LA0103 Bērnu valoda: sistēma, struktūra, norma

Kods LA0103
Nosaukums Bērnu valoda: sistēma, struktūra, norma
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Pedagoģija
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Dace Markus
Kredītpunkti 3.0
Daļas 1
Anotācija Studenti iepazīstas ar nozīmīgām publikācijām par bērna valodu, apgūst pētīšanas un diagnostikas metodes, komunikācijas prasmi ar bērniem un viņu vecākiem. Balstoties uz apgūtajām zināšanām, pieraksta, analizē un klasificē bērnu valodas piemērus, salīdzina tos ar normatīviem, analizē bērnu pasaules uztveri, veicot asociatīvo eksperimentu..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
1. lekcija. Pasaules uztvere bērnībā. Vides, sociālo faktoru un kultūras ietekme uz bērna valodu, mijattiecības ar vecākiem, to izpausme valodā. 1. praktiskais darbs: Atbilstoši lekcijas tematam analizēt zinātnisko literatūru: V. Rūķe-Draviņa “Darbu izlase”. 2017. un D. Markus “Bērns runā kultūras pasaulē”, 2007. 4 8 2 10
2. lekcija. Bērna valodas specifika. ontolingvistika. 2. praktiskais darbs. Atbilstoši lekcijas tematam analizēt zinātnisko literatūru: S. Tūbeles, A. Vulānes, J. Raipuļa, D. Markus un D. Bērziņas rakstus no periodiskā izdevuma “Bērna valoda Latvijā 21. gadsimtā”, 2015, un D. Markus monogrāfijas “Prognozējamā neprognozējamība. Bērnu valoda Latvijā” 2018. Atziņu ilustrācija ar pašu novērotiem piemēriem. 4 6 2 8
3. lekcija. Bērna valodas attīstība: fonētiskās īpatnības, to iedalījums, izrunas grūtības, artikulācijas vienkāršošanas paņēmieni. Fonēmu un to savienojumu apguves ceļi, to tipoloģija. Izrunas grūtību un dialekta ietekmes diferencēšana. 3. praktiskais darbs: Atbilstoši lekcijas tematam analizēt zinātnisko literatūru: L. Leikumas, D Markus, E. Usānes raksts periodiskajā izdevumā “Bērna valoda Latvijā 21. gadsimtā II”, 2016. Noteikt un analizēt izrunas atšķirības demonstrētos piemēros. Veidot sistēmu bērnu fonētisko īpatnību analīzei patstāvīgajā darbā. 4 6 2 8
4. lekcija. Latviešu valodas fonēmu testi, testēšanas metodika, projekta LAMBA un VPP “Latviešu valoda” materiāli un rezultāti (www.lamba.lv; www.liepu.lv), normatīvie rādītāji, to salīdzinājums ar atziņām par runas defektiem. 4. praktiskais darbs. Analizēt D. Markus, T. Zīriņas un K. Markus rakstu Language policy implementation in Latvian pre-school: Latvian language skills of minority children., 2023. Vērtēt valsts valodas politikas ietekmi uz logopēda darbā. 4 6 2 8
5. lekcija. Fonēmu testi mazākumtautībām, projekta LAMBA materiāli (Z. Anspokas, D. Markus, A. Tauriņas, I. Tommes-Jukevicas rakstu analīze no periodiskā izdevumā “Bērna valoda Latvijā 21. gadsimtā”, 2015), (Z. Anspokas, I. Stangaines, Vl. Uršuļskas, I. Eglītes, I. Tommes-Jukevicas rakstu analīze no periodiskā izdevuma “Bērna valoda Latvijā 21. gadsimtā II”, 2016). 5. praktiskais darbs. Fonēmu testa piemēru analīze un atziņu ilustrācija ar pašu novērotiem piemēriem. Veidot sistēmu bērnu leksikas ;īpatnību analīzei patstāvīgajā darbā. 4 6 2 8
6. lekcija. Bērna valodas attīstība: vārddarināšanas un formveidošanas īpatnības, to iedalījums. Vārdšķiru lietojums. Sistēmiskums. 6. praktiskais darbs. Atbilstoši lekcijas tematam analizēt zinātnisko literatūru: D. Markus “Bērna valoda: no pirmā kliedziena līdz pasakai”, 2003, D. Markus “Latviski runājošu bērnu valodas sistēmas izpratne” izdevumā “Bērna valoda Latvijā 21. gadsimtā IĪ”, 2016. Veidot sistēmu bērnu vārddarināšanas un formveidošanas īpatnību analīzei patstāvīgajā darbā. 4 6 2 8
7. lekcija. KAT un Ubilex adaptētie testi latviešu valodā, testu piemērošanas problēmas un to risinājums. 7. praktiskais darbs. Atbilstoši lekcijas tematam analizēt zinātnisko literatūru: A. Vulānes, A. Tauriņas, T. Zīriņas rakstu periodiskajā izdevumā “Bērna valoda Latvijā 21. gadsimtā II”, 2016, I. Auziņas, K. Levānes-Petrovas, G. Rābantes-Bušas rakstu periodiskajā izdevumā “Bērna valoda Latvijā 21. gadsimtā II”, 2016, D. Markus monogrāfiju “Prognozējamā neprognozējamība. Latviešu bērnu valoda”, 2018. Topošo logopēdu pieredzes analīze, izmantojot studenšu piemērus. 4 6 2 8
8. lekcija. Adaptēts asociatīvais eksperiments (Journal of Baltic Studies. Vol. 43, No2, June 2012), jēdzienu izpratne. Krāsu nominācija, laika izpratne, iztēle, asociācijas, fantāzija. Bērna valoda bez etiķetes, pieklājības, kultūras ierobežojumiem. 8. praktiskais darbs. Izmantot mācību materiālus no platformas MOODLE jēdzienu un krāsu uztveres izpratnē bērnībā. Iepazīties ar bērnu stāstījumu un zīmējumu izstādi “Sapnis par Eiropu” Liepājas Universitātē. Vienoties par jēdzienu asociatīvajam eksperimentam attiecīgajā studiju gadā. 4 8 2 10
Kopā: 32 52 16 68
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Studiju kursa mērķis: gatavot kompetentus skolotājus logopēdus bērna valodas attīstības un pētīšanas jautājumos. Studiju kursa uzdevumi : 1) apgūt zināšanas par bērnu valodas sistēmu, struktūru un normu; 2) apgūt bērna valodas pētīšanas metodiku; 3) apgūt komunikācijas prasmi sarunām ar bērnu un viņa vecākiem; 4) veicināt cieņpilnu attieksmi pret valodu, bērnu kā audzināšanas procesa partneri un pret skolotāja logopēda darbu.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
Zināšanas: 1) pārzina bērnu valodas sistēmu, struktūru un normu; 2) izpratne par pētniecību bērnu valodas attīstības jautājumos. - Eksāmens: teorijas apguve, datu iegūšanas un bērnu runas analīzes prasme, runas īpatnību analīze un klasifikācija.
Prasmes: spēj izmantot bērnu valodas pētīšanas metodes logopēda profesionālajā darbībā, komunicēt ar bērnu un bērna vecākiem. - Eksāmens: teorijas apguve, datu iegūšanas un bērnu runas analīzes prasme, runas īpatnību analīze un klasifikācija.
Lingvistiskā kompetence: spēj analizēt un klasificēt bērna runas piemērus,balstoties uz apgūtajām valodniecības zināšanām un prasmi. - Eksāmens: teorijas apguve, datu iegūšanas un bērnu runas analīzes prasme, runas īpatnību analīze un klasifikācija.
Pedagoģiskā kompetence: spēj humāni sekmēt bērna valodas attīstību, balstoties uz zināšanām par vecumposmiem, pasaules uztveri un komunikācijas. - Eksāmens: teorijas apguve, datu iegūšanas un bērnu runas analīzes prasme, runas īpatnību analīze un klasifikācija.
Logopēda profesionālā kompetence: spēj noteikt valodas attīstības normu un traucējumus. - Eksāmens: teorijas apguve, datu iegūšanas un bērnu runas analīzes prasme, runas īpatnību analīze un klasifikācija.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Eksāmens - 100%
 
Priekšzināšanas Artikulārā un akustiskā fonētika (A) Valodas struktūra un semantika (A) Komunikācijas teorija un prakse, psiholingvistika I (A) Runas un valodas novērtēšanas metodes (B)
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 3.0 16.0 16.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]