LA0109 Augmentatīvās un alternatīvās komunikācijas metodes

Kods LA0109
Nosaukums Augmentatīvās un alternatīvās komunikācijas metodes
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Pedagoģija
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Gundega Tomele, Andžela Šteinberga
Kredītpunkti 3.0
Daļas 1
Anotācija Studiju kursā apgūst zināšanas un prasmes par alternatīvās un augmentatīvās komunikācijas metodēm, lai izmantotu tās logopēda darbā ar bērniem un pieaugušajiem ar smagiem komunikācijas, valodas un runas traucējumiem (personām ar bērnu cerebrālo trieku, autismu, mutismu, intelektuāliem traucējumiem, CNS bojājumiem, dažādiem sindromiem u. c.)..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
Augmentatīvā un alternatīvā komunikācija - runu atbalstošā un runu aizstājošā komunikācija. Terminoloģija. Augmentatīvā un alternatīvā komunikācija bez palīgierīcēm. Augmentatīvā un alternatīvā komunikācija ar palīgierīcēm. 4 8 2 10
Augmentatīvās un alternatīvās komunikācijas mērķauditorija. Augmentatīvās un alternatīvās komunikācijas metožu lietojums personām ar intelektuālās attīstības traucējumiem, personām, kuru runu ir grūti saprast, personām ar BCT, personām ar autiskā spektra traucējumiem, personām ar CNS traucējumiem, personām ar specifiskiem ģenētiskiem sindromiem u. c. 6 10 4 12
Komunikācijas, valodas un runas izvērtēšana, augmentatīvās un alternatīvās komunikācijas izvēles kritēriji. Sapratnes attīstības līmeņi bērniem un pieaugušajiem ar intelektuāliem traucējumiem, piemērotāko palīglīdzekļu izvēle atbilstoši personas sapratnes līmenim. Ētikas principu ievērošana izvēloties augmentatīvās un alternatīvās komunikācijas metodes konkrētai personai. 6 10 2 14
Augmentatīvās un alternatīvās komunikācijas metodes. Ieskats Bliss sistēmā, Makaton sistēmā. Priekšmetu un attēlu atbalsta komunikācija. Globālā lasīšana, tās nozīme. Pamatvajadzību izpausmes veidi izmantojot vizuālo uzskati. Dienas plāna izstrāde, dažādu uzskates materiālu izstrādes un izmantošanas nepieciešamība. Ātrās zīmēšanas metode. Ieskats attēlu apmaiņas komunikācijas sistēmā. Komunikācijas tāfele. Jaunākās tehnoloģijas. 6 10 2 14
Bērni un pieaugušie ar autiskā spektra traucējumiem. Pamatgrūtības personām ar autiskā spektra traucējumiem. Bērnu un pieaugušo ar autiskā spektra traucējumiem iekšējā pasaule. Bērnu un pieaugušo ar autiskā spektra traucējumiem valodas un runas specifika, tās izvērtējums un piemērotāko metožu izvēle logopēda darbā. Prāta teorija. Psiholoģiskās īpatnības. Kannera sindroms, Aspergera sindroms, autiskā spektra traucējumu specifika dažādu sindromu gadījumos. Augmentatīvās un alternatīvās komunikācijas palīglīdzekļi personām ar autiskā spektra traucējumiem. Gadījumu analīze. 8 10 4 12
Sadarbība ar vecākiem. Darbs ar piederīgajiem. Pozitīvo emociju nozīme komunikācijas veicināšanā. 2 4 2 6
Kopā: 32 52 16 68
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Studiju kursa mērķis: sniegt zināšanas par augmentatīvās un alternatīvās komunikācijas metodēm, veidot izpratni par alternatīvās un augmentatīvās komunikācijas metožu izmantošanas iespējām logopēda darbā ar nerunājošām personām. Studiju kursa uzdevumi: 1. Apgūt teoriju par augmentatīvās un alternatīvās komunikācijas metodēm. 2. Attīstīt prasmes izvērtēt personas valodas sapratnes līmeni un izvēlēties atbilstošu komunikācijas metodi. 3. Attīstīt prasmes lietot augmentatīvās un alternatīvās komunikācijas metodes logopēda darbā.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
Zināšanas: Ir zināšanas par augmentatīvās un alternatīvās komunikācijas metodēm, to lietojumu un nozīmi saskarsmē ar personām, kurām ir komunikācijas, valodas un runas traucējumi. - Studiju kursa apguve tā noslēgumā tiek vērtēta 10 ballu skalā, summējot pozitīvos vērtējumus un vadoties pēc šādiem kritērijiem: iegūto zināšanu apjoms un kvalitāte, iegūtās prasmes un kompetence atbilstoši plānotajiem studiju rezultātiem. Nodarbību apmeklējums un aktīva līdzdalība praktiskajās nodarbībās. Patstāvīgā darba uzdevumu izpilde. Sekmīgi nokārtots eksāmens kursa noslēgumā.
Prasmes: Prot izvērtēt valodas sapratnes līmeni un izvēlēties atbilstošu komunikācijas metodi individuālos gadījumos. - Studiju kursa apguve tā noslēgumā tiek vērtēta 10 ballu skalā, summējot pozitīvos vērtējumus un vadoties pēc šādiem kritērijiem: iegūto zināšanu apjoms un kvalitāte, iegūtās prasmes un kompetence atbilstoši plānotajiem studiju rezultātiem. Nodarbību apmeklējums un aktīva līdzdalība praktiskajās nodarbībās. Patstāvīgā darba uzdevumu izpilde. Sekmīgi nokārtots eksāmens kursa noslēgumā.
Kompetence: 1. Izmanto augmentatīvās un alternatīvās komunikācijas metodes logopēdiskās korekcijas kontekstā. 2. Spēj sniegt atbalstu ģimenei un personālam, kas ir saskarsmē ar nerunājošu bērnu vai pieaugušo. - Studiju kursa apguve tā noslēgumā tiek vērtēta 10 ballu skalā, summējot pozitīvos vērtējumus un vadoties pēc šādiem kritērijiem: iegūto zināšanu apjoms un kvalitāte, iegūtās prasmes un kompetence atbilstoši plānotajiem studiju rezultātiem. Nodarbību apmeklējums un aktīva līdzdalība praktiskajās nodarbībās. Patstāvīgā darba uzdevumu izpilde. Sekmīgi nokārtots eksāmens kursa noslēgumā.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Nodarbību apmeklējums un aktīva līdzdalība praktiskajās nodarbībās - 10%
Patstāvīgā darba uzdevums - 40%
Eksāmens - 50%
 
Priekšzināšanas Iekļaujošā un speciālā izglītība Klīniskā psiholoģija Ievads logopēdijā un logopēdijas vēsture Neiroloģija un psihiatrija I
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 3.0 16.0 16.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]