Kods | LA0083 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Latviešu nedzirdīgo zīmju valodas pamati | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Brīvās izvēles | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Pamatstudiju, Profesionālais | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Pedagoģija | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Liepājas akadēmija | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Dina Bethere | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 3.0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Studiju kurss sniedz pamatzināšanas par latviešu nedzirdīgo zīmju valodu (LZV), tās gramatisko struktūru, leksiku un lietojumu dažādos komunikācijas kontekstos. Kursa ietvaros studenti apgūst zīmju valodas pamatelementus, roku formas, kustības un sejas izteiksmes nozīmi, kā arī attīsta praktiskās iemaņas saziņā ar nedzirdīgajiem un vājdzirdīgajiem cilvēkiem. Papildus kurss iepazīstina ar nedzirdīgo kopienas kultūras aspektiem, lingvistiskajām un sociālajām īpatnībām, kā arī ar starptautisko un vietējo tiesisko regulējumu, kas saistīts ar zīmju valodu. . Kurss ir piemērots studentiem bez priekšzināšanām zīmju valodā un ir noderīgs dažādu jomu speciālistiem – pedagogiem, sociālajiem darbiniekiem, veselības aprūpes un tiesību aizsardzības speciālistiem, kuri vēlas uzlabot savu spēju efektīvi komunicēt ar nedzirdīgo sabiedrības daļu.. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Studiju kursa mērķis: ir nodrošināt studentiem pamatzināšanas un prasmi LZV, veicinot izpratni par tās lingvistisko struktūru, komunikācijas principiem un nedzirdīgo kopienas kultūras aspektiem. Studiju kursa uzdevumi: 1. Sniegt teorētiskās zināšanas par LZV – iepazīstināt studentus ar tās gramatisko struktūru, leksiku, sintaksi un semiotikas principiem. 2. Apgūt prasmi LZV lietošanā – apgūt pamata zīmes, frāzes un neverbālās komunikācijas elementus saziņā ar nedzirdīgajiem un vājdzirdīgajiem cilvēkiem. 3. Veicināt iekļaujošu komunikāciju – pilnveidot studentu spēju pielietot zīmju valodu dažādās ikdienas un profesionālajās situācijās, nodrošinot efektīvu un cieņpilnu saziņu ar nedzirdīgajiem. 4. Nodrošināt izpratni par zīmju valodas nozīmi daudzvalodīgā sabiedrībā – apspriest zīmju valodas vietu lingvistiskajā un sociālajā kontekstā, kā arī tās mijiedarbību ar verbālajām valodām. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
ZINĀŠANAS:
Pārzina NZV lingvistiskos pamatus, vizuāli telpiskos elementus, ikdienas leksiku un frāzes, sociokulturālās zināšanas, LZV lietojums digitālajā vidē. - Praktiskie uzdevumi – individuāli un grupu vingrinājumi zīmju valodas lietošanā (dialogi, situāciju lomu spēles, video uzdevumi).
Vērtēšanas kritēriji: LZV precizitāte un atveidošanas skaidrība, leksikas un gramatikas pielietojums, iesaistīšanās un aktivitāte nodarbībās. PRASMES: Lingvistiskās un komunikācijas prasmes: Spēj saprast un lietot LZV ikdienas saziņas situācijās; Spēj atpazīt un pareizi lietot biežāk sastopamās zīmes, frāzes un izteicienus; Prot izmantot zīmju valodas izteikuma uzbūvi, zīmju secību, jautājumu un noliegumu veidošanu; Prot atpazīt zīmju nozīmes, spēj saziņā izmantot LZV neverbālos elementus; Sociālās un starpkultūru prasmes: Spēj iesaistīties sarunās un uzturēt komunikāciju ar zīmju valodas lietotājiem; Spēj pielāgoties un atbilstoši rīkoties dažādās sociālās situācijās. - Praktiskie pārbaudes darbi: uzdevumu izpilde LZV izmantošanai (dialogu veidošana, frāžu tulkošana). Video uzdevumi: īsi video, kur demonstrē apgūtās zīmes, frāzes vai stāsta par konkrētu tēmu. Lomu spēles un situāciju simulācijas: tematiski dažādas situācijas, kurās jāizmanto zīmju valodu. Vērtēšanas kritēriji: zīmju valodas precizitāte, leksiskā prasme, gramatiskā pareizība, spēja uztvert un interpretēt zīmju valodu, komunikācijas elastīgums, digitālo rīku izmantošana. KOMPETENCE: Valodas un komunikācijas kompetence: Spēj izmantot LZV ikdienas situācijās un profesionālajā darbībā; Spēj integrēt alternatīvās un neverbālās komunikācijas līdzekļus saziņai; Spēj pielāgot saziņas metodes atbilstoši situācijai, lai sasniegtu komunikatīvo mērķi; Spēj izmantot digitālos rīkus un resursus (piemēram, video tulkošanu, zīmju valodas vārdnīcas) komunikācijā. - Praktiskie uzdevumi: dialogu un sarunu uzdevumi. Lomu spēles: LZV izmantošana dažādās situācijās, integrējot alternatīvos un neverbālos komunikācijas līdzekļus. Video uzdevumi: video ieraksti, LZV lietojumu demonstrēšanai un digitalizēto rīku, piem., zīmju valodas vārdnīcas izmantošana. Video tulkošana: video tulkojumu no latviešu valodas uz zīmju valodu vai otrādi, izmantojot digitālos resursus. Novērtēšanas metodes un kritēriji: Pašnovērtējums – studenti veic pašnovērtējumu par savu sniegumu, analizējot, kā viņi pielāgo saziņas metodes dažādās situācijās un kā izmanto zīmju valodu ikdienā. Grupas vērtēšana un atgriezeniskā saite – studenti sniedz atgriezenisko saiti viens otram par zīmju valodas un neverbālās komunikācijas izmantošanu, īpaši fokusējoties uz to, cik efektīvi tika pielāgota saziņa situācijai. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Aktīva, uz LSL apguvi orientēta līdzdalība praktiskajās nodarbībās. - 30%
Patstāvīgo darbu izpilde un rezultātu demonstrēšana. - 30% Eksāmens: LSL lietošanas prasmju pārbaude. - 40% |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Nav īpašu prasību. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|