LA0106 Bērnu dizartrija un orofaringeālās funkcijas traucējumi

Kods LA0106
Nosaukums Bērnu dizartrija un orofaringeālās funkcijas traucējumi
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Pedagoģija
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Gundega Tomele, Zane Tumševica, Liene Gūtmane
Kredītpunkti 5.0
Daļas 1
Anotācija Kurss iepazīstina studentus ar bērnu dizartrijas etioloģiju, patofizioloģiju, simptomiem un klīniskajām formām. Teorētiski un praktiski sagatavo logopēda darbam ar bērnu, kuram ir dizartrija. Kurss iepazīstina studentus ar bērnu normāla zīšanas, košļāšanas, rīšanas akta fizioloģiju un rīšanas traucējumiem. Teorētiski un praktiski sagatavo logopēda darbam ar bērnu, kuram ir zīšanas, košļāšanas / rīšanas traucējumi..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
1. temats. Dizartrijas jēdziens 1. lekcija. Dizartrijas būtība, etioloģija un patofizioloģiskie mehānismi. 2. lekcija. Dizartrijas klasifikācija pēc bojājuma lokalizācijas galvas smadzenēs, pēc klīniskās simptomātikas un pēc smaguma pakāpes. Dizartrijas simptomātika. Praktiskais darbs: Glosārija izveide. 4 8 2 10
2. temats. Bērnu (attīstības) dizartrija 3. lekcija. Attīstības dizartrijas (AD) cēloņi. Bērnu ar AD raksturojums. AD un bērnu cerebrālā trieka. AD komunikatīvi-kognitīvais profils. 4. lekcija. Bērnu (attīstības) dizartrijas klīnisko formu raksturojums, patoloģiskais mehānisms. Praktiskais darbs: Patstāvīgo darbu prezentācija, analīze un diskusijas. 4 6 2 8
3. temats. Dizartrija un dispraksija 5., 6. lekcija. Runas dispraksija bērniem, raksturojums, novērtēšana, korekcija. Praktiskais darbs: Glosārija papildināšana. 4 6 2 8
4. temats. Profilaktiskie pasākumi 7., 8. lekcija. Primārā, sekundārā un terciārā profilakse dizartriju gadījumos. Praktiskais darbs: Darbs grupās profilaktisko pasākumu izstrādē, diskusijas. 4 6 2 8
5. temats. Runas pārbaude 9. lekcija. Runas pārbaude dažādu dizartrijas formu gadījumos. Anamnēzes izpēte. 10. lekcija. Motoro un psihisko funkciju novērtējums. Artikulatorā aparāta funkcionalitātes izvērtējums. Runas, valodas un komunikācijas izpēte. Praktiskais darbs: Dizartrijas novērtēšanas skalu izpēte. 4 6 2 8
6. temats. Dizartrijas diferenciāldiagnostika 11. lekcija. Dizartrijas slēptās formas un dislālijas diferenciāldiagnostika. 12. lekcija. Dizartrijas un dispraksijas diferenciāldiagnostika. Praktiskais darbs: Patstāvīgā darba prezentācija, analīze un diskusijas. 4 8 2 10
7. temats. Dizartrijas novēršana 13., 14. lekcija. Dizartrijas novēršanas kompleksā medicīniski – pedagoģiskā metode. Praktiskais darbs: Diskusijas par Latvijā izmantotajām bērnu dizartrijas korekcijas metodēm. 4 4 2 6
8. temats. Dažādu dizartrijas formu korekcijas metodikas 15. lekcija. Korekcijas darba vispārējie principi. 16. lekcija. Korekcijas darbs zemgarozas, pseidobulbārās, bulbārās, smadzeņu garozas un smadzenīšu dizartrijas gadījumā. Praktiskais darbs: Studiju kursa noslēguma pārrunas. 4 8 2 10
9. temats. Oromotorās funkcijas traucējumi, to novērtēšana agrīnā vecumā 17., 18. lekcija: Zīšanas – rīšanas traucējumi zīdaiņiem. Košļāšanas un rīšanas traucējumi bērniem. 19., 20., 21. lekcija: Zīšanas, košļāšanas, rīšanas akta logopēdiskais novērtējums bērnu vecumā. Zīšanas novērtējuma protokols. EFS, NOT-S. Praktiskais darbs: Videopiemēru analīze. 10 12 4 18
10. temats. Zīšanas, košļāšanas un rīšanas traucējumu novēršana bērniem 22., 23., 24., 25., 26. lekcija • Pozicionēšana. • Sensibilizācija. • Orofaciāla stimulācija, masāžas. • Košanas, košļāšanas, rīšanas vingrinājumi. • Adaptīvās tehnikas. Praktiskais darbs. Piemēru analīze, korekcijas paņēmienu izvēle. 10 12 6 16
11. temats. Priekšlaikus dzimuši bērni 27., 28. lekcija. Zīšanas, rīšanas, elpošanas attīstība, traucējumu prevencija priekšlaikus dzimušiem bērniem. 4 8 2 10
Kopā: 56 84 28 112
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Studiju kursa mērķis: Sniegt zināšanas par neiroloģiskas izcelsmes runas traucējumiem bērniem, praktiski apgūt to diagnosticēšanas un novēršanas metodes, izprast orofaringeālo funkciju nozīmi, to ietekmi uz ēšanu, runas veidošanu un optimālu bērna attīstību. Studiju kursa uzdevumi: 1. Sniegt zināšanas par bērnu dizartriju, tās cēloņiem, simptomiem, veidiem un diagnosticēšanas iespējām. 2. Apgūt bērnu dizartrijas korekcijas metodes un paņēmienus. 3. Iepazīties ar orofaringeālās funkcijas traucējumiem bērna 1.–3. dzīves gadā, riska faktoriem, kas to ietekmē. 4. Apgūt orofaringeālo funkciju (zīšanas, košļāšanas, rīšanas) traucējumu diagnostikas, preventīvā darba un korekcijas darba metodes bērna 1.–3. dzīves gadā.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
ZINĀŠANAS: 1. Pārzina attīstības dizartrijas teorētiskos pamatjautājumus. 2. Ir izpratne par bērnu dizartrijas etioloģiju, klīnisko formu veidiem, diferenciālo diagnostiku, korekcijas darba sistēmu un profilaksi. 3. Ir izpratne par zīšanas-rīšanas mehānisma anatomiju un fizioloģiju. 4. Ir zināšanas par zīšanas–rīšanas traucējumiem zīdaiņiem, košļāšanas/rīšanas traucējumiem bērniem, zīšanas/košļāšanas/rīšanas traucējumu korekciju, adaptīvām tehnoloģijām. - Studiju kursa apguve tā noslēgumā tiek vērtēta 10 ballu skalā, summējot pozitīvos vērtējumus un vadoties pēc šādiem kritērijiem: iegūto zināšanu apjoms un kvalitāte, iegūtās prasmes un kompetence atbilstoši plānotajiem studiju rezultātiem. Pārbaudes darbs: informatīvais ziņojums par aktuālu attīstības dizartrijas tēmu (patstāvīgā darba rezultātu prezentācija). Pārbaudes darbs: runas un valodas karte, novērtēšanas ziņojums bērnam ar attīstības dizartriju (patstāvīgā darba rezultātu prezentācija). Pārbaudes darbs: Valodas attīstības novērtējums agrīnajā vecumā. patstāvīgā darba rezultātu prezentācija). Pārbaudes darbs: Ēšanas, košļāšanas traucējumu preventīvie pasākumi. (prezentācija). Eksāmens: teorētiskās zināšanas.
PRASMES: 1. Prot novērtēt runas, valodas un komunikācijas funkciju bērnu dizartrijas gadījumā, māk apkopot un analizēt izpētes rezultātus, veikt traucējuma diagnostiku / diferenciālo diagnostiku. 2. Prot izvēlēties, pamatot un izmantot korekcijas darba metodes un paņēmienus, īstenot profilaktisko darbu. 3. Izmanto zināšanas par bērnu dizartriju praksē. 4. Prot veikt orofaringeālo funkciju novērtēšanu un slēdziena izdarīšanu. 5. Māk izmantot adaptīvās tehnoloģijas orofaringeālu funkciju traucējumu novēršanā. - Studiju kursa apguve tā noslēgumā tiek vērtēta 10 ballu skalā, summējot pozitīvos vērtējumus un vadoties pēc šādiem kritērijiem: iegūto zināšanu apjoms un kvalitāte, iegūtās prasmes un kompetence atbilstoši plānotajiem studiju rezultātiem. Pārbaudes darbs: informatīvais ziņojums par aktuālu attīstības dizartrijas tēmu (patstāvīgā darba rezultātu prezentācija). Pārbaudes darbs: runas un valodas karte, novērtēšanas ziņojums bērnam ar attīstības dizartriju (patstāvīgā darba rezultātu prezentācija). Pārbaudes darbs: Valodas attīstības novērtējums agrīnajā vecumā. patstāvīgā darba rezultātu prezentācija). Pārbaudes darbs: Ēšanas, košļāšanas traucējumu preventīvie pasākumi. (prezentācija). Eksāmens: teorētiskās zināšanas.
KOMPETENCE: 1. Ir zināšanas par bērnu dizartriju, tās etioloģiju, klasifikāciju, korekcijas darba sistēmu un profilaksi. 2. Spēj integrēt novērtēšanas laikā iegūto informāciju ar citiem saistītiem datiem, korekcijas mērķu nospraušanā. 3. Izmanto atbilstošas terapijas tehnikas, materiālus un izprot specifisku terapijas metožu lietošanas pamatojumu. 4. Zina orofaringeālās funkcijas attīstības, to traucējumu novērtēšanu. 5. Spēj noteikt citu speciālistu konsultācijas nepieciešamību, nosūtot klientu pie tiem laicīgi; spēj integrēt novērtēšanas laikā iegūto informāciju ar citiem saistītiem datiem. - Studiju kursa apguve tā noslēgumā tiek vērtēta 10 ballu skalā, summējot pozitīvos vērtējumus un vadoties pēc šādiem kritērijiem: iegūto zināšanu apjoms un kvalitāte, iegūtās prasmes un kompetence atbilstoši plānotajiem studiju rezultātiem. Pārbaudes darbs: informatīvais ziņojums par aktuālu attīstības dizartrijas tēmu (patstāvīgā darba rezultātu prezentācija). Pārbaudes darbs: runas un valodas karte, novērtēšanas ziņojums bērnam ar attīstības dizartriju (patstāvīgā darba rezultātu prezentācija). Pārbaudes darbs: Valodas attīstības novērtējums agrīnajā vecumā. patstāvīgā darba rezultātu prezentācija). Pārbaudes darbs: Ēšanas, košļāšanas traucējumu preventīvie pasākumi. (prezentācija). Eksāmens: teorētiskās zināšanas.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Informatīvā ziņojuma un prezentācijas novērtējums - 10%
Runas kartes un novērtēšanas ziņojuma novērtējums - 20%
Ēšanas traucējumu preventīvie pasākumi - 30%
Eksāmens - 40%
 
Priekšzināšanas Zināšanas par bērna attīstību un tās iespējamiem traucējumiem, pamatzināšanas par runas veidošanā iesaistīto struktūru anatomiju un fizioloģiju. Zināšanas saskarsmes un vecumposmu psiholoģijā. Priekšstati par logopēda darbu un pienākumiem. Neiroloģija un psihiatrija I Bērna attīstības fizioloģija un slimības Cilvēka anatomija un fizioloģija Runas un dzirdes orgānu anatomija, fizioloģija un patoloģija Ievads logopēdijā un logopēdijas vēsture Psiholoģija skolotājiem
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 5.0 36.0 20.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]