LA0324 Sociālais darbs ar grupu

Kods LA0324
Nosaukums Sociālais darbs ar grupu
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Sociālās zinātnes
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Madara Lapsa
Kredītpunkti 3.0
Daļas 1
Anotācija Studiju kurss sniedz studentiem teorētiskās zināšanas un praktiskās iemaņas grupu darba organizēšanā sociālā darba kontekstā. Kursā tiek analizēti dažādi grupu darba modeļi, grupas attīstības posmi, grupu dinamika un efektīvas grupu vadīšanas stratēģijas. Studenti apgūst metodes un paņēmienus darbam ar dažādām klientu grupām, kā arī pilnveido sadarbības un konfliktu risināšanas prasmes grupu darba kontekstā. .
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
1.temats Drupu darbs kā viens no sociālā darba veidiem. 1. lekcija Sociālais darbs ar grupām. Grupu darba veidi. Grupu darba priekšrocības. Grupu veidošanas pamatprincipi. Heterogēnas un homogēnas grupas. 4 2 2 4
2.temats Grupu darba organizēšana 2.lekcija Grupas attīstības stadijas/posmi, struktūra un dinamika. Grupas dalībnieku iesaiste un motivācijas veicināšana. 2 2 2 4
3.temats Grupas vadīšana. 3.lekcija Grupas noteikumi. Lomas grupā. Grupas vadītājam nepieciešamās zināšanas, prasmes un kompetences. Grupas vadītāja pienākumi. Grupas vadītāja lomas. 2 2 2 4
1. patstāvīgais darbs: grupas vadītāja lomu identificēšana. 0 2 0 4
Seminārs “Grupas vadītāja lomas. Situāciju analīze”. 2 2 0 4
4.temats Komunikācija grupu darbā. 4.lekcija Komunikācijas stili. 2 2 2 4
5.temats Grupu darba metodoloģija. 5.lekcija Grupas darba stratēģijas, metodes un tehnikas. 2 2 0 4
2. patstāvīgais darbs: gatavošanās semināram “Grupu darba metodes demonstrācija”. 0 4 0 4
Seminārs “Grupu darba metodes demonstrācija”. 6 2 0 4
6.temats Ētiskie un profesionālie izaicinājumi grupu darbā. 6.lekcija Izaicinājumu un konfliktu risināšana grupā. 0 2 2 4
3. patstāvīgais darbs: gatavošanās semināram “Konflikti un to risināšanas stratēģijas grupu darbā”. 0 2 0 4
Seminārs “Konflikti un to risināšanas stratēģijas grupu darbā. Situāciju modelēšana”. 0 4 0 4
7.temats Grupas darba novērtēšana. 7.lekcija Grupu darba novērtēšanas metodes. 2 4 2 4
8.temats Atbalsta grupas. 8.lekcija Atbalsta grupu modeļi. 2 2 2 4
4. patstāvīgais darbs: gatavošanās semināram “Atbalsta grupu modeļu labās prakses piemēri”. 0 4 0 2
Seminārs “Atbalsta grupu modeļu labās prakses piemēri”. 2 4 0 2
9.temats Atbalsta grupas programmas. 9.lekcija Klienta grupu un to sociālo problēmu un vajadzību, mērķu noteikšana, metožu izvēle. 2 4 2 2
5. patstāvīgais darbs: gatavošanās semināram “Atbalsta grupas programmas modeļa izstrāde”. 0 2 0 2
Seminārs “Atbalsta grupas programmas modeļa prezentācija”. 2 2 0 2
6. patstāvīgais darbs: gatavošanās eksāmenam projekta “Atbalsta grupas programmas izstrāde”. 2 2 0 2
Kopā: 32 52 16 68
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Studiju kursa mērķis: Veicināt pamatzināšanu apguvi un veidot izpratni par sociālo darbu ar grupām; attīstīt prasmes un kompetences plānot, vadīt un izvērtēt grupu darbu. Studiju kursa uzdevumi: Iepazīstināt studentus ar grupu darba teorētiskajiem pamatiem un attīstības posmiem. Sniegt izpratni par grupu dinamiku un tās ietekmi uz grupas procesu. Attīstīt prasmes vadīt grupu, risināt konfliktus un veicināt dalībnieku aktīvu līdzdalību. Veicināt spēju piemērot atbilstošas grupu darba metodes dažādām klientu grupām un sociālajiem kontekstiem. Attīstīt studentu reflektīvo un analītisko domāšanu darbā ar grupām.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
ZINĀŠANAS: 1. Definēt grupu darba mērķus un uzdevumus; 2. Raksturot sociālā darba ar grupām specifiku un grupu veidošanas pamatprincipus; 3. Raksturot grupu darba veidus un attīstības posmus; 4. Raksturot grupu darba teorētiskos modeļus un metodoloģiju. - Individuālā, pāru vai grupu darbā sagatavota prezentācija. Kritēriji: temata aktualitāte un problēmas risinājums; struktūra; saturs; valoda; fakti, argumenti; labās prakses piemēri, stiprās un vājās puses, to analīze; secinājumi; noformējums; prezentācijas prasmes. Tajā bez aktualizēta un argumentēta jautājuma izklāsta jāiekļauj: 1) izvēsta, nozares kategorijās un terminoloģijā, kā arī studējošā pašpieredzē balstīta refleksija par izvēlēto tēmu/jautājumu; 2) 1-3 jautājums diskusijai ar grupas biedriem un atbildes uz grupas biedru jautājumiem.
PRASMES: 1. Identificēt grupu un grupu darba veidus; 2. Klasificēt grupas vadītāja lomas, grupu darba stratēģijas, metodes un tehnikas; 3. Veidot grupu darba modeļus atbilstoši mērķgrupas specifikai un vajadzībām; 4. Identificēt grūtības, problēmas un izaicinājumus grupu darbā; 5. Integrēt iegūtās teorētiskās zināšanas par grupu darbu praktiskajās nodarbībās; 6. Demonstrēt prasmes patstāvīgi plānot, organizēt un vadīt grupu, risināt konfliktus un pārvarēt krīzes; 7. Izvēlēties, pamatot un pielietot mērķgrupas sociālajā darbā vajadzībām atbilstošas grupu darba stratēģijas, metodes un tehnikas. - Individuālā, pāru vai grupu darbā sagatavota prezentācija. Kritēriji: temata aktualitāte un problēmas risinājums; struktūra; saturs; valoda; fakti, argumenti; labās prakses piemēri, stiprās un vājās puses, to analīze; secinājumi; noformējums; prezentācijas prasmes. Tajā bez aktualizēta un argumentēta jautājuma izklāsta jāiekļauj: 1) izvēsta, nozares kategorijās un terminoloģijā, kā arī studējošā pašpieredzē balstīta refleksija par izvēlēto tēmu/jautājumu; 2) 1-3 jautājums diskusijai ar grupas biedriem un atbildes uz grupas biedru jautājumiem.
KOMPETENCE: 1. Analizēt grupas dinamiku un tās ietekmi uz dalībnieku uzvedību un grupu darba rezultātiem; 2. Pamatot grupas izveides nepieciešamību konkrētai mērķgrupai; 3. Modelēt grupu darbu ar dažādām mērķgrupām un piedalīties situāciju simulācijās; 4. Reflektēt un pilnveidot savas profesionālās prasmes grupu darba vadīšanā; 5. Kritiski vērtēt grupu darba procesu un rezultātus, attīstot reflektīvo un analītisko domāšanu; 6. Kritiski vērtēt savu un kolēģu demonstrētās grupu darba metodes, izteikt priekšlikumus to pilnveidei. - Individuālā, pāru vai grupu darbā sagatavota prezentācija. Kritēriji: temata aktualitāte un problēmas risinājums; struktūra; saturs; valoda; fakti, argumenti; labās prakses piemēri, stiprās un vājās puses, to analīze; secinājumi; noformējums; prezentācijas prasmes. Tajā bez aktualizēta un argumentēta jautājuma izklāsta jāiekļauj: 1) izvēsta, nozares kategorijās un terminoloģijā, kā arī studējošā pašpieredzē balstīta refleksija par izvēlēto tēmu/jautājumu; 2) 1-3 jautājums diskusijai ar grupas biedriem un atbildes uz grupas biedru jautājumiem.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
1. patstāvīgais darbs un prezentācija seminārā - 10%
2. patstāvīgais darbs un prezentācija seminārā - 10%
3. patstāvīgais darbs un prezentācija seminārā - 10%
4. patstāvīgais darbs un prezentācija seminārā - 10%
5. patstāvīgais darbs un prezentācija seminārā - 10%
Eksāmena darbs – projekta „Atbalsta grupas programma” prezentācija - 50%
 
Priekšzināšanas Zināšanas par sociālā darba attīstību pasaulē un vēsturi, sociālā darba teorijām, sociālā darba modeļiem un metodēm, profesionālo valodu un runas kultūru.
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 3.0 16.0 16.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]