Kods | LA0122 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Kinezioloģijas pamati logopēdijā | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Brīvās izvēles | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Pamatstudiju, Profesionālais | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Pedagoģija | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Liepājas akadēmija | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Agnese Krētaine | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 3.0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Studiju kurss “Kinezioloģijas pamati logopēdijā” sniedz teorētiskās un praktiskās zināšanas par kinezioloģijas disciplīnām, terminoloģiju un pielietojumu kustību un funkciju analīzē logopēdijas kontekstā. Studenti apgūs cilvēka kustību un ķermeņa pozas kontroles mehānismus, funkcionālo anatomiju, kā arī nervu un skeleta-muskuļu sistēmu saskaņoto darbību kustībās un ķermeņa pozu noturēšanā.. Īpašs uzsvars tiks likts uz orofaciālā kompleksa un elpošanas sistēmas kinezioloģiju, to mijiedarbību runas, ēšanas un elpošanas funkciju nodrošināšanā. Tiks aplūkoti galvenie cilvēka kustību attīstības principi un motorās kontroles līmeņi, kā arī to pielietojums orofaringeālo traucējumu profilaksē un terapijā dažādos vecuma posmos.. Kursa saturs ietver rumpja kinezioloģiju, kustību apjomus, muskulatūru, kustību virzienus, normas un novirzes, kas saistītas ar logopēda kompetences jomu. Studenti apgūs arī stājas, pamata kustību un objektu kontroles prasmju attīstību. Studiju kursā galvenais akcents tiek likts uz funkcionālās anatomijas nozīmi runas un ēšanas funkciju nodrošināšanā un praktisko prasmju apguvi.. Studiju kursa saturs ir izstrādāts, balstoties uz aktuālajām logopēda profesijas standarta prasībām, nodrošinot nepieciešamās zināšanas, prasmes un kompetences orofaringeālo traucējumu risināšanā dažādām vecuma grupām. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Studiju kursa mērķis: Studiju kursa mērķis ir nodrošināt studentiem zināšanas un prasmes kinezioloģijas pamatos logopēdijā, tostarp pamata terminoloģijā, rumpja, ekstremitāšu, orofaciālā kompleksa un elpošanas sistēmas kinezioloģijā. Studenti apgūs cilvēka kustību attīstības un motorās kontroles principus un to pielietojumu orofaringeālo traucējumu identificēšanā un korekcijā dažādos vecumposmos. 1. Izprot kinezioloģijas pamatjēdzienus un terminoloģiju, kā arī to pielietojumu logopēdijā. 2. Analizē rumpja, ekstremitāšu, orofaciālā kompleksa un elpošanas sistēmas kinezioloģiskos aspektus, izvērtējot to lomu runas, ēšanas un elpošanas funkcijās. 3. Izskaidro cilvēka kustību attīstības un motorās kontroles principus, kā arī raksturīgās izmaiņas dažādos vecumposmos. 4. Praktiski pielieto kinezioloģijas principus, izvērtējot un analizējot orofaringeālos traucējumus logopēdijas praksē. 5. Prot izmantot kinezioloģijas zināšanas, veicot funkcionālo novērtēšanu un plānojot korekcijas stratēģijas logopēdiskajā darbā. 6. Kompetence integrēt kinezioloģijas principus individuālajā un grupu terapijā, nodrošinot efektīvu pieeju korekcijai un profilaksei dažādos vecuma posmos. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Zināšanas:
1. Izprot kinezioloģijas pamatprincipus, tās nozīmi logopēdijas jomā un cilvēka kustību attīstības likumsakarības.
2. Pārzina rumpja, ekstremitāšu, orofaciālā kompleksa un elpošanas sistēmas muskulatūras uzbūvi, funkcijas un kustību biomehāniku.
3. Izprot kustību attīstību un motorās kontroles līmeņus, pamata kustību prasmes un to saistību ar runas, ēšanas un elpošanas funkcijām.
4. Identificē kinezioloģisko traucējumu ietekmi uz orofaringeālo sistēmu un izvērtē korekcijas iespējas. - 1. Mērķtiecīga aktivitāte lekcijās un praktiskajās nodarbībās, pašrefleksija.
2. Starppārbaudījumi – patstāvīgā darba prezentācija. Prasmes: 1. Pielieto kinezioloģijas principus kustību un funkciju analīzē, novērtējot ķermeņa un orofaciālā kompleksa biomehāniku. 2. Veic orofaciālās muskulatūras un elpošanas sistēmas funkcionālu novērtējumu, identificējot iespējamās novirzes. 3. Analizē un pielāgo kustību korekcijas paņēmienus dažādu logopēdisko traucējumu gadījumos. 4. Izvēlas un demonstrē piemērotus vingrinājumus orofaringeālo traucējumu korekcijai dažādās vecuma grupās. 5. Pielieto kustību motorās kontroles un pamata kustību prasmju novērtējumu saistībā ar runas, ēšanas un elpošanas funkcijām. 6. Izmanto zinātnisko literatūru un pierādījumos balstītus risinājumus kinezioloģijas pielietošanā logopēdijā. - 1. Mērķtiecīga aktivitāte lekcijās un praktiskajās nodarbībās, pašrefleksija. 2. Starppārbaudījumi – patstāvīgā darba prezentācija. Kompetence: 1. Patstāvīgi izvērtē un pielieto kinezioloģijas principus logopēdiskajā praksē, pielāgojot tos individuālām klienta vajadzībām. 2. Integrē motorās attīstības un kustību kontroles principus orofaringeālo traucējumu prevencijā un korekcijā. 3. Sadarbojas multidisciplinārā komandā, izprotot kinezioloģijas nozīmi runas un ēšanas traucējumu korekcijā un veicot efektīvu korekcijas plānošanu. - 1. Mērķtiecīga aktivitāte lekcijās un praktiskajās nodarbībās, pašrefleksija. 2. Starppārbaudījumi – patstāvīga darba prezentācija. Eksāmens: Teorētiskā un praktiskā daļa. Praktiskā: Demonstrēt orofaciālā kompleksa muskulatūras funkciju izvērtēšanu un ķermeņa pozas korekciju. Teorētiskā: Tests par studiju kursā iekļautajām tēmām. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Mērķtiecīga aktivitāte lekcijās un praktiskajās nodarbībās - 30%
Starppārbaudījumi – patstāvīga darba prezentācija - 30% Eksāmens ar teorētisko un praktisko daļu - 40% |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Anatomija | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|