ģimenēm. Praktiskais darbs. 1. Izstudēt un izrakstīt sev svarīgākās atziņas no izvēlētajiem teorētiskajiem avotiem (13; 14 avots). 2. Sistematizēt un uzrakstīt informatīvu pārskatu par sociālā darbinieka stratēģijām paaugstināt ģimenes pedagoģisko potenciālu kā ģimenes un sabiedrības pozitīvas mijietekmes veicināšanas nosacījumu. 8 18 2 6
Kopā: 40 72 20 92
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Studiju kursa mērķis: Nodrošināt iespējas studentiem apgūt teorētiskās zināšanas un iegūt izpratni par sociālo sistēmu mijiedarbību, attīstot sistēmiski analītiskās domāšanas prasmes ģimenes un sabiedrības sociālās mijietekmes problēmu identificēšanā un risināšanā sociālajā darbā. Studiju kursa uzdevumi: 1. Izveidot priekšstatu par ģimenes psiholoģiskās un pedagoģiskās attīstības modeļu daudzveidību. 2. Izprast mūsdienu ģimeņu labvēlīgas mikrovides veidošanās nosacījumus, kas balstās savstarpējā mīlestībā un cieņā un vecāku izmantotos bērnu audzināšanas pamatprincipus, raksturīgākās metodes un grūtības to realizēšanā. 3. Izvērtēt vecāku, bērna un pārējo ģimenes locekļu savstarpējo attiecību ietekmi uz bērna emocionālajām vajadzībām un to saistību ar personības turpmāko attīstību. 4. Studēt un analizēt literatūru sociālajā darbā, ģimenes psiholoģijā un pedagoģijā, aktīvi iesaistīties grupu diskusijās par cilvēku savstarpējām attiecībām ģimenē un vecāku lomu bērna audzināšanā. 5. Izveidot konceptuālu teorētisko atziņu izpratni par profesionālo kompetenci sociālā darbinieka praksē, veicinot pozitīvāku ģimenes un sabiedrības sociālo mijietekmi.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
ZINĀŠANAS: 1. Pārzina teorētiskos modeļus, kas skaidro ģimenes un sabiedrības mijiedarbību un to ietekmi uz indivīda sociālo funkcionēšanu. 2. Ir izpratne par ģimenes kā sociālās sistēmas attīstību un funkcijas dažādos sociālajos un kultūras kontekstos. 3. Ir zināšanas par sociālo politiku un institucionālo struktūru ietekmi uz ģimenēm un sociālajām grupām dažādos dzīves cikla posmos. - Rakstisks tests ar teorētisko modeļu salīdzinājumu. Vērtēšanas kritēriji: Spēj precīzi nosaukt un izskaidrot vismaz trīs teorētiskos modeļus (ļoti labi); Spēj salīdzināt modeļus un norādīt atšķirības un pielietojumu praksē (ļoti labi/labi); Atbildes struktūra ir loģiska, terminoloģija korekta (ļoti labi/labi); Ja iztrūkst būtisku modeļu vai piemēru – vērtējums viduvējs vai nepietiekams.
PRASMES: 1. Prot identificēt sociālās problēmas, kas saistītas ar ģimenes un sabiedrības attiecībām, un izstrādāt iespējamos sociālā darba risinājumus. 3. Nosaka ģimenes un sabiedrības mijietekmes problēmas, izmantojot sistēmisko pieeju un teorētiskos modeļus. 5. Prot veidot pozitīvu saskarsmi ģimenē, saskatīt un analizēt bērnu audzināšanas veiksmes un neveiksmes. 6. Spēj kritiski izvērtēt informāciju par ģimenes politiku un sociālajiem pakalpojumiem, sasaistot to ar klienta situāciju sociālajā darbā. - Gadījuma analīze (case study) un prezentācija. Vērtēšanas kritēriji: Precīzi identificē problēmu un tās cēloņus, balstoties uz sniegto informāciju (ļoti labi); Piedāvātie risinājumi ir atbilstoši, argumentēti un balstīti sociālā darba principos (ļoti labi/labi); Demonstrē spēju sasaistīt teoriju ar praksi (ļoti labi/labi); Ja problēmas netiek identificētas vai risinājumi ir vispārīgi – vērtējums zemāks.
KOMPETENCE: 1. Ir zināšanas un demonstrē atbildīgu un ētisku attieksmi pret dažādu ģimeņu struktūru un dzīvesveidu daudzveidību. 2. Demonstrē atbildīgu un ētisku attieksmi pret dažādu ģimeņu struktūru un dzīvesveidu daudzveidību. 3. Ir ieinteresēts pastāvīgi attīstīt savas zināšanas un profesionālās prasmes par ģimenes un sabiedrības mijietekmes jautājumiem. - Pašvērtējuma eseja. Vērtēšanas kritēriji: Spēj kritiski analizēt savu attieksmi, uzvedību un vērtības, strādājot ar dažādām ģimenēm (ļoti labi); Demonstrē izpratni par ētikas principiem un spēj tos sasaistīt ar konkrētām situācijām (ļoti labi/labi); Refleksija ir personiska, argumentēta un strukturēta (ļoti labi/labi); Ja refleksija ir virspusēja vai neparāda attieksmes analīzi – vērtējums zemāks.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Gadījuma analīze - 40%
Eseja - 30%
Noslēguma tests - 30%
 
Priekšzināšanas Sociālā psiholoģija Socializācijas pamati Garīgums, reliģija un pasaules redzējums Multikulturālisms sociālajā darbā Vērtību teorijas un prakse
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 4.0 20.0 20.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]