LA0129 Modulis "Sākumizglītības skolotājs (1.-3. klase)": Dabaszinātņu joma: Dabaszinības I

Kods LA0129
Nosaukums Modulis "Sākumizglītības skolotājs (1.-3. klase)": Dabaszinātņu joma: Dabaszinības I
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Pedagoģija
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Kristiana Cetrovska
Kredītpunkti 3.0
Daļas 1
Anotācija Studiju kurss ir paredzēts topošajiem pamatizglītības skolotājiem. To apgūstot studējošie veido zināšanu un prasmju sistēmu un attīsta profesionālo kompetenci dabaszinātņu jomas mācību procesa organizēšanā 1.–3., atbilstoši Valsts pamatizglītības standarta prasībām . Kursa apguvē akcents tiks likts uz: dabaszinību mācību metodikas zināšanu apguvi jēgpilna skolēnu mācību procesa organizēšanai, akcentējot pētniecisko pieeju, sadarbību un caurviju prasmju apguvi; studējošo virzīto mācīšanos gan individuāli, gan sadarbojoties; savas darbības un sasniegto rezultātu – zināšanu, prasmju un kompetenču – analīzi un izvērtēšanu..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
1. Dabaszinību jomas mācību saturs pamatizglītībā. Dabaszinību mācību mērķis 1–3- klasē studējošo skatījumā. Kas jāzina/ jāprot dabaszinību skolotājam? Lielās idejas. Dabaszinātņu jomas mācību mērķis. Ieskats dabaszinātņu mācību jomas sasniedzamajos rezultātos 1. – 3. klasei. Dabaszinību mācīšanās konteksts – intereses apmierināšana, izpratne par drošību dabasvidē un tehnovidē, cēloņseku sakarību sākotnēja apzināšanās, praktisko prasmju veidošana. 4 6 2 6
2. Pieejas maiņa izglītībā. Vīzija par skolēnu, vērtībām, mūsdienīgu mācību procesu. Skolotāja prasmes: vadīt mācīšanos, sadarboties, analizēt un reflektēt. Didaktikas principi. Pedagoģijas klasiķu J. A. Komenska, Djuī, Ļ. Vigotska, Dž. Brunera u.c. atziņas. 4 4 2 4
3. Dabaszinību saturs 1–3. klasē. Lielās idejas jeb galvenās atziņas, par ko jāgūst izpratne 1.–3. klasē. Dabaszinību mācību programmas paraugi. Ieskats dabaszinātņu mācību jomas sasniedzamajos rezultātos 1. – 3. klasei. Apgūstamās zināšanas, prasmes. Attieksmju veidošana. 2 4 0 6
4. Mācību līdzekļu 1. – 3. klasei izpēte un analīze. Metodiskie paņēmieni darbam ar mācību grāmatu, encikopēdijām. Grāmatas izmantošanas prasmju apguve. Mācību dialogs jeb jautājumu sistēmas izveide. Blūma taksonomija un tās lietojums. Prasmes mācīties iedziļinoties attīstība. Jēdzienu izklāsta analīze un apguves metodika. 2 2 2 6
5. Pētnieciskās darbības prasmju attīstība dabaszinībās 1–3. klasē. Novērojumi un to vizualizēšana zīmējumos. Novērojumu tematika. Tuvākās apkārtnes novērošana 1.klasē. Drošības noteikumu dabā (pie ūdens, mežā, saskarsmē ar dzīvniekiem) izpratne un ievērošanas ieraduma attīstība. 2 2 2 4
6. Darbs ar attēliem, kartēm, digitāliem mācību resursiem (animācijām, mācību filmām). Sasniedzamajam rezultātam atbilstoša mācību filmas/ animācijas izvēle, analīze, kritiska izvērtēšana. Darba lapu sastādīšana. 2 4 2 4
7. Demonstrējumu eksperimenti un pētījumi dabaszinībās 1–3. klasē, izzinot vielu (ūdens) un materiālu īpašības un vielu pārvērtības. Eksperimentu piederumi un metodika. Drošu darba metožu apguve un izvērtēšana. 2 2 0 6
8. Demonstrējumu eksperimenti un pētījumi dabaszinībās 1–3. klasē, izzinot gaismu un skaņu. Eksperimentu piederumi un metodika. Drošu darba metožu apguve un izvērtēšana. 2 4 0 6
9. Demonstrējumu eksperimenti un pētījumi dabaszinībās 1–3. klasē , iepazīstot jēdzienu “elektrība” un saslēdzot elektriskās ķēdes. Eksperimentu piederumi un metodika. Drošu darba metožu apguve un izvērtēšana. Mācību spēles elektrodrošības jēdziena izpratnei. 2 4 0 8
10. Mācību stundas plānošanas modeļi. Sasniedzamo rezultātu formulēšana, mācību metožu un darba formu izvēle. Mācību stundu piemēru iepazīšana un analīze. 2 4 2 2
11. Miniprojekti un kooperatīvās mācīšanās uzdevumi dabaszinībās. Mācību spēles dabaszinībās. Skolotāju sadarbība un skolēnu sadarbības prasmju attīstība. 2 4 0 6
12. Mācību sasniegumu vērtēšana. Vērtēšanas pieejas un principi. Skolēnu snieguma vērtēšana ikdienā, jeb formatīvā vērtēšana. Atgriezeniskās saites sniegšanas nepieciešamība. Uzslavas, pamudinājumi. Pašvērtējuma prasmju attīstība. 4 6 2 6
13. Summatīvā vērtēšana. Pārbaudes darbu veidošana atbilstoši prgrammā noteiktajam sasniedzamajam rezultātam. Uzdevumu veidi. Uzdevumi kā mērinstrumenti sasniedzamo rezultātu vērtēšanai. 2 6 2 4
Kopā: 32 52 16 68
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Kursa mērķi: Radīt iespēju studējošajiem apgūt dabaszinību mācību metodikas pamatus atbilstoši valsts pamatizglītības standartā iestrādātajai pieejas maiņai un sasniedzamajiem rezultātiem dabaszinātņu jomā un veicināt uz rezultātu sasniegšanu tendētas skolotāja darba sistēmas attīstību. Kursa uzdevumi: 1. Nodrošināt skolotāja profesionālajai darbībai nepieciešamo metodisko zināšanu apguvi par dabaszinātņu jomas mācību saturu, mācību procesa organizēšanas metodiku un kontekstu 1.–3. klasē, atbilstoši valsts pamatizglītības standarta prasībām un pieejas maiņai izglītībā; 2. Veicināt prasmi pielietot apgūtās zināšanas dabaszinību mācību procesa plānošanā, modelēšanā, savas darbības izvērtēšanā sadarbībā ar citiem un individuāli; 3. Attīstīt prasmi pielietot pētniecisko pieeju mācību procesa organizēšanā, attīstot skolēnu dabaszinātnisko izpratību – spēju lietot zināšanas un prasmes darbībā; 4. Attīstīt prasmi analizēt un kritiski izvērtēt savu un citu sniegumu un sniegt atgriezenisko saiti; 5. Veicināt izpratni par profesionālās pilnveides nepieciešamību un iespējām.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
Zināšanas: 1. Izprot dabaszinātņu mācību jomas saturu noteicošos normatīvos dokumentus – valsts pamatizglītības standartu un paraugprogrammas. 2. Izprot mācību saturu dabaszinātņu mācību jomā un tā starpdisciplinaritāti. 3. Zina un komunicējot prot pielietot dabaszinātņu jēdzienus un terminoloģiju, apzinās tās nozīmi izglītojamā kompetenču attīstībā. 4. Izprot skolēnu mācīšanās pieejas dabaszinātnēs un pārzina mācību metodoloģiju dabaszinātnēs. 5. Zina un izprot mācību līdzekļu un digitālo rīku veidus un to izvēli sekmīga mācību procesa norisei. 6. Zina un izprot mācīšanās snieguma vērtēšanas veidus un to nosakošos kritērijus. - Studiju kursa gala vērtējums veido, starppārbaudījumu (patstāvīgo darbu) un eksāmena vērtējums. Studenti patstāvīgos darbus iesniedz līdz nodarbību plānā norādītajiem datumiem.
Prasmes: 7. Prot saskatīt mūsdienīga mācību procesa principus un mācību modeļus analizētajās mācību stundās un tos ievērot, modelējot stundu fragmentus. 8. Prot izvirzīt mācību mērķus un formulēt mācīšanās rezultātus. 9. Izvēlas atbilstošus mācību modeļus un metodes, sadarbības modeļus, ievērojot skolēnu mācīšanās stilus un daudzveidīgās prāta spējas. 10. Prot plānot un modelēt mācību procesu. 11. Prot izmantot daudzveidīgas skolēna sniegumu vērtēšanas metodes. - Studiju kursa gala vērtējums veido, starppārbaudījumu (patstāvīgo darbu) un eksāmena vērtējums. Studenti patstāvīgos darbus iesniedz līdz nodarbību plānā norādītajiem datumiem.
Kompetences: 12. Spēj plānot, analizēt un modelēt mācību procesu, ņemot vērā mācību mērķus un skolēnu spējas. 13. Spēj īstenot mācību aktivitātes, kas rosina izglītojamā kompetenču attīstību, zināšanu pārnesi dažādos kontekstos un praktiskajā lietojumā. 14. Spēj izvēlēties un mācību procesā integrēt dažādus mācību paņēmienus, metodes un tehnoloģijas. 15. Spēj izvērtēt ar digitālo tehnoloģiju lietošanu saistītos riskus. 16. Spēj rīkoties atbildīgi apkārtējās vides saglabāšanā atbilstoši ilgtspējīgās attīstības principiem (komandas darba principi un organizēšanas metodes). - Studiju kursa gala vērtējums veido, starppārbaudījumu (patstāvīgo darbu) un eksāmena vērtējums. Studenti patstāvīgos darbus iesniedz līdz nodarbību plānā norādītajiem datumiem.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
1. Starppārbaudījums. Viena temata izklāsta dabaszinību mācību grāmatā analīze, to pozitīvo aspektu un trūkumu apkopojums Redzējuma apraksts par darba ar mācību grāmatu organizēšanu konkrētā tematā. - 5%
2. Starppārbaudījums. IT resursu (mācību filmas) izvēle un jautājumu sistēmas izstrāde atbilstoši stundā izvirzītajam sasniedzamajam rezultātam. - 10%
3. Starppārbaudījums. Demonstrējumu eksperimenta un viena praktiskā pētījuma apraksta prezentācija. - 10%
4. Starppārbaudījums. Mācību stundas konspekta izstrāde (plānotajam sasniedzamajam rezultātam piemērotu mācību metožu, satura un darba formu izvēle) un prezentēšana, stundas fragmenta modelēšana. - 15%
5. Starppārbaudījums. Summatīvās vērtēšanas darba izstrāde. - 10%
Noslēguma pārbaudījums: mutiskais eksāmens. - 50%
 
Priekšzināšanas Apgūt kursus: Mācīšana un mācīšanās; Skolotāja profesionālās darbības pamati; Izglītības procesa organizācija sākumskolā; Psiholoģija skolotājiem.
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 3.0 16.0 16.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]