LA0357 Saskarsmes treniņš sociālajā darbā

Kods LA0357
Nosaukums Saskarsmes treniņš sociālajā darbā
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Sociālās zinātnes
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Irina Strazdiņa
Kredītpunkti 3.0
Daļas 1
Anotācija Kursā tiek apskatīti stresa rašanās, ietekmes, vadīšanas jautājumi, dzimuma faktora nozīme stresa jautājumos. Stresa vadīšanas prasmju veidošana un attīstīšana. .
Sociālā izziņa. Iespaida par cilvēku veidošanās, uztveres shēmas, stereotipi, attieksmes sistēmas, aizspriedumi. Sociālā ietekmēšana. Attieksmes un sociālā uzvedība. Pārliecināšana un attieksmju maiņa. Manipulēšana. Sociālās attiecības. Vadības stili. Sociālās problēmas darbā. Komandas darbs un mazo grupu komunikācija Sociālās lomas, to klasifikācija. Lomu konflikts, risināšanas iespējas.
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
Stress cilvēka dzīvē. Stresa bioķīmiskie signāli cilvēka ķermenī. Stresa veidi: fiziskais, emocionālais, garīgais stress. Dzīvesveids un stress. Izdegšanas sindroms. 4 6 2 8
Izpratne par kopingu. Koping stratēģiju klasifikācija. Adaptīvie un neadaptīvie koping uzvedības varianti. Indivīda bāzes koping resursi. Kopinga stratēģijas izvēles nosacījumi. 4 6 2 8
Stresa pašanalīzes pamati. Metožu daudzveidīgums un to atlases kritēriji. Relaksācijas un koncentrācijas vingrinājumi stresa līmeņa regulēšanai. Laika menedžments stresa mazināšanā. 4 6 2 8
Stress sociālā darbinieka darbā. Izdegšanas sindroma apdraudējums. Prasmes parūpēties par sevi pilnveide. 4 6 2 8
Sociāli psiholoģiskais treniņš, veidi. Sociālā percepcija, komunikācija, mijiedarbība 4 6 2 8
Attieksmju un uzvedības mijiedarbība. Dominējošās uzvedības tendences saskarsmē. Sociālās uzvedības maiņas iespējas 4 6 2 8
Statuss. Sociālās lomas saskarsmē. Saskarsmes stili. Transakcijas saskarsmē. Saskarsme kā uzvedības forma 4 8 2 10
Saskarsmes kvalitāti ietekmējošie faktori. Saskarsmes barjeras, atgriezeniskā saikne saskarsmē. Saskarsmes kompetence un efektivitāte. Mijattiecības darba vidē, to ietekmējošie faktori. 4 8 2 10
Kopā: 32 52 16 68
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Mērķis: izpratnes padziļināšana par saskarsmes psiholoģiju un stresa būtību, sarunu vadīšanas un profesionālo attiecību veidošanas prasmju, īpašu uzmanību pievēršot jautājumu uzdošanas un klausīšanās prasmēm, veicinot izpratni par savas personības ietekmi uz profesionālo attiecību veidošanu un prasmju stresa vadīšanā pilnveidošana. Uzdevumi: Pilnveidot studentiem izpratni par cilvēku mijiedarbības un komunikācijas psiholoģiskajiem aspektiem un attīstīt efektīvas individuālās komunikācijas iemaņas. Sekmēt izpratnes pilnveidošanos par sociālās mijiedarbības principiem un sociālās ietekmes mehānismiem cilvēku dzīvē, par sociālo ietekmi un sociālām attiecībām. Attīstīt studentu izziņas intereses, pilnveidot komunikatīvo un profesionālo kompetenci.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
* Izprot stresa būtību, stresa vadīšanas stratēģiju daudzveidību, spēj aprakstīt un argumentēt stresa izpausmju atšķirības pēc dzimumiem un vecumposmiem. * Spēj patstāvīgi izvērtēt un izmantot savā profesionālajā darbā dažādas stresa vadīšanas stratēģijas un spēj parūpēties par sevi, laicīgi pamanīt izdegšanas sindroma pirmās pazīmes. - Formatīvā vērtēšana. Kritēriji: apkopoto materiālu strukturēšanas prasme, galveno atziņu izdalīšanas prasme, prasme izskaidrot, pamatot savus atzinumus par pētāmo jautājumu. Formatīvā vērtēšana Kritēriji: stresa pašanalīzes prasmes, personības resursu apzināšanās stresa pārvarēšanai.
* Ir izpratne/precizēti priekšstati par efektīvu un neefektīvu saskarsmi profesionālajā darbībā un dzīves daudzveidīgās situācijās. * Spēj vadīt vai līdzdarboties komandas darbā. * Prot veidot adekvātu saskarsmi un ietekmēt saskarsmes procesu, veidot konstruktīvas attiecības ar klientu, kolēģiem, sniegt un saņemt informāciju, klausīties, uzdot jautājumus, pārvarēt komunikatīvās barjeras. * Spēj pielietot pašrefleksijas un sociālās prasmes, strādājot patstāvīgi vai grupas/ komandas sastāvā. * Spēj izvērtēt savas iedarbības ietekmi uz citiem, ir prasmes vadīt efektīvu saskarsmi - Formatīvā vērtēšana, sniedzot studentiem savlaicīgu, efektīvu un pilnvērtīgu atgriezenisko saikni, reaģējot uz studentu vajadzībām. Summatīvā vērtēšana par patstāvīgo darbu izpildi un par studiju kursa noslēguma darba izpildi. Vērtēšanas kritēriji: Aktīva dalība semināros un grupu darba uzdevumu sagatavošana – 20%; studenta patstāvīgie darbi, kas veido eksāmena vērtējumu – 30%; Studiju kursa gala pārbaudījuma darba prezentēšana – 50 %. Semināru apmeklējums un aktīvās dalības kvalitāti nodrošina: aktīva līdzdalība jautājumu formulēšanā un analīzē, novērtēta runas precizitāte, argumentācija, dialogs ar citiem grupas dalībniekiem, individuālo un grupu uzdevumu veikšana, praktisko uzdevumu prezentācija. Summatīvais vērtējums 10 ballu skalā.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Piedalīšanās lekcijās, praktiskajās nodarbībās, situāciju analīzē - 20%
Psiholoģiskās literatūras studijas praktisko nodarbību izvirzīto problēmjautājumu apspriešanā. Patstāvīgo darbu izpilde, pašrefleksija - 30%
Eksāmena darbs: 1. Situāciju modelēšana saskarsmē ar dažāda tipa klientiem, stresa situāciju apzināšanās un personības resursu izmantošana stresa pārvarēšanai. 2. Individuāls patstāvīgais darbs (rakstisks, ar iespēju to aizstāvēt mutiski) - Komunikatīvā kompetence sociālā darbinieka profesionālajā praksē. Darba apjoms – 5 – 7 lpp. bez pielikumiem un literatūras saraksta. - 50%
 
Priekšzināšanas Cilvēka anatomija un fizioloģija pamatskolas līmenī. Vispārīgā psiholoģija.
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 3.0 16.0 16.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]