Kods | LA0106 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Bērnu dizartrija un orofaringeālās funkcijas traucējumi | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Pamatstudiju, Profesionālais | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Pedagoģija | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Liepājas akadēmija | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Gundega Tomele, Zane Tumševica, Liene Gūtmane | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 5.0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Kurss iepazīstina studentus ar bērnu dizartrijas etioloģiju, patofizioloģiju, simptomiem un klīniskajām formām. Teorētiski un praktiski sagatavo logopēda darbam ar bērnu, kuram ir dizartrija. Kurss iepazīstina studentus ar bērnu normāla zīšanas, košļāšanas, rīšanas akta fizioloģiju un rīšanas traucējumiem. Teorētiski un praktiski sagatavo logopēda darbam ar bērnu, kuram ir zīšanas, košļāšanas / rīšanas traucējumi.. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Studiju kursa mērķis: Sniegt zināšanas par neiroloģiskas izcelsmes runas traucējumiem bērniem, praktiski apgūt to diagnosticēšanas un novēršanas metodes, izprast orofaringeālo funkciju nozīmi, to ietekmi uz ēšanu, runas veidošanu un optimālu bērna attīstību. Studiju kursa uzdevumi: 1. Sniegt zināšanas par bērnu dizartriju, tās cēloņiem, simptomiem, veidiem un diagnosticēšanas iespējām. 2. Apgūt bērnu dizartrijas korekcijas metodes un paņēmienus. 3. Iepazīties ar orofaringeālās funkcijas traucējumiem bērna 1.–3. dzīves gadā, riska faktoriem, kas to ietekmē. 4. Apgūt orofaringeālo funkciju (zīšanas, košļāšanas, rīšanas) traucējumu diagnostikas, preventīvā darba un korekcijas darba metodes bērna 1.–3. dzīves gadā. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
ZINĀŠANAS:
1. Pārzina attīstības dizartrijas teorētiskos pamatjautājumus.
2. Ir izpratne par bērnu dizartrijas etioloģiju, klīnisko formu veidiem, diferenciālo diagnostiku, korekcijas darba sistēmu un profilaksi.
3. Ir izpratne par zīšanas-rīšanas mehānisma anatomiju un fizioloģiju.
4. Ir zināšanas par zīšanas–rīšanas traucējumiem zīdaiņiem, košļāšanas/rīšanas traucējumiem bērniem, zīšanas/košļāšanas/rīšanas traucējumu korekciju, adaptīvām tehnoloģijām. - Studiju kursa apguve tā noslēgumā tiek vērtēta 10 ballu skalā, summējot pozitīvos vērtējumus un vadoties pēc šādiem kritērijiem: iegūto zināšanu apjoms un kvalitāte, iegūtās prasmes un kompetence atbilstoši plānotajiem studiju rezultātiem.
Pārbaudes darbs: informatīvais ziņojums par aktuālu attīstības dizartrijas tēmu (patstāvīgā darba rezultātu prezentācija).
Pārbaudes darbs: runas un valodas karte, novērtēšanas ziņojums bērnam ar attīstības dizartriju (patstāvīgā darba rezultātu prezentācija).
Pārbaudes darbs: Valodas attīstības novērtējums agrīnajā vecumā. patstāvīgā darba rezultātu prezentācija).
Pārbaudes darbs: Ēšanas, košļāšanas traucējumu preventīvie pasākumi. (prezentācija).
Eksāmens: teorētiskās zināšanas. PRASMES: 1. Prot novērtēt runas, valodas un komunikācijas funkciju bērnu dizartrijas gadījumā, māk apkopot un analizēt izpētes rezultātus, veikt traucējuma diagnostiku / diferenciālo diagnostiku. 2. Prot izvēlēties, pamatot un izmantot korekcijas darba metodes un paņēmienus, īstenot profilaktisko darbu. 3. Izmanto zināšanas par bērnu dizartriju praksē. 4. Prot veikt orofaringeālo funkciju novērtēšanu un slēdziena izdarīšanu. 5. Māk izmantot adaptīvās tehnoloģijas orofaringeālu funkciju traucējumu novēršanā. - Studiju kursa apguve tā noslēgumā tiek vērtēta 10 ballu skalā, summējot pozitīvos vērtējumus un vadoties pēc šādiem kritērijiem: iegūto zināšanu apjoms un kvalitāte, iegūtās prasmes un kompetence atbilstoši plānotajiem studiju rezultātiem. Pārbaudes darbs: informatīvais ziņojums par aktuālu attīstības dizartrijas tēmu (patstāvīgā darba rezultātu prezentācija). Pārbaudes darbs: runas un valodas karte, novērtēšanas ziņojums bērnam ar attīstības dizartriju (patstāvīgā darba rezultātu prezentācija). Pārbaudes darbs: Valodas attīstības novērtējums agrīnajā vecumā. patstāvīgā darba rezultātu prezentācija). Pārbaudes darbs: Ēšanas, košļāšanas traucējumu preventīvie pasākumi. (prezentācija). Eksāmens: teorētiskās zināšanas. KOMPETENCE: 1. Ir zināšanas par bērnu dizartriju, tās etioloģiju, klasifikāciju, korekcijas darba sistēmu un profilaksi. 2. Spēj integrēt novērtēšanas laikā iegūto informāciju ar citiem saistītiem datiem, korekcijas mērķu nospraušanā. 3. Izmanto atbilstošas terapijas tehnikas, materiālus un izprot specifisku terapijas metožu lietošanas pamatojumu. 4. Zina orofaringeālās funkcijas attīstības, to traucējumu novērtēšanu. 5. Spēj noteikt citu speciālistu konsultācijas nepieciešamību, nosūtot klientu pie tiem laicīgi; spēj integrēt novērtēšanas laikā iegūto informāciju ar citiem saistītiem datiem. - Studiju kursa apguve tā noslēgumā tiek vērtēta 10 ballu skalā, summējot pozitīvos vērtējumus un vadoties pēc šādiem kritērijiem: iegūto zināšanu apjoms un kvalitāte, iegūtās prasmes un kompetence atbilstoši plānotajiem studiju rezultātiem. Pārbaudes darbs: informatīvais ziņojums par aktuālu attīstības dizartrijas tēmu (patstāvīgā darba rezultātu prezentācija). Pārbaudes darbs: runas un valodas karte, novērtēšanas ziņojums bērnam ar attīstības dizartriju (patstāvīgā darba rezultātu prezentācija). Pārbaudes darbs: Valodas attīstības novērtējums agrīnajā vecumā. patstāvīgā darba rezultātu prezentācija). Pārbaudes darbs: Ēšanas, košļāšanas traucējumu preventīvie pasākumi. (prezentācija). Eksāmens: teorētiskās zināšanas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Informatīvā ziņojuma un prezentācijas novērtējums - 10%
Runas kartes un novērtēšanas ziņojuma novērtējums - 20% Ēšanas traucējumu preventīvie pasākumi - 30% Eksāmens - 40% |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Zināšanas par bērna attīstību un tās iespējamiem traucējumiem, pamatzināšanas par runas veidošanā iesaistīto struktūru anatomiju un fizioloģiju. Zināšanas saskarsmes un vecumposmu psiholoģijā. Priekšstati par logopēda darbu un pienākumiem. Neiroloģija un psihiatrija I Bērna attīstības fizioloģija un slimības Cilvēka anatomija un fizioloģija Runas un dzirdes orgānu anatomija, fizioloģija un patoloģija Ievads logopēdijā un logopēdijas vēsture Psiholoģija skolotājiem | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|