LA0340 Sociālais darbs ar personām ar garīga rakstura traucējumiem

Kods LA0340
Nosaukums Sociālais darbs ar personām ar garīga rakstura traucējumiem
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Sociālās zinātnes
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Santa Meļķe
Kredītpunkti 3.0
Daļas 1
Anotācija Studiju kurss sniedz zināšanas un veido profesionālās prasmes darbā ar personām, kurām ir garīga rakstura traucējumi, kā arī viņu tuviniekiem. Kurss aptver garīga rakstura traucējumu būtību, to ietekmi uz indivīda ikdienas dzīvi, sociālo funkcionēšanu un līdzdalību sabiedrībā. Tiek aplūkoti sociālā darba pieejas un metodes, kuras iespējams piemērot šajā jomā, uzsverot profesionālās ētikas nozīmi un starpdisciplinārās sadarbības iespējas. Studējošie apgūst komunikācijas un konsultēšanas prasmes, kas nepieciešamas darbā ar šo mērķgrupu, kā arī attīsta spēju reflektēt par savu profesionālo rīcību, pielāgojoties klienta individuālajām vajadzībām. Kurss sagatavo studējošos darbam dažādos sociālā darba kontekstos, kuros nepieciešama profesionāla atbalsta sniegšana personām ar garīga rakstura traucējumiem..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
Skatījuma maiņa sociālajā darbā ar pilngadīgām personām ar GRT. Deinstitucionalizācijas process. 4 4 2 6
Pilngadīgu personu ar GRT vispārējs raksturojums. Psihiskie un uzvedības traucējumi. Nervu sistēmas attīstības traucējumi. Organiski psihiskie traucējumi. Šizofrēnijas spektra traucējumi. Garastāvokļa traucējumi. Trauksmes spektra traucējumi. Personības traucējumi. 4 8 2 10
Dabiskā atbalsta tīkls – ģimene. Ģimeņu, kas audzina bērnu ar GRT raksturojums. Ģimenes sistēmas. 4 6 2 10
Sociālajam darbiniekam nepieciešamās zināšanas darbam ar personu ar GRT. Ētikas koncepcijas. Cilvēktiesību koncepcijas sociālajā darbā. Konfidencionalitāte un datu aizsardzība. 4 6 2 8
Komunikācijas prasmes un metodes darbā ar personām ar GRT. Alternatīvā un augmentatīvā komunikācija. 4 8 2 8
Konsultēšanas prasmes darbā ar personām ar GRT. 4 8 2 10
Sociālā darba specifika, tendences, starptautiskā prakse, atbalsta pakalpojumi. 4 6 2 8
Sociālā darba ar personām ar GRT un viņu tuviniekiem formas. Starpinstitucionālā un starpprofesionālā sadarbība. 4 6 2 8
Kopā: 32 52 16 68
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Mērķis: attīstīt studējošo profesionālās kompetences darbā ar personām, kurām ir garīga rakstura traucējumi (GRT), un viņu tuviniekiem, veicinot spēju pielietot atbilstošas sociālā darba metodes, ētiskas pieejas, komunikācijas un konsultēšanas prasmes, lai veicinātu šo personu sociālo iekļaušanu un labklājību. Uzdevumi: Nodrošināt studējošajiem izpratni par garīga rakstura traucējumu būtību, klasifikāciju un to ietekmi uz indivīda sociālo funkcionēšanu. Veidot izpratni par sociālā darba lomu un iespējām, strādājot ar personām ar garīga rakstura traucējumiem un viņu tuviniekiem. Attīstīt studējošo prasmes izvēlēties un piemērot piemērotas sociālā darba metodes atbilstoši klienta vajadzībām. Pilnveidot studējošo komunikācijas un konsultēšanas prasmes darbā ar personām ar kognitīviem un emocionāliem traucējumiem. Veicināt studējošo spēju pieņemt lēmumus profesionālās ētikas ietvaros un reflektēt par savu profesionālo rīcību. Sekmēt studējošo spēju sadarboties ar klienta atbalsta sistēmu – ģimeni, speciālistiem un institūcijām – klienta interesēs.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
ZINĀŠANAS: Pārzina garīga rakstura traucējumu (GRT) veidus un to izpausmes personas ikdienas dzīvē un funkcionēšanā. Izprot sociālā darba specifiku ar personām ar GRT un viņu tuviniekiem, tai skaitā darba formas un atbalsta sniegšanas iespējas. Zina mūsdienu pieejas darbā ar personām ar GRT un viņu ģimenēm, ņemot vērā cilvēktiesību ievērošanu, konfidencialitāti un personas datu aizsardzību. - Dalība semināros. Patstāvīgo darbu izpilde. Noslēguma eksāmens
PRASMES: Identificē un analizē personu ar garīga rakstura traucējumiem vajadzības, pielieto atbilstošas sociālā darba pieejas. Izstrādā un īsteno sociālā darba rīcības plānu, sadarbojoties ar klientu un viņa atbalsta personām, ievērojot profesionālās ētikas normas. Pielieto profesionālas komunikācijas un konsultēšanas prasmes, ņemot vērā klienta individuālās vajadzības un reflektējot par savu profesionālo rīcību. - Dalība semināros. Patstāvīgo darbu izpilde. Noslēguma eksāmens
KOMPETENCE: Patstāvīgi pieņem profesionāli pamatotus lēmumus sociālajā darbā ar personām ar garīga rakstura traucējumiem, ievērojot ētikas principus un cilvēktiesības. Organizē un vada sociālā darba procesu sadarbībā ar klientu un viņa atbalsta tīklu, pielāgojoties konkrētajai situācijai un klienta vajadzībām. Analizē savu profesionālo rīcību un pilnveido to, balstoties uz refleksiju, profesionālo pieredzi un supervīziju. - Dalība semināros. Patstāvīgo darbu izpilde. Noslēguma eksāmens
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Dalība semināros - 20%
Patstāvīgo darbu izpilde - 20%
Noslēguma eksāmens - 60%
 
Priekšzināšanas Zināšanās par sociālā darbinieka profesionālās darbības pamatprincipiem un ētiku.
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 3.0 16.0 16.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]