LA0137 Modulis "Sākumizglītības skolotājs (4.-6. klase)": Valodu mācību joma: Latviešu valoda, tās metodika II

Kods LA0137
Nosaukums Modulis "Sākumizglītības skolotājs (4.-6. klase)": Valodu mācību joma: Latviešu valoda, tās metodika II
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Pedagoģija
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Daiga Straupeniece
Kredītpunkti 5.0
Daļas 1
Anotācija Studiju kursa ietvaros tiks sagatavots latviešu valodas skolotājs profesionālo pienākumu veikšanai 4.–6. klasē, apgūstot zināšanas, prasmes, attieksmes atbilstoši Skolas 2030 vīzijai..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
1. Dzimtās valodas mācību saturs 4.–6. klasē, tā saturu reglamentējošie dokumenti (vadlīnijas, standarti, programmas). Mācību līdzekļi. 4 12 2 6
2. Dažādas lasīšanas stratēģijas. Lasītpratības veicināšana, tās loma skolēnu prasmju pilnveidē. 4 16 2 6
3. Dažādas klausīšanas stratēģijas. Klausīšanās prasmes veicināšana, tās loma skolēnu prasmju pilnveidē. 4 16 2 6
4. Dažādas runāšanas stratēģijas. Runas un rakstu kultūra. 4 16 2 6
5. Leksika. 5.1. Apvidvārdi. Stundas dizaina veidošana (stundas mērķis – stundas sasniedzamais rezultāts, jēgpilnu mācību uzdevumu veidi, attīstošas atgriezeniskās saites veidošana). Aktīva izziņas procesa veidošana. Pašizpausmes un jaunrades veicināšana. Apgūstamo zināšanu un prasmju sasaiste ar reālo dzīvi. Starpdisciplināru iespēju realizēšana tēmas ietvaros. 2 0 2 6
5. Leksika. 5.2. Svešvārdi. Stundas dizaina veidošana (stundas mērķis – stundas sasniedzamais rezultāts, jēgpilnu mācību uzdevumu veidi, attīstošas atgriezeniskās saites veidošana). Aktīva izziņas procesa veidošana. Pašizpausmes un jaunrades veicināšana. Apgūstamo zināšanu un prasmju sasaiste ar reālo dzīvi. Starpdisciplināru iespēju realizēšana tēmas ietvaros. 2 0 2 6
5. Leksika. 5.3. Frazeoloģismi. Stundas dizaina veidošana (stundas mērķis – stundas sasniedzamais rezultāts, jēgpilnu mācību uzdevumu veidi, attīstošas atgriezeniskās saites veidošana). Aktīva izziņas procesa veidošana. Pašizpausmes un jaunrades veicināšana. Apgūstamo zināšanu un prasmju sasaiste ar reālo dzīvi. Starpdisciplināru iespēju realizēšana tēmas ietvaros. 2 0 0 6
6. Morfoloģija. 6.1. Vārddarināšana. Pareizrakstība (atvasināti vārdi, salikteņi). Stundas dizaina veidošana (stundas mērķis – stundas sasniedzamais rezultāts, jēgpilnu mācību uzdevumu veidi, attīstošas atgriezeniskās saites veidošana). Aktīva izziņas procesa veidošana. Pašizpausmes un jaunrades veicināšana. Apgūstamo zināšanu un prasmju sasaiste ar reālo dzīvi. Starpdisciplināru iespēju realizēšana tēmas ietvaros. 2 0 0 6
6. Morfoloģija. 6.2. Lietvārds, tā kategorijas. Stundas dizaina veidošana (stundas mērķis – stundas sasniedzamais rezultāts, jēgpilnu mācību uzdevumu veidi, attīstošas atgriezeniskās saites veidošana). Aktīva izziņas procesa veidošana. Pašizpausmes un jaunrades veicināšana. Apgūstamo zināšanu un prasmju sasaiste ar reālo dzīvi. Starpdisciplināru iespēju realizēšana tēmas ietvaros. 4 0 0 6
6. Morfoloģija. 6.3.Īpašības vārds, tā kategorijas. Stundas dizaina veidošana (stundas mērķis – stundas sasniedzamais rezultāts, jēgpilnu mācību uzdevumu veidi, attīstošas atgriezeniskās saites veidošana. Aktīva izziņas procesa veidošana. Pašizpausmes un jaunrades veicināšana. Apgūstamo zināšanu un prasmju sasaiste ar reālo dzīvi. Starpdisciplināru iespēju realizēšana tēmas ietvaros. 2 0 0 6
7. Sintakse. 7.1. Vienlīdzīgi teikuma locekļi. Stundas dizaina veidošana (stundas mērķis – stundas sasniedzamais rezultāts, jēgpilnu mācību uzdevumu veidi, attīstošas atgriezeniskās saites veidošana. Aktīva izziņas procesa veidošana. Pašizpausmes un jaunrades veicināšana. Apgūstamo zināšanu un prasmju sasaiste ar reālo dzīvi. Starpdisciplināru iespēju realizēšana tēmas ietvaros. 4 0 0 6
7. Sintakse. 7.2. Uzruna un uzrunas grupa. Tiešā runa. Stundas dizaina veidošana (stundas mērķis – stundas sasniedzamais rezultāts, jēgpilnu mācību uzdevumu veidi, attīstošas atgriezeniskās saites veidošana). Aktīva izziņas procesa veidošana. Pašizpausmes un jaunrades veicināšana. Apgūstamo zināšanu un prasmju sasaiste ar reālo dzīvi. Starpdisciplināru iespēju realizēšana tēmas ietvaros. 2 2 0 6
7. Sintakse. 7.3. Izsauksmes vārds teikumā. Stundas dizaina veidošana (stundas mērķis – stundas sasniedzamais rezultāts, jēgpilnu mācību uzdevumu veidi, attīstošas atgriezeniskās saites veidošana). Aktīva izziņas procesa veidošana. Pašizpausmes un jaunrades veicināšana. Apgūstamo zināšanu un prasmju sasaiste ar reālo dzīvi. Starpdisciplināru iespēju realizēšana tēmas ietvaros. 2 0 2 6
7. Sintakse. 7.4. Salikts sakārtots teikums. Stundas dizaina veidošana (stundas mērķis – stundas sasniedzamais rezultāts, jēgpilnu mācību uzdevumu veidi, attīstošas atgriezeniskās saites veidošana). Aktīva izziņas procesa veidošana. Pašizpausmes un jaunrades veicināšana. Apgūstamo zināšanu un prasmju sasaiste ar reālo dzīvi. Starpdisciplināru iespēju realizēšana tēmas ietvaros. 2 2 2 6
7. Sintakse. 7.5. Salikts pakārtots teikums. Stundas dizaina veidošana (stundas mērķis – stundas sasniedzamais rezultāts, jēgpilnu mācību uzdevumu veidi, attīstošas atgriezeniskās saites veidošana). Aktīva izziņas procesa veidošana. Pašizpausmes un jaunrades veicināšana. Apgūstamo zināšanu un prasmju sasaiste ar reālo dzīvi. Starpdisciplināru iespēju realizēšana tēmas ietvaros. 2 2 2 6
8. Teksta analīze un plānošana 8.1. Atslēgvārdi tekstā. Teksta galvenā doma. Virsraksts. Secinājumi. 2 0 2 6
8. Teksta analīze un plānošana. 8.2. Teksta daļas: ievads, iztirzājums, nobeigums. 2 2 2 4
8. Teksta analīze un plānošana. 8.3. Domrakstu veidi (apraksts, vēstījums, pārsprieduma elementi). 2 2 2 4
8. Teksta analīze un plānošana. 8.4. Lietišķie raksti. 4 2 2 4
9. Digitālie materiāli sākumskolai (mācību satura platforma soma.lv), mūsdienīgi digitālie rīki mācību procesa organizēšanai. 4 12 2 4
Kopā: 56 84 28 112
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Mērķis: Attīstīt izpratni par latviešu valodas metodikas teorētiskajiem un praktiskajiem aspektiem, veicinot jēgpilnu mācību procesu un nodrošinot mācību satura integrāciju un caurviju prasmju attīstību darbā ar 4.–6. klases skolēniem. Uzdevumi: 1. Nodrošināt studentu izpratni par latviešu valodas mācību saturu un metodiku efektīvam darbam 4.–6. klasē. 2. Modelēt efektīvu mācību stundas dizainu 21. gadsimta prasmju pilveidei un vērtēšanai. 3. Rosināt studentus veidot materiālus par atgriezeniskās saites, refleksijas iekļaušanu mācību stundās atbilstoši vadlīnijām „Skola 2030”. 4. Pilnveidot studentu prasmi dažādot un individualizēt mācību procesu.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
Zināšanas: Zina valodas jomas mācību saturu 4.–6. klasē. Zina runāšanas, klausīšanās, lasīšanas un rakstīšanas attīstības teorētiskos un praktiskos aspektus pedagoģiskajā procesā. Zina, kā izmantot daudzveidīgus formatīvās vērtēšanas paņēmienus valodas jomas mācību satura apguves procesā. Zina dažādus digitālos rīkus interaktīvu mācību uzdevumu veidošanai un mācību procesa organizēšanai. - Studiju kursa vērtējums veidojas, summējot studējošo darbu praktiskajās nodarbībās, starppārbaudījumus visa kursa norises laikā, kā arī noslēguma pārbaudījumu. Noslēguma pārbaudījumu studenti drīkst kārtot tikai tad, ja nokārtoti visi starppārbaudījumi. Studiju kursa vērtēšanas kritēriji: 1. Studējošo piedalīšanās lekcijās un praktiskajās nodarbībās. 2. Starppārbaudījumi: 1. patstāvīgais darbs. Dzimtās valodas mācību satura un mācību līdzekļu apskats un izvērtējums 4.–6. klašu grupā; 2. patstāvīgais darbs. Lasīšanas uzdevumu kopas izveide 4.–6. klašu grupā; 3. patstāvīgais darbs. Klausīšanas uzdevumu kopas izveide 4.–6. klašu grupā; 4. patstāvīgais darbs. Runāšanas uzdevumu kopas izveide 4.–6. klašu grupā; 5. patstāvīgais darbs. Uzdevumu kopas izveide gramatikā 4.–6. klašu grupā; 6. patstāvīgais darbs. Digitālo uzdevumu kopas izveide 4.–6. klašu grupā. 3. Eksāmens (1 mācību stundas izstrāde 4.–6. klases ietvaros un prezentēšana).
Prasmes: Prot atlasīt, analizēt un kritiski izvērtēt ar valodas jomas mācību satura apguvi saistīto zinātnisko un metodisko literatūru. Prot plānot mutvārdu un rakstveida runas attīstību 4.–6. klases skolēniem, ņemot vērā skolēnu intereses, vajadzības, spējas un pieredzi. Prot adaptēt un patstāvīgi izstrādāt metodiskos materiālus, mācību metodes un metodiskos paņēmienus 4.–6. klases skolēnu valoddarbības veidu attīstībai. Prot izmantot formatīvo vērtēšanu, lai motivētu 4.–6. klases skolēnu vēlēšanos pilnveidot runāšanas, klausīšanās, lasīšanas un rakstīšanas prasmes. - Studiju kursa vērtējums veidojas, summējot studējošo darbu praktiskajās nodarbībās, starppārbaudījumus visa kursa norises laikā, kā arī noslēguma pārbaudījumu. Noslēguma pārbaudījumu studenti drīkst kārtot tikai tad, ja nokārtoti visi starppārbaudījumi. Studiju kursa vērtēšanas kritēriji: 1. Studējošo piedalīšanās lekcijās un praktiskajās nodarbībās. 2. Starppārbaudījumi: 1. patstāvīgais darbs. Dzimtās valodas mācību satura un mācību līdzekļu apskats un izvērtējums 4.–6. klašu grupā; 2. patstāvīgais darbs. Lasīšanas uzdevumu kopas izveide 4.–6. klašu grupā; 3. patstāvīgais darbs. Klausīšanas uzdevumu kopas izveide 4.–6. klašu grupā; 4. patstāvīgais darbs. Runāšanas uzdevumu kopas izveide 4.–6. klašu grupā; 5. patstāvīgais darbs. Uzdevumu kopas izveide gramatikā 4.–6. klašu grupā; 6. patstāvīgais darbs. Digitālo uzdevumu kopas izveide 4.–6. klašu grupā. 3. Eksāmens (1 mācību stundas izstrāde 4.–6. klases ietvaros un prezentēšana).
Kompetence: Spēj īstenot valodas jomas mācību saturu, parādot 4.–6. klases skolēniem zināšanu pielietojumu praktiskā darbībā dažādos kontekstos. Spēj sadarboties ar kolēģiem, izvirzīt kopīgus mērķus bērnu valoddarbības prasmju attīstībai un plānot to sasniegšanu. - Studiju kursa vērtējums veidojas, summējot studējošo darbu praktiskajās nodarbībās, starppārbaudījumus visa kursa norises laikā, kā arī noslēguma pārbaudījumu. Noslēguma pārbaudījumu studenti drīkst kārtot tikai tad, ja nokārtoti visi starppārbaudījumi. Studiju kursa vērtēšanas kritēriji: 1. Studējošo piedalīšanās lekcijās un praktiskajās nodarbībās. 2. Starppārbaudījumi: 1. patstāvīgais darbs. Dzimtās valodas mācību satura un mācību līdzekļu apskats un izvērtējums 4.–6. klašu grupā; 2. patstāvīgais darbs. Lasīšanas uzdevumu kopas izveide 4.–6. klašu grupā; 3. patstāvīgais darbs. Klausīšanas uzdevumu kopas izveide 4.–6. klašu grupā; 4. patstāvīgais darbs. Runāšanas uzdevumu kopas izveide 4.–6. klašu grupā; 5. patstāvīgais darbs. Uzdevumu kopas izveide gramatikā 4.–6. klašu grupā; 6. patstāvīgais darbs. Digitālo uzdevumu kopas izveide 4.–6. klašu grupā. 3. Eksāmens (1 mācību stundas izstrāde 4.–6. klases ietvaros un prezentēšana).
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
1. Studentu piedalīšanās lekcijās un praktiskajās nodarbībās - 20%
2. Patstāvīgie darbi - 30%
3. Eksāmens - 50%
 
Priekšzināšanas Latviešu valodas metodika 1.-3. klasei.
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 5.0 28.0 28.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]