LA0190 Dzejas teorija un analīze

Kods LA0190
Nosaukums Dzejas teorija un analīze
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Augstākā līmeņa, Akadēmiskais
Tematiskā joma Valodas
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Anda Kuduma
Kredītpunkti 3.0
Daļas 1
Anotācija Kurss sniedz zināšanas par dzejas teorijas jautājumiem un izpratni par dzejas teksta mainību latviešu dzejas vēsturē un mūsdienās; iepazīstina ar dažādiem tekstveides paņēmieniem un to analīzi; atsevišķu literatūrteorētisko skolu teorētiskā metodoloģiju praktiskā teksta analīzē. .
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
1. Dzeja kā viens no literatūras veidiem, tās īpatnības un pastāvēšanas nosacījumi.Dzejas lasītājs, Dzejas likums, Literatūrzinātnes likums. Lirisms, lirikas būtība, liriskais pārdzīvojums, liriskā situācija. 4 8 0 0
2. Teksta jēdziens un teksta struktūra. Intertekstualitāte. Alūzija. Reminiscence. Mājiens. Dzejas teksta analīze un interpretācija. Automatizācija un aktualizācija. 4 10 0 0
3. Dzejas tēls. Liriskais Es. Lirikas un liriskais varonis. Kompozīcija. Asociatīvā stila dzejas kompozīcija. Dzejproza. dzejoļu krājumu kompozīcija. Dzejoļu krājuma poētiskā pasaule. 4 10 0 0
4. Dzejas tēlainība. Leksiski tēlainais līmenis jeb tropi. Dzejas teksta strukturālie līmeņi (fonika, metrika, strofika, leksiski tēlainais līmenis, gramatika, sintakse, semantika). 4 12 0 0
5. Ritms, pantmērs, vārsmojuma sistēmas. Toniskās un sillaboto niskās vārsmošanas sistēmas raksturojums. Atskaņas. Strofa. Stingrās strofiskās formas. Panta formas. Brīvā dzeja.Dzejproza. 4 12 0 0
6. Dažādu pētniecisko metožu pielietojums dzejas analīzē. Jaunā kritika. Strukturālisms. 4 8 0 0
Kopā: 24 60 0 0
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Mērķis: Apgūt dzejas teorijas jautājumus, pilnveidot dzejas analīzes un interpretācijas praktiskās iemaņas. Uzdevumi: 1) apgūti dzejas teorijas jautājumi; 2) pilnveidotas prasmes analizēt dzeju; 3) orientējas dzejas aktuālajos procesos, veido izpratni par valodu kā rakstniecības pamatinstrumentu; 4) izmanto teorētiskās zināšanas patstāvīgā, radošā starpdisciplināra rakstura pētnieciskajā un profesionālajā darbībā dažādās rakstniecības funkcionēšanas jomās (rakstniecības pētniecībā un kritikā, radošajā un kritiskajā rakstīšanā, literārajā rediģēšanā un izdevējdarbībā).
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
Kompetences: profesionālās (rakstniecības jomas) komptences un vispārīgās (caurviju) kompetences – globālā, pētniecības, inovatīvā, uzņēmējspējas, pilsoniskā. - Kursa teorētiskā satura apguve. Aktīva līdzdalība semināros. Rakstveida ziņojums par vienu no aktuālajām kursa tēmām. Eksāmens: teorētiskās zināšana.
Zināšanas: padziļinātas un paplašinātas zināšanas par kultūras un rakstniecības procesi; pilnveidotas un padziļinātas zināšanas par dzejas teoriju un vēsturi. - Kursa teorētiskā satura apguve. Aktīva līdzdalība semināros. Rakstveida ziņojums par vienu no aktuālajām kursa tēmām. Eksāmens: teorētiskās zināšanas.
Prasmes: spēt patstāvīgi formulēt un kritiski analizēt dzeju, sniegt ieguldījumu jaunu zināšanu radīšanā rakstniecības un kultūras pētniecībā, integrēt radošās un kritiskās rakstīšanas, dzejas daiļdarba un kritikas izveides pamatzināšanas; sniegt ieguldījumu jaunu zināšanu radīšanā rakstniecības pētniecībā un kritikā un literārajā jaunradē - Kursa teorētiskā satura apguve. Aktīva līdzdalība semināros. Rakstveida ziņojums par vienu no aktuālajām kursa tēmām. Eksāmens: teorētiskās zināšanas.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Teorijas studijas - 30%
Ieskaites darbi, teksta analīze - 30%
Eksāmens - 40%
 
Priekšzināšanas Bakalaura studijas.
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 3.0 12.0 12.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]