LA0105 Rakstu valodas traucējumi

Kods LA0105
Nosaukums Rakstu valodas traucējumi
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Pedagoģija
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Gundega Tomele
Kredītpunkti 6.0
Daļas 1
Anotācija Kurss sniedz zināšanas par rakstu valodas apguves procesu, rakstu valodas traucējumu etioloģiju, klasifikāciju, diagnostiku, korekciju, atbalsta sistēmas un profilakses nozīmi. Tiek apgūtas praktiskās iemaņas rakstu valodas traucējumu noteikšanā, korekcijas plāna izstrādē, korekcijas procesa īstenošanā un logopēda dokumentācijas sagatavošanā..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
1. temats. Rakstu valoda Rakstu valodas (lasīšanas, rakstīšanas) psihofizioloģiskie pamati. Praktiskais darbs: Diskusijas. 4 2 2 4
2. temats. Logopēda darba organizācija, dokumentācija un logopēdisko tehnoloģiju izmantošana Logopēda darba organizācija skolā. Logopēda korekcijas darba plānošana un īstenošana. Logopēda dokumentācija. Logopēdisko tehnoloģiju, caurviju prasmju un kompetenču pieejas integrācija logopēda nodarbībās bērniem ar rakstu valodas traucējumiem. Praktiskais darbs: Patstāvīgā darba “Latviešu valodas mācību priekšmeta programma un rakstu valodas apguves sistēma sākumskolā” izstrādes rezultātu analīze. 8 10 4 14
3. temats. Atbalsta sistēma sākumskolā Atbalsta sistēma izglītojamajiem ar rakstu valodas traucējumiem. Skolotāja logopēda iesaiste atbalsta sistēmas izveidē. 4 6 2 8
4. temats. Disgrāfija un rakstīšanas traucējumi Disgrāfijas un rakstīšanas traucējumu jēdzieni, cēloņi, simptomātika un klasifikācija. Disgrāfijas un rakstīšanas traucējumu diagnostika un korekcija. Praktiskais darbs: Patstāvīgā darba “Rakstīšanas traucējumi” prezentācija. Rakstu darbu analīze un korekcijas darba virzienu izstrāde. Darba lapu analīze. 20 30 10 40
5. temats. Disleksija un lasīšanas traucējumi Disleksijas un lasīšanas traucējumu jēdzieni, cēloņi, simptomātika un klasifikācija. Disleksijas un lasīšanas traucējumu diagnostika un korekcija. 20 30 10 40
6. temats. Diskalkulija Diskalkulijas jēdziens, tās cēloņi, simptomātika un klasifikācija. Diskalkulijas korekcija. 4 6 2 8
7. temats. Logopēda sadarbība un tās nozīme rakstu valodas traucējumu profilaksē un labošanā Logopēda sadarbība ar vecākiem, pirmsskolas un sākumskolas skolotājiem, atbalsta personālu bērnu rakstu valodas traucējumu profilaksē un labošanā. Praktiskais darbs: Patstāvīgā darba “Rakstu valodas traucējumi un to korekcija” prezentācija. 4 20 2 22
Kopā: 64 104 32 136
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Studiju kursa mērķis: sniegt izpratni par rakstu valodas veidošanās procesa teorētiskajām un metodoloģiskajām pamatnostādnēm, rakstu valodas traucējumu klasifikāciju, diagnostiku, korekciju, logopēda darba organizāciju un atbalsta sistēmu skolā, rakstu valodas traucējumu profilaksi un tās nozīmi. Studiju kursa uzdevumi: 1. Sniegt zināšanas skolas logopēdijas jomā. 2. Apgūt rakstu valodas pārbaudes un rakstu valodas traucējumu noteikšanas metodoloģiju. 3. Apgūt praktiskās iemaņas rakstu valodas traucējumu korekcijā un logopēda dokumentācijas sagatavošanā. 4. Sniegt izpratni par logopēda darba organizāciju, atbalsta sistēmu un sadarbības veidiem rakstu valodas traucējumu korekcijas un profilakses kontekstā.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
ZINĀŠANAS: 1. Pārzina rakstu valodas traucējumu veidus un klasifikāciju. 2. Ir izpratne par teorijas lietojumu praksē. 3. Ir zināšanas par rakstu valodas apguves, rakstu valodas traucējumu etioloģijas, diagnostikas, korekcijas un profilakses teorētiskajām un metodoloģiskajām pamatnostādnēm. - Studiju kursa apguve tā noslēgumā tiek vērtēta 10 ballu skalā, summējot pozitīvos vērtējumus un vadoties pēc šādiem kritērijiem: iegūto zināšanu apjoms un kvalitāte, iegūtās prasmes un kompetence atbilstoši plānotajiem studiju rezultātiem. Nodarbību apmeklējums un aktīva līdzdalība praktiskajās nodarbībās. Pārbaudes darbs: Latviešu valodas mācību priekšmeta programma un rakstu valodas apguves sistēma sākumskolā (patstāvīgā darba rezultātu prezentācija). Pārbaudes darbs: Rakstīšanas traucējumi (patstāvīgā darba rezultātu prezentācija). Pārbaudes darbs: Rakstu valodas traucējumi un to korekcija (patstāvīgā darba rezultātu prezentācija). Pārbaudes darbs: zināšanu pārbaude studiju kursa laikā. Eksāmens: teorētiskās zināšanas un rakstu darba analīze, korekcijas darba virzienu formulēšana.
PRASMES: 1. Prot veikt rakstu valodas pārbaudi, nosaka logopēda iedarbības mērķus un uzdevumus, izstrādā korekcijas plānu un veic traucējumu korekciju. 2. Prot veidot un analizēt novērtēšanas un progresa ziņojumu. 3. Izmanto praksē zināšanas par logopēda dokumentācijas lietvedību skolā. 4. Prot sadarboties ar pedagogiem, atbalsta personālu un bērnu vecākiem, īstenot preventīvos pasākumus rakstu valodas traucējumu aspektā. 5. Māk izmantot studiju kursā iegūtās zināšanas un prasmes praksē. - Studiju kursa apguve tā noslēgumā tiek vērtēta 10 ballu skalā, summējot pozitīvos vērtējumus un vadoties pēc šādiem kritērijiem: iegūto zināšanu apjoms un kvalitāte, iegūtās prasmes un kompetence atbilstoši plānotajiem studiju rezultātiem. Nodarbību apmeklējums un aktīva līdzdalība praktiskajās nodarbībās. Pārbaudes darbs: Latviešu valodas mācību priekšmeta programma un rakstu valodas apguves sistēma sākumskolā (patstāvīgā darba rezultātu prezentācija). Pārbaudes darbs: Rakstīšanas traucējumi (patstāvīgā darba rezultātu prezentācija). Pārbaudes darbs: Rakstu valodas traucējumi un to korekcija (patstāvīgā darba rezultātu prezentācija). Pārbaudes darbs: zināšanu pārbaude studiju kursa laikā. Eksāmens: teorētiskās zināšanas un rakstu darba analīze, korekcijas darba virzienu formulēšana.
KOMPETENCE: 1. Spēj diagnosticēt rakstu valodas traucējumus un sagatavot ziņojumu par novērtēšanas rezultātiem, iekļaujot novērtēšanas laikā iegūto datu analīzi un interpretāciju. 2. Spēj noteikt logopēda iedarbības mērķus un uzdevumus, izstrādāt korekcijas plānu un pielietot traucējuma veidam atbilstošas korekcijas metodes 3.Spēj sadarboties ar pedagogiem, atbalsta speciālistiem un vecākiem, izprot atbalsta sistēmas un preventīvo pasākumu nozīmi. - Studiju kursa apguve tā noslēgumā tiek vērtēta 10 ballu skalā, summējot pozitīvos vērtējumus un vadoties pēc šādiem kritērijiem: iegūto zināšanu apjoms un kvalitāte, iegūtās prasmes un kompetence atbilstoši plānotajiem studiju rezultātiem. Nodarbību apmeklējums un aktīva līdzdalība praktiskajās nodarbībās. Pārbaudes darbs: Latviešu valodas mācību priekšmeta programma un rakstu valodas apguves sistēma sākumskolā (patstāvīgā darba rezultātu prezentācija). Pārbaudes darbs: Rakstīšanas traucējumi (patstāvīgā darba rezultātu prezentācija). Pārbaudes darbs: Rakstu valodas traucējumi un to korekcija (patstāvīgā darba rezultātu prezentācija). Pārbaudes darbs: zināšanu pārbaude studiju kursa laikā. Eksāmens: teorētiskās zināšanas un rakstu darba analīze, korekcijas darba virzienu formulēšana.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Nodarbību apmeklējums un aktīva līdzdalība praktiskajās nodarbībās - 10%
Patstāvīgie darbi - 20%
Pārbaudes darbi - 20%
Eksāmens - 50%
 
Priekšzināšanas Pārzina bērnu runas un valodas traucējumu etioloģiju, simptomātiku, korekciju un profilaksi. Ortoepija un ortogrāfija Valodas struktūra un semantika Artikulārā un akustiskā fonētika Latviešu valodas mācību joma sākumskolā Skaņu izrunas traucējumi Valodas traucējumi bērniem I, II Runas un valodas novērtēšanas metodes
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 6.0 32.0 32.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]