LA0127 Bilingvālā izglītība un CLIL pieeja

Kods LA0127
Nosaukums Bilingvālā izglītība un CLIL pieeja
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Pedagoģija
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Indra Kalniņa
Kredītpunkti 3.0
Daļas 1
Anotācija Studējošie būs ieguvuši kompetenci izvirzīt sasniedzamos rezultātus mācību stundai, kurā integrēti tiks apgūta valoda un mācību saturs, plānot mācību stundas saturu, atlasot skolēnu vecumposmam, mācību priekšmeta specifikai un skolēnu valodas attīstības līmenim atbilstošus mācību līdzekļus, metodes un metodiskos paņēmienos un izmantojot mācīties rosinošu atgriezenisko saiti..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
1. temats. Bilingvālā izglītība (BI) un integrēta valodas un mācību satura apguve (CLIL): lingvistiskie, sociāli psiholoģiskie un pedagoģiskie aspekti. 1. lekcija: BI un CLIL jēdzieni, raksturojums, vēsturiskie aspekti un perspektīvas iezīmes izglītības paradigmas maiņas un glokalizācijas kontekstā. 1. seminārs: Bilingvisms un intelekts. Bilingvisms un domāšana. Bilingvisms un kognitīvās teorijas. CLIL kā didaktiskā pieeja, kurā valoda tiek izmantota kā instruments citu mācību priekšmetu apguvē, pieejas pamatojums, mērķi, uzdevumi. 4 6 2 10
2. temats. BI un CLIL: pasaules un Latvijas pieredze un labās prakses piemēri. 2. lekcija. Bilingvālās izglītības tipi pasaulē un Latvijā. CLIL pirmsākumi 20.gs. 90. gadu beigās: mācību satura un latviešu valodas integrēta apguve mazākumtautību skolās. Pāreja uz mācību satura un valodas integrētu apguvi. 2. seminārs. Integrēta valodas un mācību satura apguve: aktuālās situācijas raksturojums Latvijā un citu valstu labās prakses piemēri. 4 6 2 10
3. temats. Mācību procesa didaktiskie aspekti dažādu jomu mācību priekšmetu stundās BI un CLIL kontekstā 1., 2. praktiskais darbs. Dažādu mācību priekšmetu stundas integrētai valodas un mācību satura apguvei: mācību stundas sasniedzamie rezultāti, mācību metodes un metodiskie paņēmieni, vērtēšana, atgriezeniskā saite, stundas plānošana, izmantojamie resursi un mācību līdzekļi. 4 8 2 10
4. temats. Valodas prasmju attīstība mācību stundā ar integrētu mācību satura un valodas apguvi 3., 4. praktiskais darbs. Latviešu valodas mācību satura integrēšanas iespējas dažādu jomu mācību priekšmetu stundās atšķirīgos vecumposmos. Valodas plānošana. Valoddarbības veidu - klausīšanas, runāšanas, lasīšanas, rakstīšanas - attīstība dažādu mācību priekšmetu stundās. Tekstpratības attīstība CLIL kontekstā. 6 8 2 10
5. temats. Mācīšanās aspekts BI un CLIL mācību procesā 3. lekcija: Individualizācija un diferenciācija, atbalsts skolēniem integrētai valodas un mācību satura apguvei dažādu jomu mācību priekšmetu stundās. Daudzveidīgas mācīšanās stratēģijas CLIL kontekstā. 5. praktiskais darbs: Vieglā valoda, atgādnes, grafiskie organizatori, to izmantošanas praktiskās iespējas. 4 6 2 12
6. temats. Kultūras un sociālais aspekts BI un CLIL mācību procesā . 4. lekcija: Starpkultūru izglītība CLIL kontekstā: dažādības iepazīšana un tolerantas attieksmes veidošanās, starpkultūrs dialogs un integrācija. 3. seminārs: Pedagoģiskās stratēģijas starpkultūru kompetences attīstībai integrētā valodas un mācību satura apguves procesā. 4 6 2 4
7. temats. Skolotāju sadarbība bilingvālās izglītības un CLIL kontekstā 5. lekcija: Skolotāju sadarbība valodas un mācību satura integrētai apguvei: kas sadarbojas, kāpēc sadarbojas, kā sadarbojas. 6. praktiskais darbs: Valodas un mācību priekšmeta skolotāju sadarbības labās prakses piemēru izvērtēšana, sadarbības plānošana noteiktu mērķu sasniegšana. 4 6 2 6
8. temats. BI un/vai CLIL mācību stundas plānošana. 7.,8. praktiskais darbs: Kritēriju izvirzīšana mācību stundai ar integrētu valodas un mācību satura apguvi. Mācību stundas demonstrēšana un izvērtēšana (pašrefleksija un savstarpējā vērtēšana). 2 6 2 6
Kopā: 32 52 16 68
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Studiju kursa mērķis: * Pilnveidot topošo skolotāju izpratni par BI un CLIL teorētiskajiem aspektiem, attīstot praktiskās iemaņas integrētai valodas un mācību satura nodrošināšanai dažādu jomu mācību priekšmetos. Topošie skolotāji integrētā valodas un mācību satura stundā pratīs sniegt skolēniem nepieciešamo atbalstu un attīstīt klausīšanās, runāšanas, lasīšanas un rakstīšanas, kā arī tekstveides prasmi. Studiju kursa uzdevums: * Studējošie iegūs kompetenci izvirzīt sasniedzamos rezultātus mācību stundai, kurā integrēti tiks apgūta valoda un mācību saturs, plānot mācību stundas saturu, atlasot skolēnu vecumposmam, mācību priekšmeta specifikai un skolēnu valodas attīstības līmenim atbilstošus mācību līdzekļus, metodes un metodiskos paņēmienos un izmantojot mācīties rosinošu atgriezenisko saiti. Studiju kursa ietvaros studējošajiem tiks nodrošināta iespēja pilnveidot profesionālo kompetenci sadarboties ar kolēģiem mācību satura plānošanā
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
ZINĀŠANAS: * Izprot BI un CLIL teorētiskos aspektus, ir gūta izpratne par BI un CLIL iespējām dažādu jomu mācību priekšmetu stundās atšķirīgos vecumposmos. * Pārzina, kā mācību stunda integrētai valodas un mācību satura apguvei atšķiras no mācību stundas mācību satura apguvei, izprot CLIL mācību stundas saikni ar LAT2 vai svešvalodas mācību stundu. * Pārzina darba individualizēšanas un diferencēšanas paņēmienus, atbalsta veidus skolēniem mācību stundā ar integrētu valodas un mācību satura apguvi. * Orientējas pedagoģiskās stratēģijas starpkultūru kompetences attīstībai integrētā valodas un mācību satura apguves procesā. * Izprot valodas un mācību priekšmeta skolotāja sadarbības lomu CLIL un BI kontekstā. - Noslēguma pārbaudījumu studenti drīkst kārtot tikai tad, ja nokārtoti visi starppārbaudījumi. 1. Studējošo darbs seminārnodarbībās un praktiskajās nodarbībās. 2. Patstāvīgais darbs - 4. temats. 3. Patstāvīgais darbs – 5. temats. 4. Patstāvīgais darbs – 8. temats. 5. Noslēguma pārbaudījums.
PRASMES * Prot atlasīt, analizēt un kritiski izvērtēt zinātnisko literatūru par aktualitātēm BI un CLIL jomā, izmantot iegūto informāciju pētījuma plānošanai un veikšanai. * Prot integrētai valodas un mācību satura apguves stundai izvirzīt sasniedzamos rezultātus, atlasīt vecumposmam atbilstošas mācību metodes, metodiskos paņēmienus, resursus un līdzekļus, organizēt uz skolēnu valodas prasmju attīstību orientētu vērtēšanu un atgriezenisko saiti. * Prot plānot valodas apguvi, izmantot daudzveidīgus uzdevumus un vingrinājumus valodas prasmju attīstībai integrētā valodas un mācību satura apguves procesā. * Prot adaptēt un patstāvīgi izstrādāt mācību materiālus skolēnu ar atšķirīgām valodas prasmēm atbalstam. Izvērtē mācību grāmatas un secina par starpkultūru izglītības kontekstu mācību saturā. - Noslēguma pārbaudījumu studenti drīkst kārtot tikai tad, ja nokārtoti visi starppārbaudījumi. 1. Studējošo darbs seminārnodarbībās un praktiskajās nodarbībās. 2. Patstāvīgais darbs - 4. temats. 3. Patstāvīgais darbs – 5. temats. 4. Patstāvīgais darbs – 8. temats. 5. Noslēguma pārbaudījums.
KOMPETENCE * Spēj plānot integrētu valodas un mācību satura apguves procesu, sekmējot skolēnu valodas prasmju attīstību un pozitīvas attieksmes pret valodu veidošanos. * Spēj sadarboties ar dažādu jomu mācību priekšmeta skolotājiem, plānojot mācību stundu integrētai valodas un mācību satura apguvei. * Spēj nodrošināt uz savstarpēju cieņu un toleranci balstītu mācību vidi, sekmējot starpkultūru kompetencei nozīmīgo zināšanu, prasmju un attieksmju veidošanos mācību procesā. - Noslēguma pārbaudījumu studenti drīkst kārtot tikai tad, ja nokārtoti visi starppārbaudījumi. 1. Studējošo darbs seminārnodarbībās un praktiskajās nodarbībās. 2. Patstāvīgais darbs - 4. temats. 3. Patstāvīgais darbs – 5. temats. 4. Patstāvīgais darbs – 8. temats. 5. Noslēguma pārbaudījums.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Studējošo darbs seminārnodarbībās un praktiskajās nodarbībās - 20%
1. Patstāvīgais darbs - 4. temats - 15%
2. Patstāvīgais darbs - 5. temats - 15%
3. Patstāvīgais darbs - 8. temats - 30%
Noslēguma pārbaudījums - 20%
 
Priekšzināšanas Nav nepieciešamas.
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 3.0 16.0 16.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]