Kods | LA0335 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Paliatīvā aprūpe | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Pamatstudiju, Profesionālais | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Sociālās zinātnes | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Liepājas akadēmija | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Svetlana Lanka | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 3.0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Studiju kurss „Paliatīvā aprūpe” sniedz zināšanas par sociālā darba specifiku paliatīvās aprūpes jomā, akcentējot starpdisciplināru pieeju, emocionālo atbalstu pacientiem ar dzīvību ierobežojošām slimībām un viņu tuviniekiem. Kurss iepazīstina ar paliatīvās aprūpes filozofiju, sociālā darbinieka lomu, ētikas un cilvēktiesību jautājumiem, kā arī sērošanas procesa atbalsta mehānismiem. Īpaša uzmanība veltīta komunikācijas prasmēm, kultūras aspektiem un praktiskai rīcībai sarežģītās dzīves situācijās. Kursa laikā studenti analizē reālās situācijas, apgūst empātiskas saskarsmes prasmes un izprot, kā veidot ilgtspējīgu palīdzības sistēmu paliatīvās aprūpes klientiem.. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Kursa mērķis (kompetencēs balstīts): Attīstīt studentu profesionālās un sociālās kompetences sociālajā darbā paliatīvās aprūpes jomā, veicinot spēju sniegt empātisku, ētisku un starpdisciplināri saskaņotu atbalstu personām ar dzīvību ierobežojošām saslimšanām un viņu tuviniekiem. Kursa uzdevumi (izteikti kā sasniedzamās prasmes un kompetences): Zināšanu kompetence Analizēt paliatīvās aprūpes būtību, principus un pieejas, sasaistot tos ar sociālā darba teorijām un vērtībām. Izprast nacionālo un starptautisko normatīvo regulējumu un ētiskos aspektus paliatīvajā aprūpē Profesionālā kompetence Plānot un īstenot sociālā darba intervences paliatīvās aprūpes klientiem un viņu ģimenēm. Izvērtēt klienta biopsihosociālo situāciju un sniegt piemērotu atbalstu krīzes un sērošanas situācijās. Sadarbības kompetence Efektīvi sadarboties starpdisciplinārā komandā, apzinoties sociālā darbinieka lomu un atbildību paliatīvās aprūpes procesā. Veidot profesionālas attiecības ar klientiem, kolēģiem un institucionālajiem partneriem, ievērojot konfidencialitāti un profesionālo ētiku. Komunikācijas un kultūrjutības prasmes Pielietot empātisku un atbalstošu komunikāciju ar cilvēkiem smagās un terminālās situācijās. Atpazīt un respektēt kultūras, reliģiskās un individuālās atšķirības klientu pieredzē un vajadzībās. Refleksīvā un attīstības kompetence Kritiski izvērtēt savu profesionālo rīcību un emocionālo ietekmi darbā ar paliatīvās aprūpes klientiem. Attīstīt spēju reflektēt par zaudējuma, ciešanu un nāves nozīmi sociālā darbinieka praksē. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Zina un izprot paliatīvās aprūpes pamatprincipus, mērķus un sociālā darba lomu aprūpes modelī.
Prot analizēt klienta biopsihosociālo situāciju paliatīvās aprūpes kontekstā un identificēt piemērotas sociālā darba intervences.
Spēj sniegt emocionālu un sociālu atbalstu personām ar dzīvību ierobežojošām saslimšanām un viņu ģimenēm.
Spēj sadarboties starpdisciplinārā komandā, ievērojot profesionālo lomu sadalījumu un kopējo atbildību par klienta labklājību.
Izprot un piemēro sociālā darba ētikas principus un cilvēktiesību ievērošanu darbā ar termināli slimiem cilvēkiem.
Demonstrē prasmi reflektēt par emocionāli sarežģītām situācijām un savu profesionālo rīcību paliatīvās aprūpes procesā.
Prot pielāgot komunikācijas stratēģijas, ņemot vērā klienta veselības stāvokli, kultūras īpatnības un ģimenes dinamiku.
Prot analizēt tiesisko un institucionālo regulējumu, kas saistīts ar paliatīvo aprūpi un soc. darbinieka atbildību. - Tiek izmantotas formatīvās un summatīvās vērtēšanas metodes, kas ļauj novērtēt gan zināšanas, gan prasmes un attieksmi, īpaši akcentējot spēju pielietot teoriju praksē, analizēt situācijas un veikt refleksiju.
Vērtēšanas metodes:
Gadījuma analīze (rakstiski vai prezentācijas formā)
Grupas darbs ar prezentāciju
Mutiska ieskaite par teorētiskajiem aspektiem
Aktīva dalība diskusijās, semināros
Vērtēšanas kritēriji:
Spēja precīzi definēt un skaidrot pamatjēdzienus, principiālu izpratni par paliatīvo aprūpi un sociālā darba lomu
Analītiskās prasmes: Spēja pamatoti analizēt gadījumu, identificēt problēmas un piedāvāt piemērotus risinājumus |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Refleksīvs patstāvīgais darbs
- 30%
Gadījuma analīze (rakstiski + prezentācijā) - 25% Grupas darbs ar prezentāciju - 20% Mutiska ieskaite - 15% Aktīva līdzdalība semināros, diskusijās - 10% |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Sociālā likumdošana, darbs ar indivīdu | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|