LA0146 Vispārīgā bioloģija. Ievads ekoloģijā

Kods LA0146
Nosaukums Vispārīgā bioloģija. Ievads ekoloģijā
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Pedagoģija
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Felikss Rekovičs, Ārija Kolosova
Kredītpunkti 3.0
Daļas 1
Anotācija Studiju kursa mērķis ir sniegt studentiem pamatzināšanas par ekoloģijas koncepcijām populāciju, biocenožu, ekosistēmu un ainavu līmeņos, izvērtējot dabas resursu izmantošanas ietekmi uz sauszemes un hidroekosistēmām, kā arī novērtējot zinātnisko pētījumu nozīmi praktiskajā dabas aizsardzībā..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
1. Priekšstati par ekoloģiju. Dabas līmeņi no indivīdiem līdz biomām. Ekosistēmu komponenti. Pētījumu virzieni. Eksperimentālo pētījumu nozīmi. Ekoloģiskā niša. Ekoloģiskā valence. 2 2 2 4
2. Galvenie abiotiskie faktori. Gaisma, temperatūra, mitrums, barības vielas. Augu un dzīvnieku pielāgošanās dažādiem vides apstākļiem. 4 4 0 4
3. Sauszemes biomi un ekosistēmas. Biomu iedalījums (tundra, boreālie meži, mēreno joslu lapkoku meži, stepe, savanna, tuksneši, krūmāji un tropiskie lietus meži) un to raksturīgās īpašības. 2 4 2 4
4. Augsnes faktori un procesi. Augsne kā ekosistēma. To nozīme dabai un cilvēkiem. Latvijas augsnes tipi un tās veidošanās raksturīgie procesi un horizonti. 2 4 1 4
5. Enerģijas plūsma ekosistēmās un bioģeoķīmiskie cikli. Enerģijas plūsma trofiskajās ķēdēs. Ekoloģiskie tīkli. Galvenie elementu cikli (ūdens, ogleklis, slāpeklis, sērs, fosfors). Cilvēka ietekme uz elementu cikliem globālā, reģionālā un lokālā mērogā (globālā sasilšana, eitrofikācija). Starppārbaudījums (tēmas 1.–5.) 2 6 1 8
6. Populāciju ekoloģija. Populāciju telpiskā struktūra. Populāciju augšanas modeļi. 2 4 1 6
7. Biotiskie faktori. Galvenās biotiskās koakcijas (plēsonība, fitofāgija, simbioze, konkurence). 2 2 1 2
8. Biocenožu ekoloģija. Priekšstati par biocenozēm (Glīsona un Klementsa teorijas). Metodes augu sabiedrību raksturošanai. Galvenās sukcesijas teorijas. 2 2 1 4
9. Hidroekosistēmas. Ūdens tilpnes un to zonējums. Galvenie abiotiskie faktori. Ūdens stratifikācija. Ūdens ekosistēmu barības tīkli un ķēdes. Baltijas jūras raksturojums. 4 4 1 6
10. Dabas aizsardzība. Bioloģiskā daudzveidība un to līmeņi. Bioloģiskās daudzveidības samazināšanās cēloņi. Konvencijas, Eiropas un Latvijas likumdošana. Biotopu un sugu aizsardzība – praktiskie paņēmieni. 2 4 2 6
11. Aktuālie pētījumi ekoloģijā. Prezentācijas sagatavošana. Semināra darbs. Semināra laikā, studenti grupās apkopo informāciju, plāno un sāk sagatavot prezentāciju par vienu no semināra laikā norādītām tēmām (piemēram, augu sēklu izplatīšanās veidi, mimikrija, biotopu fragmentācija, ugunsgrēki un tās nozīme bioloģiskā daudzveidībā). Prezentācijās iekļauj tēmas nozīmi un turpmāko pētījumu nepieciešamību. Nepieciešamie informācijas avoti, kas ir pieejami interneta vietnēs, tiks ievietoti estudijās kursa sākumā. Pasniedzējs individuāli diskutē ar grupu studentiem par norādīto tēmu un novērtē dabu grupās. 4 10 2 10
12. Aktuālie pētījumi ekoloģijā. Prezentācija. 4 6 2 10
Kopā: 32 52 16 68
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Kursa mērķis: Sniegt studentiem pamatzināšanas par ekoloģijas koncepcijām populāciju, biocenožu, ekosistēmu un ainavu līmeņos. Studija kursa uzdevumi: 1. Apskatīt mijiedarbību starp abiotiskiem un biotiskiem faktoriem, kā arī cilvēka lomu šajos procesos. 2. Lai sasniegtu mērķi, lekcijas tiek papildinātas ar dažādiem praktiskajiem piemēriem par to, kā cilvēks ietekmē dabiskos procesus. 3. Semināros studenti iegūst zināšanas par jaunākajiem zinātniskajiem sasniegumiem un problēmsituācijām ekoloģijas zinātnē.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
Zināšanas: 1. Izskaidro abiotisko un biotisko faktoru ietekmi ekosistēmās. 2. Raksturo enerģijas plūsmas ekosistēmās un elementu ciklus. 3. Raksturo pasaules biomas. 4. Raksturo biocenožu struktūru un funkcijas. 5. Raksturo populācijas augšanu un telpisko struktūru. - Semināru apmeklējums un prezentācijas pasniegšana paredzētos laikos obligāts. Starppārbaudījumi: 1. Abiotiskie faktori un to ietekme sauszemes biomās un ekosistēmās, enerģijas plūsma ekosistēmās un bioģeoķīmiskie cikli; 2. Studentu grupas gatavo izpētes darba prezentāciju par jaunākajiem atklājumiem ekoloģijā; 3. Studentu grupas izpētes prezentācija par jaunākajiem atklājumiem ekoloģijā. Noslēguma pārbaudījums – eksāmens. Noslēguma pārbaudījumu studenti kārto tikai tad, ja ir kārtoti visi starppārbaudījumi. Studiju kursa apguve tā noslēgumā tiek vērtēta 10 ballu skalā saskaņā ar Latvijas Republikas Ministru kabineta noteikumiem Nr.141, Nr.512, Nr.240 un atbilstoši RTU LA "Noteikumiem par studiju kursa/moduļa pārbaudījumiem" (LiepU Senāta sēdē 2022. gada 23.maijā, protokols Nr.15), vadoties pēc šādiem kritērijiem: iegūto zināšanu apjoms un kvalitāte, iegūtās prasmes un kompetence atbilstoši plānotajiem studiju rezultātiem.
Prasmes: 6. Analizē dabas aizsardzības problēmas. 7. Kritiski analizē cilvēku ietekmi uz bioģeoķīmiskajiem cikliem. 8. Meklē informāciju interneta resursos un to apkopo prezentācijā. 9. Prezentē iegūtās zināšanas par jaunākajiem sasniegumiem ekoloģijā. - Noslēguma pārbaudījumu studenti kārto tikai tad, ja ir kārtoti visi starppārbaudījumi un iegūtās prasmes un kompetence atbilstoši plānotajiem studiju rezultātiem.
Kompetence: 10. Novērtē dažādu pētījumu metodes augu un dzīvnieku sabiedrību ekoloģijā. 11. Izvērtē dabas resursu izmantošanas ietekmi uz sauszemes un hidroekosistēmām. 12. Novērtē zinātnisko pētījumu nozīmi praktiskajā dabas aizsardzībā. 13. Spēj kritiski izvērtēt un risināt ekoloģijas problēmas sadarbojoties grupās. - Noslēguma pārbaudījumu studenti kārto tikai tad, ja ir kārtoti visi starppārbaudījumi un iegūtās prasmes un kompetence atbilstoši plānotajiem studiju rezultātiem.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
1. Starppārbaudījums: Abiotiskie faktori un to ietekme sauszemes biomās un ekosistēmās, enerģijas plūsma ekosistēmās un bioģeoķīmiskie cikli. - 40%
2. Starppārbaudījums: Studentu grupas gatavo izpētes darba prezentāciju par jaunākajiem atklājumiem ekoloģijā. - 10%
3. Starppārbaudījums: Studentu grupas izpētes prezentācija par jaunākajiem atklājumiem ekoloģijā. - 10%
Noslēguma pārbaudījums – eksāmens. - 40%
 
Priekšzināšanas Modulis “Sākumizglītības skolotājs (1. - 3. klase)” Dabaszinātņu joma: Dabaszinības I
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 3.0 16.0 16.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]