LA0077 Runas tempa un ritma traucējumi

Kods LA0077
Nosaukums Runas tempa un ritma traucējumi
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Pedagoģija
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Gundega Tomele
Kredītpunkti 3.0
Daļas 1
Anotācija Kurss sniedz zināšanas par runas tempa un ritma traucējumu etioloģiju, simptomātiku un klasifikāciju, par preventīvā darba nozīmi un profesionālās kompetences robežām. Tiek apgūtas praktiskās iemaņas diagnostikā, korekcijas plāna izstrādē un korekcijas procesa īstenošanā sadarbībā ar citu jomu speciālistiem..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
1. temats. Runas tempa un ritma traucējumi Runas tempa un ritma traucējumu klasifikācija. Jēdziena izpratnes un traucējumu korekcijas vēsturiskais aspekts. Praktiskais darbs: Literatūras apskats, diskusijas. 4 4 2 6
2. temats. Runas ritma traucējumi Stostīšanās veidi (fizioloģiskā, neirotiskā, neirozei līdzīgā). Stostīšanās veidu etioloģija, simptomātika. Stostīšanās diferenciālā diagnostika. Multistrukturālais stostīšanās modelis. Praktiskais darbs: Seminārs – 1. patstāvīgā darba (KELMS modelis) prezentācija, diskusijas. 8 12 4 16
3. temats. Stostīšanās korekcijas metodes Stostīšanās korekcijas metodes pirmsskolas vecuma bērniem. Stostīšanās korekcijas metodes jaunāko klašu skolēniem. Stostīšanās korekcijas metodes pusaudžiem un pieaugušajiem. Stostīšanās profilakse. Praktiskais darbs: Semināri – 2. patstāvīgā darba (Situācijas analīze) prezentācija, 3. patstāvīgā darba (Metodes apskats) prezentācija, diskusijas. 12 20 6 26
4. temats. Runas tempa traucējumi Runas tempa traucējumu veidi (tahilālija, bradilālija, batarisms/klaterings), to etioloģija, simptomātika. Kompleksā ārstnieciskās, pedagoģiskās un logopēdiskās iedarbības sistēma runas tempa traucējumu gadījumos. Praktiskais darbs: 4. patstāvīgā darba (Zinātnisko publikāciju apskats) prezentācija, diskusijas. 8 16 4 20
Kopā: 32 52 16 68
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Studiju kursa mērķis: sniegt izpratni par runas tempa un ritma traucējumiem, to klasifikāciju, diagnostiku, korekcijas procesa teorētiskajām un metodoloģiskajām nostādnēm, preventīvo pasākumu nozīmi. Studiju kursa uzdevumi: 1. Sniegt zināšanas par runas tempa un ritma traucējumiem, to korekciju un profilaksi. 2. Apgūt prasmi novērtēt runas un valodas izpausmes, attīstības stāvokli runas tempa un ritma traucējumu gadījumos, izstrādāt korekcijas plānu un veikt traucējumu korekciju, veikt preventīvos pasākumus. 3. Spēt apzināties savas profesionālās kompetences robežas un sadarboties ar citu jomu speciālistiem.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
ZINĀŠANAS: 1. Pārzina runas tempa un ritma traucējumu etioloģiju, simptomātiku un traucējumu veidus. 2. Ir izpratne par runas tempa un ritma traucējumu profilakses nozīmi. 3. Ir zināšanas par runas tempa un ritma traucējumu korekcijas darba veidiem un formām. - Studiju kursa apguve tā noslēgumā tiek vērtēta 10 ballu skalā, summējot pozitīvos rezultātus un vadoties pēc šādiem kritērijiem: iegūto zināšanu apjoms un kvalitāte, iegūtās prasmes un kompetence atbilstoši plānotajiem studiju rezultātiem. Nodarbību apmeklējums un aktīva līdzdalība praktiskajās nodarbībās. Pārbaudes darbs: KELMS modelis (apraksts, patstāvīgā darba rezultātu prezentācija). Pārbaudes darbs: Runas tempa un ritma traucējumu gadījuma analīze (tabula, secinājumu izstrāde, diskusijas). Pārbaudes darbs: Runas tempa un ritma traucējumu korekcijas metodes / tehniskie palīglīdzekļi (patstāvīgā darba rezultātu prezentācija). Pārbaudes darbs: Pētījumi RTR traucējumu etioloģijā, diagnostikā, korekcijā un profilaksē (informatīvais ziņojums, patstāvīgā darba rezultātu prezentācija). Pārbaudes darbs: teorētisko zināšanu pārbaude studiju kursa laikā. Eksāmens: teorētiskās zināšanas.
PRASMES: 1. Prot novērtēt klientu runas un valodas izpausmes, attīstības stāvokli runas tempa un ritma traucējumu gadījumos. 2. Prot analizēt un izvērtēt gadījumu situācijas. 3. Nosaka logopēda korekcijas darba mērķus un uzdevumus. 4. Prot izstrādāt korekcijas plānu un veikt traucējumu korekciju. 5. Izmanto zināšanas par runas tempa un ritma traucējumiem praktiskajā darbībā. 6. Izmanto iegūtās zināšanas, lai veiksmīgi sadarbotos ar izglītojamo / klientu vecākiem / radiniekiem un citu jomu speciālistiem. - Studiju kursa apguve tā noslēgumā tiek vērtēta 10 ballu skalā, summējot pozitīvos rezultātus un vadoties pēc šādiem kritērijiem: iegūto zināšanu apjoms un kvalitāte, iegūtās prasmes un kompetence atbilstoši plānotajiem studiju rezultātiem. Nodarbību apmeklējums un aktīva līdzdalība praktiskajās nodarbībās. Pārbaudes darbs: KELMS modelis (apraksts, patstāvīgā darba rezultātu prezentācija). Pārbaudes darbs: Runas tempa un ritma traucējumu gadījuma analīze (tabula, secinājumu izstrāde, diskusijas). Pārbaudes darbs: Runas tempa un ritma traucējumu korekcijas metodes / tehniskie palīglīdzekļi (patstāvīgā darba rezultātu prezentācija). Pārbaudes darbs: Pētījumi RTR traucējumu etioloģijā, diagnostikā, korekcijā un profilaksē (informatīvais ziņojums, patstāvīgā darba rezultātu prezentācija). Pārbaudes darbs: teorētisko zināšanu pārbaude studiju kursa laikā. Eksāmens: teorētiskās zināšanas.
KOMPETENCE: 1. Izmanto studiju kursā iegūtās zināšanas un prasmes, lai novērtētu un veiktu diferenciālo diagnostiku runas tempa un ritma traucējumu gadījumos. 2. Spēj noteikt logopēdiskās iedarbības mērķus un uzdevumus, izstrādāt korekcijas plānu, izvēlēties un īstenot traucējuma veidam, formai un klienta vecumposmam atbilstošas korekcijas metodes. 3. Spēj apzināties savas profesionālās kompetences robežas un sadarboties ar citu jomu speciālistiem. 4. Spēj sniegt informāciju par preventīvo pasākumu nozīmi runas tempa un ritma traucējumu profilakses aspektā. - Studiju kursa apguve tā noslēgumā tiek vērtēta 10 ballu skalā, summējot pozitīvos rezultātus un vadoties pēc šādiem kritērijiem: iegūto zināšanu apjoms un kvalitāte, iegūtās prasmes un kompetence atbilstoši plānotajiem studiju rezultātiem. Nodarbību apmeklējums un aktīva līdzdalība praktiskajās nodarbībās. Pārbaudes darbs: KELMS modelis (apraksts, patstāvīgā darba rezultātu prezentācija). Pārbaudes darbs: Runas tempa un ritma traucējumu gadījuma analīze (tabula, secinājumu izstrāde, diskusijas). Pārbaudes darbs: Runas tempa un ritma traucējumu korekcijas metodes / tehniskie palīglīdzekļi (patstāvīgā darba rezultātu prezentācija). Pārbaudes darbs: Pētījumi RTR traucējumu etioloģijā, diagnostikā, korekcijā un profilaksē (informatīvais ziņojums, patstāvīgā darba rezultātu prezentācija). Pārbaudes darbs: teorētisko zināšanu pārbaude studiju kursa laikā. Eksāmens: teorētiskās zināšanas.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Nodarbību apmeklējums un aktīva līdzdalība praktiskajās nodarbībās - 10%
Patstāvīgie darbi - 20%
Pārbaudes darbi - 20%
Eksāmens - 50%
 
Priekšzināšanas Vispārīgas zināšanas runas traucējumu klasifikācijā, novērtēšanā, korekcijā, profilaksē un psiholoģijā. Psiholoģija skolotājiem. Komunikācijas teorija un prakse, psiholingvistika I. Ievads logopēdijā un logopēdijas vēsture. Runas un valodas novērtēšanas metodes. Skaņu izrunas traucējumi.
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 3.0 16.0 16.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]