LA0079 Audioloģija

Kods LA0079
Nosaukums Audioloģija
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Pedagoģija
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Gundega Tomele, Uldze Strazdiņa, Valdis Folkmanis
Kredītpunkti 3.0
Daļas 1
Anotācija Studiju kursā apgūst zināšanas un prasmes, lai orientētos dzirdes traucējumu etiopatoģenēzē, diagnostikā un klasifikācijā; dzirdes traucējumu ārstēšanas metodēs un tehnisko palīglīdzekļu lietošanā, dzirdes reakcijās dažādos bērna vecumos; bērnu ar dzirdes traucējumiem pedagoģiskā izvērtējumā, pedagoga taktikā dažādu dzirdes traucējumu veidu un pakāpju gadījumos; bērnu ar dzirdes traucējumiem apmācības metodēs, to izvērtējumā, pielietojumā; mācību iestādes bērniem ar dzirdes traucējumiem, prasības mācību iestādēm; ievads dzirdes traucējumu rehabilitācijā..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
Audioloģijas vispārējie jautājumi. Dzirdes orgāna anatomija un fizioloģija. Skaņa, to raksturojošie parametri. 4 6 2 8
Dzirdes traucējumi, to veidi un iemesli. Dzirdes traucējumu veidi, pakāpes, klasifikācija, diagnostikas iespējas. Dzirdes traucējumu iemesli (ārējās un vidusauss saslimšanas, sensoneirāli dzirdes traucējumi, jaukti un centrāli dzirdes traucējumi), riska faktori. 4 6 2 8
Dzirdes funkcijas izmeklēšanas metodes. Vidusauss un ārējās auss funkcijas izmeklējumi. Elektroakustiskie un elektrofizioloģiskie dzirdes izmeklējumi. Audiometrija (dzirdes slieksnis, valodas zona, sāpju slieksnis, valodas skaņu atspoguļojums). Audiometriju veidi, to nozīme dažādu dzirdes traucējumu diagnostikā (toņu audiometrija, brīvā skaņu lauka audiometrija, spēļu un valodas audiometrija, uzvedības audiometrija bērniem dažādos vecumos). 4 8 2 10
Dzirdes traucējumu kompensatorās ierīces. Dzirdes aparāti (raksturojums, veidi, iedalījums, tehniskās iespējas). Analogie, programmējamie un digitālie dzirdes aparāti. Dzirdi pastiprinošās ierīces (FM ierīces, taktilie līdzekļi). Kolektīvās dzirdes pastiprināšanas ierīces. Kohleārais implants (raksturojums, indikācijas, stratēģijas, veidi). 4 6 2 8
Bērnu ar dzirdes traucējumiem pedagoģiskais izvērtējums. Audioloģijas vispārējie jautājumi pedagoģijas kontekstā. Pedagoģiskās izvērtēšanas metodika, pedagoga taktika dažādu dzirdes traucējumu veidu un dzirdes traucējumu pakāpju gadījumos. Bērnu ar dzirdes traucējumiem izglītības sistēma. Mācību iestādes Latvijā. Izglītojamo ar dzirdes traucējumiem speciālā izglītība. Iekļaujošā izglītība dzirdes traucējumu gadījumos. Prasības mācību iestādēm, kur mācās izglītojamie ar dzirdes traucējumiem. 4 8 2 10
Bērnu ar dzirdes traucējumiem mācību metodes. Mācību metožu izvērtējums un lietojums. Praktiskā nodarbība izglītojamam ar dzirdes traucējumiem pirmsskolas vecumā. Nodarbības analīze. Metodiskā materiāla demonstrēšana. 4 6 2 8
Dienasgrāmata – Dzīves notikumi. Praktiskā nodarbība izglītojamam ar dzirdes traucējumiem skolas vecumā. Nodarbības analīze. Valodas attīstības saturs un metodika bērniem ar dzirdes traucējumiem. Valodas attīstības īpatnības bērniem no 3–5 gadu vecumam. 4 6 2 8
Dzirdes uztveres attīstīšana bērniem ar dzirdes traucējumiem. Mērķi un darba organizāciju metodes. Dzirdes uztveres attīstības metodes un saturs. Dzirdes uztveres, valodas uztveres (sapratnes) attīstīšana. 4 6 2 8
Kopā: 32 52 16 68
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Studiju kursa mērķis: iegūt teorētiskās un praktiskās zināšanas par dzirdes traucējumiem, to klasifikāciju, diagnostiku, ārstēšanas metodēm, tehnisko palīglīdzekļu lietošanu un logopēdiskā darba saturu dzirdes traucējumu gadījumos. Studiju kursa uzdevumi: 1. Iegūt zināšanas audioloģijā. 2. Iepazīties ar dzirdes traucējumu klasifikāciju un etiopatoģenēzi. 3. Gūt priekšstatus par dzirdes analizatora izmeklēšanas metodēm. 4. Iegūt zināšanas par dzirdes kompensatoriem līdzekļiem. 5. Iepazīties un apgūt valodas sistēmas traucējumu habilitācijas un rehabilitācijas mūsdienu metodes. 6. Iegūt zināšanas par runas un valodas attīstības iespējām dzirdes traucējumu gadījumos.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
Zināšanas: 1. Ir zināšanas par dzirdes traucējumu etiopatoģenēzi, diagnostiku un klasifikāciju; par dzirdes traucējumu ārstēšanas metodēm un tehnisko palīglīdzekļu lietošanu; par zinātnisko pētniecību, pētījumu aktualitātēm un novitātēm audioloģijā; par runas un valodas traucējumu korekciju dzirdes traucējumu gadījumos. 2. Ir zināšanas par bērnu ar dzirdes traucējumiem mācību un audzināšanas specifiku. - Studiju kursa apguve tā noslēgumā tiek vērtēta 10 ballu skalā, summējot pozitīvos vērtējumus un vadoties pēc šādiem kritērijiem: iegūto zināšanu apjoms un kvalitāte, iegūtās prasmes un kompetence atbilstoši plānotajiem studiju rezultātiem. Nodarbību apmeklējums, diskusijas, praktiskie uzdevumi, pārbaudes darbs. Eksāmens: teorētiskās zināšanas.
Prasmes: 1. Prot lietot dzirdes analizatora izmeklēšanas metodiku; novērtēt iegūtos rezultātus un izmantot tos dzirdes traucējumu diagnostikā. 2. Prot lietot dzirdes analizatora un valodas sistēmas traucējumu habilitācijas un rehabilitācijas metodes dažādos vecumposmos. - Studiju kursa apguve tā noslēgumā tiek vērtēta 10 ballu skalā, summējot pozitīvos vērtējumus un vadoties pēc šādiem kritērijiem: iegūto zināšanu apjoms un kvalitāte, iegūtās prasmes un kompetence atbilstoši plānotajiem studiju rezultātiem. Nodarbību apmeklējums, diskusijas, praktiskie uzdevumi, pārbaudes darbs. Eksāmens: teorētiskās zināšanas.
Kompetence: 1. Spēj lietot dzirdes analizatora izmeklēšanas metodes, spēj lasīt un analizēt izmeklēšanas rezultātus. 2. Ir izpratne par tehniskajiem palīglīdzekļiem dzirdes traucējumu gadījumos. 3. Spēj izvērtēt un analizēt dzirdes reakcijas dažādos bērna vecumos. 4. Spēj veikt bērnu ar dzirdes traucējumiem pedag oģisko izvērtējumu. 5. Lieto atbilstošas surdopedagoģiskās un logopēdiskās taktikas dažādu dzirdes traucējumu veidu un pakāpju gadījumos. - Studiju kursa apguve tā noslēgumā tiek vērtēta 10 ballu skalā, summējot pozitīvos vērtējumus un vadoties pēc šādiem kritērijiem: iegūto zināšanu apjoms un kvalitāte, iegūtās prasmes un kompetence atbilstoši plānotajiem studiju rezultātiem. Nodarbību apmeklējums, diskusijas, praktiskie uzdevumi, pārbaudes darbs. Eksāmens: teorētiskās zināšanas.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Nodarbību apmeklējums un aktīva līdzdalība praktiskajās nodarbībās - 10%
Pārbaudes darbs - 40%
Eksāmens - 50%
 
Priekšzināšanas Runas un dzirdes fizikālie un anatomiskie pamati. Runas un dzirdes orgānu anatomija, fizioloģija un patoloģija Runas un dzirdes fizikālie pamati
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 3.0 16.0 16.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]