LA0098 Izglītības vadība

Kods LA0098
Nosaukums Izglītības vadība
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Pedagoģija
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Inga Šnēbaha, Alīda Samuseviča, Pāvels Jurs
Kredītpunkti 3.0
Daļas 1
Anotācija Kursa ietvaros tiek izzināta vadīšanas process, stratēģisko vadīšana un pārmaiņu vadība izglītības iestādēs, iegūstot zināšanas un apgūstot prasmes, kuras nepieciešamas skolotājam izglītības iestādes pašvērtējuma izstrādes un akreditācijas procesā..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
1. Izglītības vadība kā kompleksās izpētes objekts. Lekcija: Izglītības vadības teorijas un modeļi. Vadīšanas un inovāciju procesi. Izglītības iestādes filozofija. Izglītības iestādes kultūras veidošana. Vadības stili, to konceptualizācija Seminārs: Vadītāju tipi un vadītāju līmeņi. Vadītāju klasifikācija pēc organizatoriskā darbības veida un pēc līmeņa organizācijas struktūrā. Vadīšanas prasmes, to raksturojums. Sabiedrības psiholoģiskā ietekme uz cilvēku. Vadības teorijas un motivācija. 6 6 2 8
2. Valsts un pašvaldības izglītības politika. Lekcija: Izglītība kā politikas sastāvdaļa. Starptautiskās un Latvijas izglītības sistēmas pamatprincipu attīstība. Likumdošana izglītības jomā. Stratēģiskā vadība izglītībā. Stratēģiskās plānošana. Jaunākās tendences stratēģiskajā vadīšanā izglītības iestādē. Seminārs: Izglītības attīstības pamatnostādnes, Latvijas izglītības sistēmā risināmie jautājumi. Izglītības nākotnes scenāriji. 4 6 2 10
3. Vadība un līderība Lekcija: Izglītības iestādes vadītāja kompetences un personības iezīmes veiksmīgai darbībai. Vadītāja personības integratīvās īpašības: kognitīvie, emocionālie un darbības raksturojumi. Voluntārisma izpausmes. Autoritātes būtība. Lēmumu pieņemšanas stratēģijas. Morālā dilemma. Seminārs: Teoriju par vadītāja kompetencēm. raksturu un stilu analīze un apspriešana. Diskusija par izglītības vadītāja personības tipiem. Diskusija par psiholoģiskā klimata kvalitāti ietekmējošiem faktoriem. 6 10 2 8
4. Izglītības kvalitāte. Lekcija: Pieprasītā, uztvertā, piedāvātā kvalitāte. Izglītības kvalitāti ietekmējošie faktori. Kvalitātes vērtēšana izglītības iestādes akreditācijas kontekstā. Seminārs: Izglītības iestādes attīstības plāna un pašvērtējuma ziņojuma sagatavošana. 4 10 2 10
5. Personāla vadīšana izglītības iestādē. Komandas veidošana. Lekcija: Cilvēkresursu vadība. Personāla mainība. Darba un organizācijas iekšējo faktoru sakarības ar personāla mainību noteikšana. Grupa un komanda. Paaudzes un darba tirgus. Profesionālais kapitāls Seminārs: Cilvēkresursu vadīšanas novērtēšanas metodes. Komandas veidošanas principi. Motivācijas un lojalitātes veidošana. Pozitīvas vides veidošanas nosacījumi un metodes. 4 6 2 8
6. Izglītības projekta vadība. Lekcijas: Projekta pazīmes, projekta process: no problēmas līdz idejai, no idejas līdz produktam (rezultātam). ES struktūrfondi un mobilitātes projekti. Izglītības projektu sistēma un process. Projekta struktūrplāna veidošana. Projekta vadītājs un komanda. Projekta pasūtītājs un viņa funkcijas. Projekta saturiskā izstrāde. Projekta sagatavošana ieviešanai. Projekta produkts (rezultāts), pašnovērtējums. Ārējais novērtējums projekta novērtēšanā. Sabiedriskās attiecības projekta vadībā. 2 6 2 10
7. Uzņēmējdarbība izglītībā. Lekcijas: Uzņēmējdarbības priekšnoteikumi. Tirgus izpēte. Biznesa plāna veidošanas principi. Tendences privātajā izglītībā. Sociālā uzņēmējdarbība Semināri: privātu un valsts izglītības iestāžu salīdzinājums, priekšrocības un trūkumu raksturojums. 4 6 2 8
8. Brīvas izvēles gadījuma diskusija. Seminārs. 2 2 2 6
Kopā: 32 52 16 68
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Kursa mērķi: Izprast valsts un pašvaldības izglītības politiku, vadības stratēģijas un līderības jēdzienu izglītības iestādēs, pierādījumos balstītas vadības prasmes, iegūt zināšanas un apgūt prasmes, kuras nepieciešamas skolotājam izglītības iestādes pašvērtējuma izstrādes un akreditācijas procesā, iegūt zināšanas par ES finanšu instrumentiem un uzņēmējdarbības iespējām izglītībā. Kursa uzdevumi: 1. Veidot izpratni par vadītāja un līdera nozīmību skolas kultūras veidošanā un tās ietekmi uz izglītības iestādes sniegumiem; 2. Gūt izpratni par izglītības iestādes kvalitātes vērtēšanas kritērijiem, pašvērtējuma izstrādes un akreditācijas procesu; 3. Gūt izpratni par izglītības projektu sagatavošanu un inovatīvu risinājumu ieviešanu izglītības procesā; 4. Gūt iemaņas starptautisku izglītības pētījumu analīzē un interpretācijā.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
Zināšanas: 1. Izprot izglītības sistēmu Latvijā un izglītības iestādes vadības procesa funkcijas un principus. 2. Izprot skolotāja lomu izglītības iestādes pašvērtējuma izstrādes un akreditācijas procesā. 3. Zina stratēģiskās plānošanas teorētiskos pamatus, jaunākās tendences stratēģiskajā vadīšanā izglītības iestādē. 4. Zina izglītības iestādes kvalitātes vērtēšanas kritērijus un sistēmu. - Ziņojuma izvērtējums. Prezentācija (individuāli). Triju izgl.iest. misijas, vīzijas izvērtējums. Prezentācija (individuāli). Brīvas izvēles gadījuma diskusija. Darbs auditorijā (grupa). Publikācijas apskats. Iesniedzams rakstiski. Piedalīšanās lekcijā un semināros. Apmeklējums vismaz 80 %.
Prasmes: 1. Sadarbojas ar pedagoģiskajā procesā iesaistītajiem un nozaru speciālistiem pedagoģiskā procesa plānošanā. 2. Analizē izglītības iestādes darbību un dokumentus, sniedzot priekšlikumus tās uzlabošanai un attīstībai. - Ziņojuma izvērtējums. Prezentācija (individuāli). Triju izgl.iest. misijas, vīzijas izvērtējums. Prezentācija (individuāli). Brīvas izvēles gadījuma diskusija. Darbs auditorijā (grupa). Publikācijas apskats. Iesniedzams rakstiski. Piedalīšanās lekcijā un semināros. Apmeklējums vismaz 80 %.
Kompetences: 1. Prot akcentēt uzmanību uz organizācijas un iestādes darbības kvalitātes nodrošināšanas jautājumiem, kā arī iestādē ieviešamajām inovatīvām pieejām. 2. Argumentē priekšlikumus izglītības politikas iestādes problēmu risināšanā. 3. Spēj argumentēti skaidrot un diskutēt par vadības teorijas aspektiem plašā auditorijā. - Ziņojuma izvērtējums. Prezentācija (individuāli). Triju izgl.iest. misijas, vīzijas izvērtējums. Prezentācija (individuāli). Brīvas izvēles gadījuma diskusija. Darbs auditorijā (grupa). Publikācijas apskats. Iesniedzams rakstiski. Piedalīšanās lekcijā un semināros. Apmeklējums vismaz 80 %.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Ziņojuma izvērtējums. Prezentācija (individuāli). - 20%
Triju izgl.iest. misijas, vīzijas izvērtējums. Prezentācija (individuāli). - 30%
Brīvas izvēles gadījuma diskusija. Darbs auditorijā (grupa). - 30%
Publikācijas apskats. Iesniedzams rakstiski. - 20%
 
Priekšzināšanas Nav nepieciešamas.
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 3.0 16.0 16.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]