LA0134 Bērnu un jauniešu literatūra skolas mācību kontekstā

Kods LA0134
Nosaukums Bērnu un jauniešu literatūra skolas mācību kontekstā
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Pedagoģija
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Sandra Okuņeva
Kredītpunkti 3.0
Daļas 1
Anotācija Kursa ietvaros, studējot teorētiskos materiālus un analizējot pasaules un latviešu bērnu un jauniešu literatūras klasikas un spilgtāko mūsdienu rakstnieku dažādu žanru darbus un to recepciju citos mākslas veidos, tiek veidota izpratne par bērnu un jauniešu literatūras specifiku un vēsturi, nozīmi personības veidošanās procesā, tiek attīstītas prasmes analizēt un vērtēt literāro darbu saturu, formu, ilustrācijas un dizainu, atbilsmi lasītāju vecumam, kā arī iemaņas saskatīt un izvērtēt bērnu un jauniešu literatūras tekstu iepazīšanas iespējas un to risinājumus mācību procesā skolā. .
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
1. temats. Bērnu un jauniešu literatūras būtība un specifika. Literatūras loma un nozīme bērnu un pusaudžu personības attīstības procesā. Vērtību aspekts bērnu un jauniešu literatūras interpretācijā. 1. lekcija: Bērnu un jauniešu literatūras specifiku veidojošies aspekti un galvenie klasifikācijas piedāvājumi. Praktiskais darbs: Bērnu un jauniešu literatūras aktualitātes Latvijā. Latvijas Bērnu un jaunatnes literatūras padomes darbība, Jāņa Baltvilka balva, Baltā Vilka lasījumi. Pastariņa prēmija, citas balvas bērnu un jauniešu literatūrā un grāmatniecībā (Latvijas Literatūras gada balva, Zelta Ābele u.c.). Lasīšanas veicināšanas programmas un projekti Latvijā – Bērnu, jauniešu un vecāku žūrija, Skaļas lasīšanas sacensība u. c. LNB Bērnu literatūras centra darbības aktualitātes. 4 8 2 10
2. temats. Vizuālizpratne bērnu un jauniešu literatūras kontekstā. 2. lekcija: Bilžu grāmata, grāmata ar karikatūrām, komikss, grafisks romāns. Praktiskais darbs. Vizuālais un tekstuālais vēstījums latviešu un ārzemju bērnu un jauniešu grāmatās. 4 6 2 8
3. temats. Izziņas literatūra bērniem un jauniešiem. 3. lekcija: Izziņas literatūras žanriskā, saturiskā un vizuālā daudzveidība, loma bērnu un pusaudžu pasaules apguvē. Izziņas literatūra Latvijā (E. Birznieks-Upītis, K. Grigulis, Dz. Rinkule-Zemzare, I. Ziedonis, J. Baltvilks u.c.) Praktiskais darbs: Pasaules izzināšana un apguve latviešu un ārzemju izziņas grāmatās. 4 6 2 8
4. temats. . Latviešu autoru dzeja bērniem un jauniešiem. 4. lekcija: Latviešu autoru dzeja bērniem un jauniešiem no pirmsākumiem līdz mūsdienām (J. Poruka, F. Bārdas, V. Plūdoņa, Raiņa, Aspazijas, O. Vācieša, V. Ļūdēna, J. Baltvilka, M. Cielēnas, M. Runguļa, I. Zanderes, I. Samauskas, K. Vērdiņa, I. Gailes u. c. dzeja bērniem un jauniešiem). Praktiskais darbs: Vērtības latviešu autoru dzejā bērniem un pusaudžiem. 4 6 2 8
5. temats. Reālo dzīvi tēlojošā proza bērnu un jauniešu literatūrā. 5. lekcija: Prozas žanru un tematikas daudzveidība (bērnības atmiņu tēlojumi, stāsti un romāni par vēsturi, ģimenes, skolas dzīvi, detektīvliteratūra, piedzīvojumu literatūra u. c.). J. Poruka, Sudrabu Edžus, Z. Ērgles, M. Runguļa, P. Bankovska, S. Vensko, K. Ulbergas-Rubīnes, L. Gundara u. c. stāsti un romāni bērniem un jauniešiem. Tabu tematika, cenzūras problēma bērnu un pusaudžu literatūrā. Praktiskais darbs: Bērnu un pusaudžu problēmu risinājums stāstos un romānos. Laikmeta problemātikas atklāsme reālo dzīvi tēlojošo prozas tekstu tēlu sistēmā un vēstījumā. 4 6 2 8
6. temats. Vērtības latviešu un ārzemju autoru literārajās pasakās. 6. lekcija: Literārā pasaka ārzemju un latviešu bērnu un jauniešu literatūras klasikā un mūsdienās (Š. Pero, J., V. Grimmi, H. K. Andersens, R. Blaumanis, K. Skalbe, A. Brigadere, A. Sakse, I. Ziedonis, Viks u. c.). Praktiskais darbs: Mūsdienu latviešu autoru literāro pasaku analīze un interpretācija (M. Cielēna, J. Zvirgzdiņš, I. Zandere. L. Berzinska, u. c.). Literārās pasakas kultūras (mūzika, kino, vizuālā māksla, teātra māksla) kontekstā. 4 8 2 10
7. temats. Fantāzijas un zinātniskās fantastikas grāmatas pasaules un latviešu bērnu un jauniešu literatūrā. 7. lekcija: Fantāzijas un zinātniskās fantastikas darbi pasaules un latviešu bērnu un jauniešu literatūras klasikā un mūsdienās Praktiskais darbs: Fantāzijas un fantastikas žanra tekstu interpretācija kultūrā (mūzika, kino, vizuālā māksla, teātra māksla). 4 4 2 6
8. temats. Lasīšanas veicināšanas programmas, pieejas, metodiskie paņēmieni. 8. lekcija. Medijpratība bērnu un jauniešu literatūras kontekstā. Praktiskais darbs. Starppriekšmetu saiknes aktualizācija bērnu un jauniešu literatūras kontekstā. 4 8 2 10
Kopā: 32 52 16 68
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Studiju kursa mērķis: Iegūt zināšanas un izpratni par bērnu un jauniešu literatūras būtību, specifiku, vēstures un teorijas pamatjautājumiem un nozīmi personības veidošanās procesā, attīstot literāra teksta analīzes un interpretācijas prasmes. Studiju kursa uzdevumi: - studēt teorētiskos avotus par bērnu un jauniešu literatūras specifiku, tās attīstības nozīmīgākajiem posmiem korelācijā ar bērna un bērnības koncepta izpratnes transformācijām gadsimtu gaitā; - izpētīt pasaules un Latvijas bērnu un jauniešu literatūras nozīmīgāko autoru daiļradi un būtiskākos dažādu žanru tekstus, to problemātiku, māksliniecisko rokrakstu un aktualitāti; - attīstīt prasmes analizēt un vērtēt literāro darbu saturu, formu, atbilsmi lasītāju vecumam, ilustrācijas un dizainu; - saskatīt un mācīties izvērtēt iespējas, problēmas un to risinājumus, kas saistīti ar bērnu un jauniešu literatūras iepazīšanu skolā; - pilnveidot instrumentālās, interpersonālās un sistēmiskās kompetences, patstāvīgi lietojot zināšanas praksē, diskutējot grupā, izvērtējot, salīdzinot un radoši izmantojot apgūtās analītiskās teksta interpretēšanas prasmes, veicot patstāvīgu pētniecisku darbību.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
Zināšanas: 1. Zina un izprot bērnu un jauniešu literatūras teorijas un vēstures pamatjautājumus (bērnu literatūras būtība, specifika, vērtēšanas kritēriji, veidi, žanri, mākslinieciskie izteiksmes līdzekļi, vērtību sistēma, ievērojamāko rakstnieku devums bērniem u. c.). 2. Izprot literatūrzinātnieku un rakstnieku viedokļus par bērnu un jauniešu literatūru, raksturo bērnu un jauniešu literatūras darbus skolas mācību kontekstā. 3. Izprot bērnu un jauniešu literatūras lomu un nozīmi personības attīstībā un vērtību sistēmas izveidē. - Ziņojumi semināros: 1. Priekšstats par bērnu un jauniešu literatūras specifiku un aktualitātēm pasaulē un Latvijā. 2. Izpratne par ilustrāciju nozīmi bērnu grāmatās, prasme raksturot grāmatu vizuālo vēstījumu. 3. Izpratne par izziņas grāmatu specifiku, prasme raksturot grāmatu specifiku un to izmantošanu skolas mācību kontekstā. 4. Dalība diskusijā par latviešu bērnu un jauniešu dzejas daudzveidību. Sagatavota dzejoļu izlase, tās prezentācija. 5. Eseja. Zināšanas par literāro pasaku. 6. Priekšstats par reālistisku bērnu un jauniešu dzīves atspoguļojumu literatūrā. 7. Izstrādāti jautājumi, to prezentācija. Priekšstats par bērnu un jauniešu literatūras attīstības gaitu un nozīmīgāķajiem posmiem. 8. Priekšstats par lasīšanas veicināšanas iespējām, prasme saskatīt to saikni ar dažādiem kultūras procesiem, spēja novērtēt mūsdienu tehnoloģiju piedāvātās iespējas lasīšanas veicināšanā un to risinājumus skolas mācību procesā. Gala pārbaudījums, eksāmens.
Prasmes: 4. Vērtē, analizē un interpretē daiļdarbus, to recepcijas citos mākslas veidos, mērķtiecīgi izmantojot literatūras analīzes un interpretācijas pieejas un principus, kas noderīgi mūsdienīgās literatūras mācībās. 5. Formulē un pamato savu viedokli, mērķtiecīgi iesaistās diskusijās par literāru darbu problēmām un vērtībām, prezentē savus atzinumus, pētījumu rezultātus, izmantojot mūsdienu tehnoloģiju iespējas. 6. Spēj studiju kursā gūtās zināšanas saistīt ar konkrētu literatūras skolotāja uzdevumu risinājumu, mācību uzdevumu un materiālu izstrādi. - Studiju kursa apguve tā noslēgumā tiek vērtēta 10 ballu skalā saskaņā ar Latvijas Republikas Ministru kabineta noteikumiem Nr.141, Nr.512, Nr.240 un atbilstoši RTU noteikumiem, LiepU Senāta sēdē 2022. gada 23.maijā, protokols Nr.15, vadoties pēc šādiem kritērijiem: iegūto zināšanu apjoms un kvalitāte, iegūtās prasmes un kompetence atbilstoši plānotajiem studiju rezultātiem. Atzīme tiek aprēķināta kā vidējā svērtā atzīme par regulāru nodarbību apmeklējumu un aktīvu darbu semināros.
Kompetence: 7. Spēj iekļauties diskusijās un grupu darbā, analizējot piedāvātos tekstus un zinātnisko literatūru. 8. Patstāvīgi padziļina savu profesionālo kompetenci, apgūstot aktuālās tendences literatūrzinātnē un bērnu literatūras pētniecībā. 9. Izmanto studiju kursā iegūto zināšanu, prasmju un attieksmju kopumu atbildīgai, patstāvīgai un mērķtiecīgai bērnu un jauniešu literatūras procesa izzināšanai, izvērtēšanai, kā arī daiļdarbu izvēlei, analīzei un interpretācijai mūsdienīgās literatūras mācībās. - Studiju kursa apguve tā noslēgumā tiek vērtēta 10 ballu skalā saskaņā ar Latvijas Republikas Ministru kabineta noteikumiem Nr.141, Nr.512, Nr.240 un atbilstoši RTU noteikumiem, LiepU Senāta sēdē 2022. gada 23.maijā, protokols Nr.15, vadoties pēc šādiem kritērijiem: iegūto zināšanu apjoms un kvalitāte, iegūtās prasmes un kompetence atbilstoši plānotajiem studiju rezultātiem. Atzīme tiek aprēķināta kā vidējā svērtā atzīme par regulāru nodarbību apmeklējumu un aktīvu darbu semināros.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Sistemātisks, aktīvs un kvalitatīvs darbs semināros un praktiskajās nodarbībās - 50%
Gala pārbaudījums, eksāmens - 50%
 
Priekšzināšanas Pamatzināšanas par galvenajiem daiļliteratūras veidiem un žanriem un pamatiemaņas tekstu analīzē un interpretācijā.
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 3.0 16.0 16.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]