LA0135 Modulis "Sākumizglītības skolotājs (1.-3. klase)": Valodu mācību joma: Latviešu valoda, tās metodika I

Kods LA0135
Nosaukums Modulis "Sākumizglītības skolotājs (1.-3. klase)": Valodu mācību joma: Latviešu valoda, tās metodika I
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Pedagoģija
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Daiga Straupeniece
Kredītpunkti 5.0
Daļas 1
Anotācija Studiju kursa ietvaros tiks sagatavots latviešu valodas skolotājs profesionālo pienākumu veikšanai 1.–3. klasē, apgūstot zināšanas, prasmes, attieksmes un attīstot kompetences atbilstoši Skolas 2030 vīzijai..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
1. Dzimtās valodas mācību saturs 1.–3. klasē, tā saturu reglamentējošie dokumenti (vadlīnijas, standarti, programmas). Mācību līdzekļi. 4 8 2 6
2. Dažādas lasīšanas stratēģijas. Lasītpratības veicināšana, tās loma skolēnu prasmju pilnveidē. Dažādu veidu un žanru teksti lasītpratības veicināšanā. 4 12 2 6
3. Dažādas klausīšanas stratēģijas. Klausīšanās prasmes veicināšana, tās loma skolēnu prasmju pilnveidē. 4 12 2 8
4. Dažādas runāšanas stratēģijas. Viedoklis. Prezentācija. 4 10 2 8
5. Alfabēts. Stundas dizaina veidošana (stundas mērķis – stundas sasniedzamais rezultāts, jēgpilnu mācību uzdevumu veidi, attīstošas atgriezeniskās saites veidošana). Aktīva izziņas procesa veidošana. Pašizpausmes un jaunrades veicināšana. Apgūstamo zināšanu un prasmju sasaiste ar reālo dzīvi. Starpdisciplināru iespēju realizēšana tēmas ietvaros. 2 2 2 8
6. Pareizrakstība. 6.1. Līdzskaņu asimilācija. Stundas dizaina veidošana (stundas mērķis – stundas sasniedzamais rezultāts, jēgpilnu mācību uzdevumu veidi, attīstošas atgriezeniskās saites veidošana). Aktīva izziņas procesa veidošana. Pašizpausmes un jaunrades veicināšana. Apgūstamo zināšanu un prasmju sasaiste ar reālo dzīvi. Starpdisciplināru iespēju realizēšana tēmas ietvaros. 4 2 2 8
6. Pareizrakstība. 6.2. Dubultie līdzskaņi. Stundas dizaina veidošana (stundas mērķis – stundas sasniedzamais rezultāts, jēgpilnu mācību uzdevumu veidi, attīstošas atgriezeniskās saites veidošana). Aktīva izziņas procesa veidošana. Pašizpausmes un jaunrades veicināšana. Apgūstamo zināšanu un prasmju sasaiste ar reālo dzīvi. Starpdisciplināru iespēju realizēšana tēmas ietvaros. 2 2 2 8
7. Morfoloģija. 7.1. Lietvārds. Lielie sākumburti. Stundas dizaina veidošana (stundas mērķis – stundas sasniedzamais rezultāts, jēgpilnu mācību uzdevumu veidi, attīstošas atgriezeniskās saites veidošana). Aktīva izziņas procesa veidošana. Pašizpausmes un jaunrades veicināšana. Apgūstamo zināšanu un prasmju sasaiste ar reālo dzīvi. Starpdisciplināru iespēju realizēšana tēmas ietvaros. 4 2 2 8
7. Morfoloģija. 7.2. Īpašības vārds. Stundas dizaina veidošana (stundas mērķis – stundas sasniedzamais rezultāts, jēgpilnu mācību uzdevumu veidi, attīstošas atgriezeniskās saites veidošana). Aktīva izziņas procesa veidošana. Pašizpausmes un jaunrades veicināšana. Apgūstamo zināšanu un prasmju sasaiste ar reālo dzīvi. Starpdisciplināru iespēju realizēšana tēmas ietvaros. 4 2 2 8
7. Morfoloģija. 7.3. Darbības vārds. Stundas dizaina veidošana (stundas mērķis – stundas sasniedzamais rezultāts, jēgpilnu mācību uzdevumu veidi, attīstošas atgriezeniskās saites veidošana). Aktīva izziņas procesa veidošana. Pašizpausmes un jaunrades veicināšana. Apgūstamo zināšanu un prasmju sasaiste ar reālo dzīvi. Starpdisciplināru iespēju realizēšana tēmas ietvaros. 4 2 2 6
7. Morfoloģija. 7.4. Skaitļa vārds. Stundas dizaina veidošana (stundas mērķis – stundas sasniedzamais rezultāts, jēgpilnu mācību uzdevumu veidi, attīstošas atgriezeniskās saites veidošana). Aktīva izziņas procesa veidošana. Pašizpausmes un jaunrades veicināšana. Apgūstamo zināšanu un prasmju sasaiste ar reālo dzīvi. Starpdisciplināru iespēju realizēšana tēmas ietvaros. 2 2 2 8
8. Leksika. 8.1. Viennozīmīgi un daudznozīmīgi vārdi. Stundas dizaina veidošana (stundas mērķis – stundas sasniedzamais rezultāts, jēgpilnu mācību uzdevumu veidi, attīstošas atgriezeniskās saites veidošana). Aktīva izziņas procesa veidošana. Pašizpausmes un jaunrades veicināšana. Apgūstamo zināšanu un prasmju sasaiste ar reālo dzīvi. Starpdisciplināru iespēju realizēšana tēmas ietvaros. 2 4 2 6
8. Leksika. 8.2. Sinonīmi, antonīmi. Stundas dizaina veidošana (stundas mērķis – stundas sasniedzamais rezultāts, jēgpilnu mācību uzdevumu veidi, attīstošas atgriezeniskās saites veidošana). Aktīva izziņas procesa veidošana. Pašizpausmes un jaunrades veicināšana. Apgūstamo zināšanu un prasmju sasaiste ar reālo dzīvi. Starpdisciplināru iespēju realizēšana tēmas ietvaros. 4 4 2 6
9. Sintakse. Stāstījuma, jautājuma, izsaukuma teikums. Teikuma beigu pieturzīmes. Stundas dizaina veidošana (stundas mērķis – stundas sasniedzamais rezultāts, jēgpilnu mācību uzdevumu veidi, attīstošas atgriezeniskās saites veidošana). Aktīva izziņas procesa veidošana. Pašizpausmes un jaunrades veicināšana. Apgūstamo zināšanu un prasmju sasaiste ar reālo dzīvi. Starpdisciplināru iespēju realizēšana tēmas ietvaros. 4 4 0 8
10. Teksta virsraksts. Teksta galvenā doma. Teksta galvenās personas. Tekstpratība – informācijas meklēšana, interpretēšana, izvērtēšana. 4 4 0 6
11. Digitālie materiāli 1.–3. klasei (mācību satura platforma soma.lv), mūsdienīgi digitālie rīki mācību procesa organizēšanai. 4 12 2 4
Kopā: 56 84 28 112
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Mērķis: Attīstīt izpratni par latviešu valodas metodikas teorētiskajiem un praktiskajiem aspektiem, veicinot jēgpilnu mācību procesu un nodrošinot mācību satura integrāciju un caurviju prasmju attīstību darbā ar 1.–3. klases skolēniem. Uzdevumi: 1. Nodrošināt studentu izpratni par latviešu valodas mācību saturu un metodiku efektīvam darbam 1.–3. klasē. 2. Modelēt efektīvu mācību stundas dizainu 21. gadsimta prasmju pilveidei un vērtēšanai. 3. Rosināt studentus veidot materiālus par atgriezeniskās saites, refleksijas iekļaušanu mācību stundās atbilstoši vadlīnijām „Skola 2030”. 4. Pilnveidot studentu prasmi dažādot un individualizēt mācību procesu.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
Zināšanas: Zina valodas jomas mācību saturu 1.-3. klasē. Zina runāšanas, klausīšanās, lasīšanas un rakstīšanas attīstības teorētiskos un praktiskos aspektus pedagoģiskajā procesā. Zina, kā izmantot daudzveidīgus formatīvās vērtēšanas paņēmienus valodas jomas mācību satura apguves procesā. Zina dažādus digitālos rīkus interaktīvu mācību uzdevumu veidošanai un mācību procesa organizēšanai. - Studiju kursa vērtējums veidojas, summējot studējošo darbu praktiskajās nodarbībās, starppārbaudījumus visa kursa norises laikā, kā arī noslēguma pārbaudījumu. Noslēguma pārbaudījumu studenti drīkst kārtot tikai tad, ja nokārtoti visi starppārbaudījumi. Studiju kursa vērtēšanas kritēriji: 1. Studējošo piedalīšanās lekcijās un praktiskajās nodarbībās. 2. Starppārbaudījumi: 1) patstāvīgais darbs. Dzimtās valodas mācību satura un mācību līdzekļu apskats un izvērtējums 1.–3. klašu grupā; 2) patstāvīgais darbs. Lasīšanas uzdevumu kopas izveide 1.–3. klašu grupā; 3) patstāvīgais darbs. Klausīšanas uzdevumu kopas izveide 1.–3. klašu grupā; 4) patstāvīgais darbs. Runāšanas uzdevumu kopas izveide 1.–3. klašu grupā; 5) patstāvīgais darbs. Uzdevumu kopas izveide gramatikā 1.–3. klašu grupā – 5 % 6) patstāvīgais darbs. Digitālo uzdevumu kopas izveide 1.–3. klašu grupā. 3. Eksāmens (1 mācību stundas izstrāde 1.–3. klases ietvaros un prezentēšana).
Prasmes: Prot atlasīt, analizēt un kritiski izvērtēt ar valodas jomas mācību satura apguvi saistīto zinātnisko un metodisko literatūru. Prot plānot mutvārdu un rakstveida runas attīstību 1.–3. klases skolēniem, ņemot vērā skolēnu intereses, vajadzības, spējas un pieredzi. Prot adaptēt un patstāvīgi izstrādāt metodiskos materiālus, mācību metodes un metodiskos paņēmienus 1.–3. klases skolēnu valoddarbības veidu attīstībai. Prot izmantot formatīvo vērtēšanu, lai motivētu 1.–3 klases skolēnu vēlēšanos pilnveidot runāšanas, klausīšanās, lasīšanas un rakstīšanas prasmes. - Studiju kursa vērtējums veidojas, summējot studējošo darbu praktiskajās nodarbībās, starppārbaudījumus visa kursa norises laikā, kā arī noslēguma pārbaudījumu. Noslēguma pārbaudījumu studenti drīkst kārtot tikai tad, ja nokārtoti visi starppārbaudījumi. Studiju kursa vērtēšanas kritēriji: 1. Studējošo piedalīšanās lekcijās un praktiskajās nodarbībās. 2. Starppārbaudījumi: 1) patstāvīgais darbs. Dzimtās valodas mācību satura un mācību līdzekļu apskats un izvērtējums 1.–3. klašu grupā; 2) patstāvīgais darbs. Lasīšanas uzdevumu kopas izveide 1.–3. klašu grupā; 3) patstāvīgais darbs. Klausīšanas uzdevumu kopas izveide 1.–3. klašu grupā; 4) patstāvīgais darbs. Runāšanas uzdevumu kopas izveide 1.–3. klašu grupā; 5) patstāvīgais darbs. Uzdevumu kopas izveide gramatikā 1.–3. klašu grupā – 5 % 6) patstāvīgais darbs. Digitālo uzdevumu kopas izveide 1.–3. klašu grupā. 3. Eksāmens (1 mācību stundas izstrāde 1.–3. klases ietvaros un prezentēšana).
Kompetence: Spēj īstenot valodas jomas mācību saturu, parādot 1.–3. klases skolēniem zināšanu pielietojumu praktiskā darbībā dažādos kontekstos. Spēj sadarboties ar kolēģiem, izvirzīt kopīgus mērķus bērnu valoddarbības prasmju attīstībai un plānot to sasniegšanu. - Studiju kursa vērtējums veidojas, summējot studējošo darbu praktiskajās nodarbībās, starppārbaudījumus visa kursa norises laikā, kā arī noslēguma pārbaudījumu. Noslēguma pārbaudījumu studenti drīkst kārtot tikai tad, ja nokārtoti visi starppārbaudījumi. Studiju kursa vērtēšanas kritēriji: 1. Studējošo piedalīšanās lekcijās un praktiskajās nodarbībās. 2. Starppārbaudījumi: 1) patstāvīgais darbs. Dzimtās valodas mācību satura un mācību līdzekļu apskats un izvērtējums 1.–3. klašu grupā; 2) patstāvīgais darbs. Lasīšanas uzdevumu kopas izveide 1.–3. klašu grupā; 3) patstāvīgais darbs. Klausīšanas uzdevumu kopas izveide 1.–3. klašu grupā; 4) patstāvīgais darbs. Runāšanas uzdevumu kopas izveide 1.–3. klašu grupā; 5) patstāvīgais darbs. Uzdevumu kopas izveide gramatikā 1.–3. klašu grupā – 5 % 6) patstāvīgais darbs. Digitālo uzdevumu kopas izveide 1.–3. klašu grupā. 3. Eksāmens (1 mācību stundas izstrāde 1.–3. klases ietvaros un prezentēšana).
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Studentu piedalīšanās lekcijās un praktiskajās nodarbībās - 20%
Patstāvīgie darbi - 30%
Eksāmens - 50%
 
Priekšzināšanas Skolotāju profesionālās darbības pamati. Mācīšana un mācīšanās. Mācību procesa organizācija sākumskolā un informācijas tehnoloģijas izglītībā. Psiholoģija skolotājiem.
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 5.0 28.0 28.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]