LA0116 Gerontoloģija un geriatrija

Kods LA0116
Nosaukums Gerontoloģija un geriatrija
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Pedagoģija
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Gundega Tomele, Ilze Miķelsone, Dina Berloviene
Kredītpunkti 3.0
Daļas 1
Anotācija Studiju kursā apgūst zināšanas un prasmes, lai veicinātu izpratni par cilvēka novecošanās procesiem un sekmētu iemaņu apguvi darbā ar veciem cilvēkiem, sniedzot logopēda palīdzību. Studiju procesā tiek izzināta gerontoloģijas būtība, likumsakarības un cilvēka novecošanās veidi, kā arī pētīta vecu cilvēku personības attīstība. .
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
Gerontoloģijas jēdziens, gerontoloģijas būtība un likumsakarības. Cilvēka novecošanās veidi: bioloģiskā, psiholoģiskā, sociālā novecošanās. 4 6 2 8
Vecu cilvēku attīstības iespējas: fiziskā sfēra, emocionālā sfēra, racionālā sfēra, sociālā sfēra, garīgā sfēra. 4 6 2 8
Veca cilvēka attieksme pret savu novecošanos: ilgdzīvotāji, vecvecāki, laulība, sociālās intereses, savas dzīves novērtēšana, brīvais laiks, nāve u. c. 4 6 2 8
Logopēda darbs ar gerontoloģiskajiem klientiem. 4 8 2 10
Svarīgākās novecošanas izraisītās izmaiņas cilvēka orgānu sistēmās: sensorā sistēma, kustību koordinācija, sirds asinsvadu sistēma, elpošanas orgānu sistēma, gremošanas orgānu sistēma, urīna izvadorgānu sistēma, neiroloģiskā sistēma, kaulu muskuļu sistēma, endokrīnā sistēma, reproduktīvā sistēma, āda. 4 6 2 8
Uztura nepietiekamība kā geriatriskās atkarības pazīme. Geriatriskās novērtēšanas skalas. Veca cilvēku slimību atipiskās izmaiņas. Demence, veidi, izpausmes parādības un iespējamā ietekme uz senioru uzturu. 4 6 2 8
Veca cilvēka aprūpes vajadzības, galvenās problēmas un to risinājumi. 4 6 2 8
Gerontotehnoloģijas, to nozīme. Geriatriskā rehabilitācija. Gerontotehnoloģiju lietojums vecu cilvēku aprūpē. 4 8 2 10
Kopā: 32 52 16 68
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Studiju kursa mērķis ir attīstīt izpratni par cilvēka novecošanās procesiem un sekmēt iemaņu apguvi darbā ar veciem cilvēkiem logopēda palīdzības sniegšanā, saistot ar veselības problēmu identifikāciju vecumā. Studiju kursa uzdevumi: 1. Izzināt gerontoloģijas būtību, likumsakarības un cilvēka novecošanās veidus. 2. Izpētīt vecu cilvēku personības attīstību periodā pēc 60 gadiem. 3. Veidot sabiedrības izpratni par pamatprincipiem un paņēmieniem aktīvas novecošanas veicināšanai. 4. Izvērtēt geriatriskās problēmas vecu cilvēku aprūpē. 5. Pilnveidot izpratni un prasmes darbā ar veciem cilvēkiem, sniedzot logopēda palīdzību.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
ZINĀŠANAS: Ir zināšanas par cilvēka novecošanās procesiem un par logopēdiskās palīdzības iespējām veciem cilvēkiem. - Studiju kursa apguve tā noslēgumā tiek vērtēta 10 ballu skalā, summējot pozitīvos vērtējumus, vadoties pēc šādiem kritērijiem: iegūto zināšanu apjoms un kvalitāte, iegūtās prasmes un kompetence atbilstoši plānotajiem studiju rezultātiem. Vērtējumu veido patstāvīgo darbu izpilde un pārbaudījumi studiju kursa laikā, aktīva dalība praktiskajās nodarbībās, semināros. Eksāmens: teorētiskās zināšanas.
PRASMES: Prot analizēt, kritiski izvērtēt un strukturēt iegūto informāciju, atbilstoši logopēda darbības saturam. - Studiju kursa apguve tā noslēgumā tiek vērtēta 10 ballu skalā, summējot pozitīvos vērtējumus, vadoties pēc šādiem kritērijiem: iegūto zināšanu apjoms un kvalitāte, iegūtās prasmes un kompetence atbilstoši plānotajiem studiju rezultātiem. Vērtējumu veido patstāvīgo darbu izpilde un pārbaudījumi studiju kursa laikā, aktīva dalība praktiskajās nodarbībās, semināros. Eksāmens: teorētiskās zināšanas.
KOMPETENCE: 1. Īsteno pozitīvu savstarpējo mijiedarbību un apliecina pozitīvu attieksmi darbā ar veciem cilvēkiem. 2. Spēj iesaistīties un piedalīties pētnieciskajās aktivitātēs, risināt problēmjautājumus, sniedzot logopēda palīdzību veciem cilvēkiem. - Studiju kursa apguve tā noslēgumā tiek vērtēta 10 ballu skalā, summējot pozitīvos vērtējumus, vadoties pēc šādiem kritērijiem: iegūto zināšanu apjoms un kvalitāte, iegūtās prasmes un kompetence atbilstoši plānotajiem studiju rezultātiem. Vērtējumu veido patstāvīgo darbu izpilde un pārbaudījumi studiju kursa laikā, aktīva dalība praktiskajās nodarbībās, semināros. Eksāmens: teorētiskās zināšanas.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Patstāvīgie darbi un pārbaudījumi - 40%
Diskusijas praktiskajās nodarbībās un semināros - 20%
Eksāmens - 40%
 
Priekšzināšanas Cilvēka anatomijā un fizioloģijā, neiroloģijā un psihiatrijā, neiropsiholoģijā. Cilvēka anatomija un fizioloģija Neiroloģija un psihiatrija I, II Neiropsiholoģija Ievads logopēdijā un logopēdijas vēsture
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 3.0 16.0 16.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]