LA0315 Gerontoloģija

Kods LA0315
Nosaukums Gerontoloģija
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Sociālās zinātnes
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Svetlana Lanka
Kredītpunkti 3.0
Daļas 1
Anotācija Kurss orientēts studentu izpratnes un kompetences pilnveidei par cilvēka pēc 60-65 gadiem gerontopsiholoģiskām īpatnībām un sociālā darbinieka atbalstošo darbību vecā cilvēka socializācijā, viņa resursu attīstībā un saglabāšanā..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
Gerontoloģija (geriatrija, gerohigiēna, gerontopsiholoģija). Nozares aktualitātes. Novecošanās veidi, vecuma iedalījums, nozīmīgākās pārmaiņas cilvēkam novecojot. Dažādas gerontoģenēzes perioda klasifikācijas. Ilgdzīvotāji. 4 8 2 10
Ar novecošanos saistīto teoriju raksturojums. Teorijas – Lomu teorija; Aktivitātes teorija; Neiesaistīšanās teorija; Nepārtrauktības teorija; Vecuma stabilizācijas teorija, Biheiviorālā, Ģimenes teorija. 6 8 2 10
Novecošanas pieredzi ietekmējošie faktori. Veselīgas novecošanas galvenie principi. Aktīvas novecošanas koncepciju iekļaujošie politikas dokumenti. 4 8 2 10
Sociālā atbalsta sistēma senioriem. 2 8 2 8
Saskarsmes īpatnības un ētikas pamatprincipi senioru aprūpē. 4 4 2 8
Sociālā darbinieka darbam ar senioriem specializācijas raksturojums 2 2 2 4
Sociālā darba ar senioriem intervence 6 4 2 8
Intervences stratēģijas darbā ar dažādām senioru grupām pēc to problemātikas. Seniori ar vieglu ievainojamību . Seniori ar kompulsīvās uzkrāšanas traucējumiem. Seniori ar demenci . 4 10 2 10
Kopā: 32 52 16 68
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Studiju kursa mērķis: Veicināt izpratni un zināšanas par gerontoloģijas kā zinātnes nozares par cilvēka novecošanas procesu un ar to saistītu ietekmi uz seniora funkcionēšanas problēmām un faktoriem, kas ietekmē dzīves kvalitāti un seniora labizjūtu, profesionālai senioru vajadzību izvērtēšanai un prioritizēšanai sociālo pakalpojumu, sociālās palīdzības un citu resursu piesaistei. Studiju kursa uzdevumi: 1) cilvēku pēc 60- 65 gadiem bioloģisko, psiholoģisko un sociālo novecošanos, dzīves stila īpatnībām un iespējām adaptēties sociālā vidē un pašrealizēties; 2) gerontoloģiskā sociālā darba daudzveidību sociālo pakalpojumu nodrošināšanā, respektējot klienta psiholoģiskās un sociālās vajadzības.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
Prot: Raksturot novecošanās procesus (bioloģiskos, psiholoģiskos, sociālos) un to ietekmi uz cilvēka dzīves kvalitāti. Analizēt gerontoloģijas teorijas un to pielietojumu sociālajā darbā ar senioriem. Identificēt un izvērtēt senioru vajadzības un resursus dažādos dzīves kontekstos. Izstrādāt un pielietot individuālus sociālā darba plānus darbā ar gados veciem cilvēkiem. Sadarboties ar citām nozarēm (veselības aprūpe, sociālie dienesti u.c.) senioru atbalsta nodrošināšanā. Pielietot ētiskus principus, strādājot ar senioriem, ievējojot cilvēktiesības un cienpilnu attieksmi. Atpazīt un analizēt ageisma izpausmes un veidot stratēģijas tā mazināšanai. Veikt vienkāršu pētījumu par ar novecošanos saistītiem sociāliem jautājumiem, izmantojot pamatotas metodes. Prezentēt iegūtos rezultātus, argumentēti formulējot sociālā darba priekšlikumus senioru labklājības uzlabošanai. - Vērtēšanas metodes: Patstāvīgais darbs / Literatūras analīze – novērtē teorētisko zināšanu apguvi, kritiskās domāšanas spējas un spēju pielietot teoriju praksē. Prezentācija (intervijas rezultātu) – novērtē sadarbības prasmes, informācijas atlases un strukturēšanas spējas, kā arī komunikāciju. Gadījuma analīze (case study) – novērtē problēmsituācijas izpratni, spēju izstrādāt atbilstošus risinājumus, sasaistot teoriju ar praksi. Prezentācija par konkrētā pašvaldībā pieejamo sociālo atbalstu senioriem – pārbauda zināšanu apguves līmeni, faktu un terminu izpratni. Refleksijas darbs / Prakses pieredzes analīze – novērtē spēju analizēt personīgo un profesionālo pieredzi darbā ar senioriem.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Lekciju, praktisko darbu un semināru apmeklējums - 80%
Dalība diskusijās - 10%
Patstāvīgo darbu izpilde un prezentācija - 90%
 
Priekšzināšanas Pamatzināšanas sociālā darba teorijās un praksē: Izpratne par sociālā darba jēdzieniem, vērtībām, mērķiem un profesionālajiem principiem. Socioloģijas un psiholoģijas pamatzināšanas: Zināšanas par cilvēka attīstības posmiem, sociālajiem procesiem un uzvedības ietekmējošiem faktoriem. Ievads cilvēktiesībās un ētikā: Priekšzināšanas par cilvēktiesību aizsardzību, diskriminācijas jautājumiem un ētiskās rīcības principiem sociālajā darbā.
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 3.0 16.0 16.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]