Kods | LA0133 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Iekļaujošā un speciālā izglītība | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Pamatstudiju, Profesionālais | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Pedagoģija | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Liepājas akadēmija | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Lāsma Latsone, Ārija Kolosova | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 6.0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Studiju kursā apgūst zināšanas un prasmes, lai veidotu studentu izpratni par daudzveidīgajiem iekļaujošās un speciālās izglītības aspektiem vispārizglītojošajā skolā, sagatavojot pedagogus/logopēdus gan teorētiski, gan praktiski, lai viņi efektīvi darbotos mūsdienu iekļaujošā vispārizglītojošā klasē.. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Studiju kursa mērķis: Kursa mērķis ir veidot studentu izpratni par daudzveidīgajiem iekļaujošās un speciālās izglītības aspektiem vispārizglītojošajā skolā, sagatavot pedagogus gan teorētiski, gan praktiski, lai viņi efektīvi darbotos mūsdienu iekļaujošā vispārizglītojošā klasē, patstāvīgi vai sadarbībā ar kolēģiem veidotu atbalstošu mācību vidi, plānotu un īstenotu iekļaujošu mācību procesu atbilstoši skolēna individuālās attīstības (t.sk. speciālajām) vajadzībām un sasniedzamajiem mācīšanās rezultātiem, īstenojot katra bērna tiesības iegūt izglītību. Studiju kursa uzdevumi: 1. Radīt izpratni par kursa apguvē nepieciešamajiem pamatjēdzieniem iekļaujošās izglītības, speciālās izglītības un starpkultūru izglītības kontekstā 2. Veicināt studentu izpratni par iekļaujošas vides veidošanas nosacījumiem, sociālo iekļaušanos, individuālo plānošanu un sadarbībā ar kolēģiem atbalstošas vides nodrošināšanai; 3. Veicināt studentu izpratni par nepieciešamo iekļaujošu mācību procesa plānošanu, izvirzot konkrētus sasniedzamos rezultātus katram izglītojamajam un izvēloties atbilstošas metodes, paņēmienus, līdzekļus un resursus, individualizējot un diferencējot, īstenojot vērtēšanu; 4. Attīstīt studentu prasmes izmantot LR normatīvos dokumentus bērnu ar grūtībām mācībās, bērnu ar speciālajām vajadzībām, trešo valstu valstspiederīgo, reemigrantu un mazākumtautību bērnu izglītības atbalstam; 5. Veidot studentu izpratni un attīstīt prasmes sistemātiski izzināt izglītojamā individuālās attīstības, mācīšanās, personības, un sociālās izaugsmes vajadzības, kā arī grūtības mācību procesā; 6. Veicināt studentu izpratni par pedagogam nepieciešamo kompetenci un personiskajām īpašībām, strādājot ar bērniem ar migrācijas pieredzi, mazākumtautību bērniem un bērniem ar speciālajām vajadzībām | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
ZINĀŠANAS:
1. Pārzina iekļaujošo, speciālo, starpkultūru un dažādības izglītību un ar to saistītiem pamatjēdzieniem.
2. Pārzina atbalstošas iekļaujošās vides veidošanu un sociālo iekļaušanos.
3. Izprot iekļaujošo pedagoģiju: iekļaujoša mācību procesa plānošanu, diferencētiem sasniedzamiem rezultātiem, diferenciācijas īstenošanu, izmantojot daudzveidīgas mācību metodes, izpratne par vērtēšanu iekļaujošā klasē.
4. Izprot normatīvo dokumentu hierarhiju, kā arī zināšanas par katra skolēna (gan skolēna ar speciālajām vajadzībām, gan apdāvināta skolēna) individuālās attīstības, mācīšanās, personības, un sociālās izaugsmes daudzveidīgām vajadzībām.
5. Pārzina mācību programmas adaptāciju, modifikāciju, atbalsta pasākumiem, pētījumos balstītiem pedagoģiskajiem paņēmieniem iekļaujošā klasē.
6. Pārzina pedagogam nepieciešamās kompetences un personiskās īpašības, strādājot iekļaujošā klasē un sadarbojoties ar vecākiem. - Pārbaudes darbi:
1. Diskusija “Par un pret iekļaujošo izglītību”.
2. Iekļaujošas mācību stundas modelēšana.
3. Tiesas sēde “Gadījums skolā”.
4. Asistenta prakse: Bērna, kam grūtības mācībās vai speciālās vajadzības, ēnošana, individuālo mācību vajadzību identificēšana.
5. Noslēguma pārbaudījums. Eksāmens izvērtējums atbilstoši kursa sasniedzamajiem rezultātiem, vērtējums 10 ballu skalā. PRASMES: 1. Prot atpazīt iekļaujošās izglītības īstenošanas modeļus Latvijas izglītībā skolas un klases līmenī. 2. Spēj individuāli vai sadarbībā ar kolēģiem plānot nepieciešamos pasākumus iekļaujošas mācību vides radīšanai, veicinot emocionāli un fiziski drošas, mācībām labvēlīgas vides veidošanos. 3. Māk plānot iekļaujošu mācību procesu un vidi, izvirzot diferencētus sasniedzamos rezultātus 4. Prot izmantot normatīvos dokumentus bērnu ar sociālajām, emocionālajām, uzvedības un mācību grūtībām, speciālajām vajadzībām atbalstam un tiesībām uz izglītību nodrošināšanai. 5. Prot identificēt pedagoģiskajā procesā izglītojamā individuālās attīstības, mācīšanās, personības, un sociālās izaugsmes vajadzības, noteikt iespējamās grūtības un šķēršļus, mācībās pielietojot noteiktu algoritmu. 6.Prot sava mācību priekšmeta kompetences robežas izstrādāt priekšlikumus IIPAP izstrādei, sadarbībā ar atbalsta speciālistiem. - Pārbaudes darbi: 1. Diskusija “Par un pret iekļaujošo izglītību”. 2. Iekļaujošas mācību stundas modelēšana. 3. Tiesas sēde “Gadījums skolā”. 4. Asistenta prakse: Bērna, kam grūtības mācībās vai speciālās vajadzības, ēnošana, individuālo mācību vajadzību identificēšana. 5. Noslēguma pārbaudījums. Eksāmens izvērtējums atbilstoši kursa sasniedzamajiem rezultātiem, vērtējums 10 ballu skalā. KOMPETENCES: 1. Pārzina iekļaujošu, intelektuāli rosinošu, emocionāli un fiziski drošu izglītojamā mācīšanās un attīstības vajadzībām atbilstošu, uz sadarbību vērstu mācību vidi. 2. Spēj identificēt, pedagoģiski izvērtēt un strādāt ar mazākumtautību bērniem, bērniem ar migrācijas pieredzi, ar mācību grūtībām un speciālajām vajadzībām mācību procesā, lai plānotu un īstenotu starpdisciplināru, uz individualizāciju vērstu, diferencētu un elastīgu mācību procesu, nodrošinot izglītojamā individuālo mācīšanās mērķu sasniegšanu. 3. Prot argumentēti aizstāvēt savu viedokli prezentācijās un diskusijās, integrēt kursā apgūtās zināšanas, prasmes praktiskajā darbībā, plānot, īstenot un izvērtēt, apzināti reflektējot par savu profesionālo pilnveidi. - Pārbaudes darbi: 1. Diskusija “Par un pret iekļaujošo izglītību”. 2. Iekļaujošas mācību stundas modelēšana. 3. Tiesas sēde “Gadījums skolā”. 4. Asistenta prakse: Bērna, kam grūtības mācībās vai speciālās vajadzības, ēnošana, individuālo mācību vajadzību identificēšana. 5. Noslēguma pārbaudījums. Eksāmens izvērtējums atbilstoši kursa sasniedzamajiem rezultātiem, vērtējums 10 ballu skalā. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Diskusija “Par un pret iekļaujošo izglītību” - 10%
Iekļaujošas mācību stundas modelēšana - 20% Tiesas sēde “Gadījums skolā” - 10% Asistenta prakse: Bērna, kam grūtības mācībās vai speciālās vajadzības, ēnošana, individuālo mācību vajadzību identificēšana, skolotāja palīga prakse bērnam ar speciālajām vajadzībām vai bērnam, kam grūtības mācībās, individuālā konsultēšana, atbalsts klasē, refleksija, izvērtēšana - 30% Noslēguma pārbaudījums. Eksāmens - 30% |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | nav nepieciešamas | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|