LA0117 Iegūtie valodas traucējumi

Kods LA0117
Nosaukums Iegūtie valodas traucējumi
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Pedagoģija
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Baiba Trinīte
Kredītpunkti 4.0
Daļas 1
Anotācija Kurss iepazīstina klausītājus ar iegūtiem valodas traucējumiem, to cēloņiem, simptomiem un veidiem. Kursa ietvaros studenti apgūst un mācās praktiski pielietot valodas atjaunošanas metodes..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
Iegūti lingvistiski komunikatīvi traucējumi, jēdziens, veidi, raksturīgākās pazīmes 2 6 2 6
Valodas funkcijas cerebrālā organizācija. Valodas zonas. Savienojumi: garie intrahemisfēriskie, interhemisfēriskie, īsie intrahemisfēriskie. Primārie, sekundārie un terciālie lauki, to nozīme valodas procesā 2 6 2 6
Afāzijas būtība, tās izpratne neiroloģiskā, lingvistiskā un funkcionālā aspektā. 4 8 2 10
Afāzijas etioloģija. Tipiskākie iegūto valodas traucējumu cēloņi. Galvas smadzeņu bojājuma raksturs afāziju gadījumos. 2 6 2 6
Afāzijas vispārējā simptomātika. Tipiskākie valodas traucējumu simptomi: runas plūduma traucējumi, stereotipi, automātismi, prosodijas traucējumi, anomija, parafāzijas, a/disgramatismi, žargons, valodas sapratnes traucējumi, agrafija, aleksija, u. c. Neiroloģiskā simptomātika afāziju gadījumos: agnozijas, apraksijas, kustību traucējumi, pataloģisko refleksu klātbūtne u. c. Kognitīvā simptomātika afāziju gadījumos: atmiņas, domāšanas, uzmanības traucējumi. 6 8 2 10
Afāziju veidi. A.Lurijas afāzijas klasifikācija. Bostonas klasifikācija. Afāzijas formu raksturojums. 4 8 2 10
Valodas un psihomotoro funkciju pārbaude afāzijas gadījumos. EBP vadlīnijas. Skrīnings (NIHSS shēma). Valodas sapratnes, atkārtošanas spēju, nosaukšanas spēju pārbaudes metodika. Speciālās valodas pārbaudes shēmas afāziju gadījumos. 6 10 4 16
Valodas atjaunošana afāziju gadījumos. EBP vadlīnijas. Terapijas pieejas un metodes. Konkrētu afāzijas formu atjaunošanas programmas. Alternatīvās komunikācijas piemērošana. Piederīgo apmācība 8 10 2 16
Kognitīvi komunikatīvi valodas traucējumi. Labās puslodes sindroms. Traumatiskais smadzeņu bojājums (TBI): runas un valodas simptomātika. Valodas traucējumi neirodeģeneratīvo saslimšanu gadījumos. Komunikatīvo vajadzību izvērtēšana, alternatīvās komunikācijas piemērošana. Piederīgo apmācība. 6 10 2 12
Kopā: 40 72 20 92
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Mērķis: Veidot izpratni par iegūtiem valodas traucējumiem, praktiski apgūt valodas novērtēšanas un atjaunošanas metodes. Uzdevumi: 1. Iepazīstināt klausītājus ar iegūto lingvistiski komunikatīvo traucējumu veidiem, to cēloņiem un simptomiem. 2. Iepazīstināt klausītājus ar iegūtu valodas traucējumu diagnosticēšanas un novērtēšanas iespējām. 3. Apgūt valodas atjaunošanas metodes un paņēmienus iegūtu valodas traucējumu gadījumos.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
Pārzina par valodas funkcijas centrālo organizāciju, iegūto valodas traucējumu veidiem (afāziju, kognitīviem komunikācijas traucējumiem, u. c.), etioloģiju, afāzijas taksonomiju, simptomātiku. - Starppārbaudījums 1 (tests).
Pārzina valodas un psihomotoro funkciju novērtējumu iegūtu traucējumu gadījumos - Starppārbaudījums 2 (tests).
Pārzina valodas atjaunošanas darba organizāciju un saturu dažādu afāzijas formu gadījumos. - Starppārbaudījums 3 (tests).
Prot veikt valodas funkcijas novērtējumu un noteikt iegūtā valodas traucējuma veidu, prot izveidot logopēdiskās iedarbības darba plānu, praktiski izmantot valodas atjaunošanas metodes un paņēmienus. - Patstāvīgais darbs, situācijas modelēšana.
* Spēj analizēt un interpretēt novērtēšanas rezultātus, spēj integrēt no medicīnas kartes un citiem avotiem iegūtu informāciju; * Spēj noteikt citu speciālistu konsultācijas nepieciešamību, nosūtot klientu pie tiem laicīgi; * Spēj integrēt novērtēšanas laikā iegūto informāciju ar citiem saistītiem datiem, korekcijas mērķu nospraušanā; * Spēj izlemt par logopēdiskās iedarbības nepieciešamību; * Spēj iesaistīt šajā diskusijā klienta piederīgos un citus speciālistus; *Izprot specifisku terapijas metožu lietojuma pamatojumu un spēj pielietot atbilstošas terapijas tehnikas, izmantojot nepieciešamos materiālus un tehniskos palīglīdzekļus; * Spēj sagatavot mutisku un rakstisku ziņojumu par novērtēšanas un terapijas rezultātiem, iekļaujot novērtēšanas un terapijas laikā iegūto datu analīzi un interpretāciju; * Spēj diskutēt ar klientu par ilgtermiņā sasniedzamiem terapijas rezultātiem. - Sekmīgi aizstāvēti klīniskās prakses uzdevumi. Sekmīgi nokārtots eksāmens (noslēguma tests).
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Starppārbaudījums 1 - 10%
Starppārbaudījums 2 - 10%
Starppārbaudījums 3 - 10%
Sekmīgi aizstāvēti klīniskās prakses uzdevumi. - 10%
Eksāmens - 60%
 
Priekšzināšanas Studentiem ir nepieciešamas priekšzināšanas neiroloģijā un psihiatrijā.
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 4.0 20.0 20.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]