LA0133 Iekļaujošā un speciālā izglītība

Kods LA0133
Nosaukums Iekļaujošā un speciālā izglītība
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Pedagoģija
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Lāsma Latsone, Ārija Kolosova
Kredītpunkti 6.0
Daļas 1
Anotācija Studiju kursā apgūst zināšanas un prasmes, lai veidotu studentu izpratni par daudzveidīgajiem iekļaujošās un speciālās izglītības aspektiem vispārizglītojošajā skolā, sagatavojot pedagogus/logopēdus gan teorētiski, gan praktiski, lai viņi efektīvi darbotos mūsdienu iekļaujošā vispārizglītojošā klasē..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
1. temats. Iekļaujošā, speciālā izglītība un starpkultūru izglītība, pamatjēdzieni. Iekļaujošās izglītības hierarhija: iekļaujošā izglītība, integrācija, segregācija, izolācija. Multikulturālisms. Starpkultūru izglītība. Starpkultūru dialogs izglītībā. Iekļaujošā izglītība makro, mezo, mikro līmeņos. Dažādības izglītība. Speciālās izglītības mērķi un uzdevumi. Galveno iekļaujošās izglītības šķēršļu identificēšana Patstāvīgais darbs. Gatavošanās diskusijai: 'Par un pret iekļaujošo izglītību" 6 10 4 12
2. temats. Iekļaujošā skola un klase, iekļaujošas un atbalstošas mācību vides veidošana klasē. Iekļaujošas skolas un klases raksturojums. Indekss iekļaujošai izglītībai. Sociālā iekļaušanās, nosacījumi emocionāli, fiziski drošas, intelektuāli rosinošas mācību vides veidošanai. Starpkultūru komunikāciju ietekmējošie faktori. Verbālā un neverbālā komunikācija. Starpkultūru konfliktu raksturojums. Konfliktu risināšanas veidi. Starpkultūru dialogs. Kultūršoka simptomi un stadijas. „W” līknes kultūršoka modelis. Kultūrstress. Patstāvīgais darbs. Gatavošanās diskusijai: 'Par un pret iekļaujošo izglītību" 8 10 4 12
3. temats. Iekļaujošā pedagoģija. Iekļaujošās pedagoģijas raksturojums. Iekļaujoša mācību procesa plānošana. Individualizācija kā izglītības mērķis. Diferencēti sasniedzamie rezultāti. Diferencēta mācību procesa organizēšana. Elasticitāte un plasticitāte mācību procesa organizēšanā, daudzveidīgu mācību metožu atlase un izmantošana. Vērtēšana iekļaujošā klasē. Iekļaujošas mācību nodarbības/stundas modelēšana, izvērtēšana, pilnveidošana. Patstāvīgais darbs: Gatavošanās pārbaudījumam: Iekļaujošas mācību stundas modelēšana 8 12 4 14
4. temats. Starpkultūru un dažādības izglītība. Kultūras būtība. Kultūras koncepcijas, kultūras dimensijas, elementi, līmeņi (G.Hofstede), u.c. Kultūrcentrisms, kultūruniversālisms un kultūrrelatīvisms. Kā kultūra iespaido mūsu domāšanu, lēmumu pieņemšanu? Kultūras dimensiju analīze. Diskusija par kultūruniversālismu un kultūrrelatīvismu. Patstāvīgais darbs: Gatavošanās pārbaudījumam: Iekļaujošas mācību stundas modelēšana 6 12 2 14
5. temats. Dažādības aspekti: talants un apdāvinātība, reliģija, dzimumidentitāte Patstāvīgais darbs: Gatavošanās pārbaudījumam: Tiesas sēde “Gadījums skolā”. 6 10 4 14
6. temats. Iekļaujošās izglītības tiesību aspekts. Normatīvo dokumentu hierarhija bērnu tiesību aspektā. Tiesības uz izglītību. Bērnu ar speciālajām vajadzībām tiesības uz atbalstu mācībās skolā un pakalpojumiem. Prakses gadījuma analīze. Patstāvīgais darbs: Gatavošanās pārbaudījumam: Tiesas sēde “Gadījums skolā” 4 10 2 14
7. temats. Pedagoģiskā identificēšana. Sadarbība skolā, ar vecākiem un ārpus skolas pedagoģiskās identifikācijas procesā, atbalsta nodrošināšanā, izvērtēšanā, kompetences robežas. Pedagogam nepieciešamās kompetences un personības īpašības pedagoģiskajā identificēšanā un darbam iekļaujošā klasē Patstāvīgais darbs: Asistenta prakse: Bērna, kam grūtības mācībās vai speciālās vajadzības, ēnošana, individuālo mācību vajadzību identificēšana, skolotāja palīga prakse bērnam ar speciālajām vajadzībām vai bērnam, kam grūtības mācībās, individuālā konsultēšana, atbalsts klasē, refleksija, izvērtēšana. 6 10 2 12
8. temats. Grūtības mācību procesā, speciālo vajadzību klasifikācija Latvijā, raksturojums. Mācību, emocionālās, uzvedības un sociālās grūtības klasē, to raksturojums. Speciālās vajadzības Latvijā, galveno speciālo vajadzību grupu raksturojums. Pētījumos balstīti paņēmieni atbalsta sniegšanā bērniem ar grūtībām mācībās un speciālajām vajadzībām vispārizglītojošajā klasē. Patstāvīgais darbs: Asistenta prakse: Bērna, kam grūtības mācībās vai speciālās vajadzības, ēnošana, individuālo mācību vajadzību identificēšana, skolotāja palīga prakse bērnam ar speciālajām vajadzībām vai bērnam, kam grūtības mācībās, individuālā konsultēšana, atbalsts klasē, refleksija, izvērtēšana. 8 10 4 12
9. temats. Mācību programmu adaptācija, modifikācija, atbalsta pasākumi. Mācību programmas adaptācija, modifikācija, atbalsta pasākumi Latvijas kontekstā, to raksturojums. Iekļaujošas stunda un mācību programmas pielāgošana bērniem ar speciālajām vajadzībām Patstāvīgais darbs: Asistenta prakse: Bērna, kam grūtības mācībās vai speciālās vajadzības, ēnošana, individuālo mācību vajadzību identificēšana, skolotāja palīga prakse bērnam ar speciālajām vajadzībām vai bērnam, kam grūtības mācībās, individuālā konsultēšana, atbalsts klasē, refleksija, izvērtēšana. 8 10 4 16
10. temats. IIPAP (Individuālo izglītības programmas apguves plānu) izstrāde, ieviešana, izvērtēšana, sadarbība ar atbalsta komandas speciālistiem. IIPAP raksturojums, paraugi, izstrādes, īstenošanas, monitorēšanas kārtība sadarbībā ar atbalsta speciālistiem, atbalsta komandas funkcijas, kompetenču robežas. Skolas sadarbība ar ārpusskolas dienestiem. Atbalsta sistēmas (skolotājam un bērniem) pašvaldības un valsts līmenī. Patstāvīgais darbs. Gatavošanās eksāmenam. 4 10 2 16
Kopā: 64 104 32 136
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Studiju kursa mērķis: Kursa mērķis ir veidot studentu izpratni par daudzveidīgajiem iekļaujošās un speciālās izglītības aspektiem vispārizglītojošajā skolā, sagatavot pedagogus gan teorētiski, gan praktiski, lai viņi efektīvi darbotos mūsdienu iekļaujošā vispārizglītojošā klasē, patstāvīgi vai sadarbībā ar kolēģiem veidotu atbalstošu mācību vidi, plānotu un īstenotu iekļaujošu mācību procesu atbilstoši skolēna individuālās attīstības (t.sk. speciālajām) vajadzībām un sasniedzamajiem mācīšanās rezultātiem, īstenojot katra bērna tiesības iegūt izglītību. Studiju kursa uzdevumi: 1. Radīt izpratni par kursa apguvē nepieciešamajiem pamatjēdzieniem iekļaujošās izglītības, speciālās izglītības un starpkultūru izglītības kontekstā 2. Veicināt studentu izpratni par iekļaujošas vides veidošanas nosacījumiem, sociālo iekļaušanos, individuālo plānošanu un sadarbībā ar kolēģiem atbalstošas vides nodrošināšanai; 3. Veicināt studentu izpratni par nepieciešamo iekļaujošu mācību procesa plānošanu, izvirzot konkrētus sasniedzamos rezultātus katram izglītojamajam un izvēloties atbilstošas metodes, paņēmienus, līdzekļus un resursus, individualizējot un diferencējot, īstenojot vērtēšanu; 4. Attīstīt studentu prasmes izmantot LR normatīvos dokumentus bērnu ar grūtībām mācībās, bērnu ar speciālajām vajadzībām, trešo valstu valstspiederīgo, reemigrantu un mazākumtautību bērnu izglītības atbalstam; 5. Veidot studentu izpratni un attīstīt prasmes sistemātiski izzināt izglītojamā individuālās attīstības, mācīšanās, personības, un sociālās izaugsmes vajadzības, kā arī grūtības mācību procesā; 6. Veicināt studentu izpratni par pedagogam nepieciešamo kompetenci un personiskajām īpašībām, strādājot ar bērniem ar migrācijas pieredzi, mazākumtautību bērniem un bērniem ar speciālajām vajadzībām
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
ZINĀŠANAS: 1. Pārzina iekļaujošo, speciālo, starpkultūru un dažādības izglītību un ar to saistītiem pamatjēdzieniem. 2. Pārzina atbalstošas iekļaujošās vides veidošanu un sociālo iekļaušanos. 3. Izprot iekļaujošo pedagoģiju: iekļaujoša mācību procesa plānošanu, diferencētiem sasniedzamiem rezultātiem, diferenciācijas īstenošanu, izmantojot daudzveidīgas mācību metodes, izpratne par vērtēšanu iekļaujošā klasē. 4. Izprot normatīvo dokumentu hierarhiju, kā arī zināšanas par katra skolēna (gan skolēna ar speciālajām vajadzībām, gan apdāvināta skolēna) individuālās attīstības, mācīšanās, personības, un sociālās izaugsmes daudzveidīgām vajadzībām. 5. Pārzina mācību programmas adaptāciju, modifikāciju, atbalsta pasākumiem, pētījumos balstītiem pedagoģiskajiem paņēmieniem iekļaujošā klasē. 6. Pārzina pedagogam nepieciešamās kompetences un personiskās īpašības, strādājot iekļaujošā klasē un sadarbojoties ar vecākiem. - Pārbaudes darbi: 1. Diskusija “Par un pret iekļaujošo izglītību”. 2. Iekļaujošas mācību stundas modelēšana. 3. Tiesas sēde “Gadījums skolā”. 4. Asistenta prakse: Bērna, kam grūtības mācībās vai speciālās vajadzības, ēnošana, individuālo mācību vajadzību identificēšana. 5. Noslēguma pārbaudījums. Eksāmens izvērtējums atbilstoši kursa sasniedzamajiem rezultātiem, vērtējums 10 ballu skalā.
PRASMES: 1. Prot atpazīt iekļaujošās izglītības īstenošanas modeļus Latvijas izglītībā skolas un klases līmenī. 2. Spēj individuāli vai sadarbībā ar kolēģiem plānot nepieciešamos pasākumus iekļaujošas mācību vides radīšanai, veicinot emocionāli un fiziski drošas, mācībām labvēlīgas vides veidošanos. 3. Māk plānot iekļaujošu mācību procesu un vidi, izvirzot diferencētus sasniedzamos rezultātus 4. Prot izmantot normatīvos dokumentus bērnu ar sociālajām, emocionālajām, uzvedības un mācību grūtībām, speciālajām vajadzībām atbalstam un tiesībām uz izglītību nodrošināšanai. 5. Prot identificēt pedagoģiskajā procesā izglītojamā individuālās attīstības, mācīšanās, personības, un sociālās izaugsmes vajadzības, noteikt iespējamās grūtības un šķēršļus, mācībās pielietojot noteiktu algoritmu. 6.Prot sava mācību priekšmeta kompetences robežas izstrādāt priekšlikumus IIPAP izstrādei, sadarbībā ar atbalsta speciālistiem. - Pārbaudes darbi: 1. Diskusija “Par un pret iekļaujošo izglītību”. 2. Iekļaujošas mācību stundas modelēšana. 3. Tiesas sēde “Gadījums skolā”. 4. Asistenta prakse: Bērna, kam grūtības mācībās vai speciālās vajadzības, ēnošana, individuālo mācību vajadzību identificēšana. 5. Noslēguma pārbaudījums. Eksāmens izvērtējums atbilstoši kursa sasniedzamajiem rezultātiem, vērtējums 10 ballu skalā.
KOMPETENCES: 1. Pārzina iekļaujošu, intelektuāli rosinošu, emocionāli un fiziski drošu izglītojamā mācīšanās un attīstības vajadzībām atbilstošu, uz sadarbību vērstu mācību vidi. 2. Spēj identificēt, pedagoģiski izvērtēt un strādāt ar mazākumtautību bērniem, bērniem ar migrācijas pieredzi, ar mācību grūtībām un speciālajām vajadzībām mācību procesā, lai plānotu un īstenotu starpdisciplināru, uz individualizāciju vērstu, diferencētu un elastīgu mācību procesu, nodrošinot izglītojamā individuālo mācīšanās mērķu sasniegšanu. 3. Prot argumentēti aizstāvēt savu viedokli prezentācijās un diskusijās, integrēt kursā apgūtās zināšanas, prasmes praktiskajā darbībā, plānot, īstenot un izvērtēt, apzināti reflektējot par savu profesionālo pilnveidi. - Pārbaudes darbi: 1. Diskusija “Par un pret iekļaujošo izglītību”. 2. Iekļaujošas mācību stundas modelēšana. 3. Tiesas sēde “Gadījums skolā”. 4. Asistenta prakse: Bērna, kam grūtības mācībās vai speciālās vajadzības, ēnošana, individuālo mācību vajadzību identificēšana. 5. Noslēguma pārbaudījums. Eksāmens izvērtējums atbilstoši kursa sasniedzamajiem rezultātiem, vērtējums 10 ballu skalā.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Diskusija “Par un pret iekļaujošo izglītību” - 10%
Iekļaujošas mācību stundas modelēšana - 20%
Tiesas sēde “Gadījums skolā” - 10%
Asistenta prakse: Bērna, kam grūtības mācībās vai speciālās vajadzības, ēnošana, individuālo mācību vajadzību identificēšana, skolotāja palīga prakse bērnam ar speciālajām vajadzībām vai bērnam, kam grūtības mācībās, individuālā konsultēšana, atbalsts klasē, refleksija, izvērtēšana - 30%
Noslēguma pārbaudījums. Eksāmens - 30%
 
Priekšzināšanas nav nepieciešamas
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 6.0 32.0 32.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]