LA0068 Ievads logopēdijā un logopēdijas vēsture

Kods LA0068
Nosaukums Ievads logopēdijā un logopēdijas vēsture
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Pedagoģija
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Baiba Trinīte
Kredītpunkti 6.0
Daļas 1
Anotācija Studiju kurss sniedz zināšanas par logopēdijas pamatjautājumiem. Logopēda profesionālā darbība un logopēdiskā darba organizācija. Pārskats par runas, valodas, komunikācijas un rīšanas traucējumiem, to cēloņiem un veidiem, profilaksi u. c. Studiju kursā klausītāji tiek iepazīstināti ar logopēdijas kā zinātnes attīstību pasaulē un Latvijā. Kursā tiek apskatīta runas un valodas funkcijas izpēte sākot no antīkiem laikiem līdz mūsdienām, logopēdijas profesijas pirmsākumi 20.gs., ievērojamākās personības logopēdijas zinātnē un praktiskajā logopēdijā Eiropā, Amerikā un Latvijā..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
1. tēma. Logopēdijas vispārējie jautājumi. Logopēdijas mērķi un uzdevumi, tās vieta citu zinātņu vidū. Logopēdijas saistība ar pedagoģiju, medicīnu, valodniecību, psiholoģiju. Logopēda profesijas definīcija, logopēda darbība un kompetence. Logopēdu profesionālās kompetences: novērtēšana, diagnostika, iedarbība un profilakse. Kompetencēs balstīta izglītība logopēdijā. 10 12 4 20
2. tēma. Runas un valodas producēšanas un uztveres sistēmas. Elpošana: ieelpas un izelpas loma runas veidošana, elpošanas tipi, runas elpošana. Balss veidošana: balsenes uzbūve, balss saites, balss veidošanas mehānisms, balsi raksturojošie parametri. Artikulācija: artikulatorā aparāta uzbūve un tā loma valodas skaņu veidošanā, rezonatori. Galvas smadzenes, to loma runas un valodas procesu nodrošināšanā. Funkciju lokalizācija galvas smadzeņu garozā. Valodas traucējumu veidi smadzeņu daivu bojājumu gadījumos. Runas nodrošināšanā iesaistītās smadzeņu struktūras. 6 10 2 18
3. tēma. Runas un valodas traucējumu etioloģija. Endogēno un eksogēno faktoru iedarbība uz bērna organismu prenatālajā, natālajā, postnatālajā periodos, saistība ar runas un valodas traucējumiem. Centrāla un perifēra rakstura runas aparāta bojājumi. Organiskas un funkcionālas izcelsmes runas un valodas traucējumi. 6 10 2 14
4. tēma. Runas un valodas traucējumu klasifikācijas. Terminoloģija logopēdijā. Runas un valodas traucējumu klīniski-pedagoģiskā klasifikācija. Traucējumu iedalījums pēc to simptomātikas un etioloģijas. Runas un valodas traucējumu pedagoģiski-psiholoģiskās klasifikācijas raksturojums. Ieskats SSK, SFK. 10 20 4 30
5. tēma. Runas, valodas un komunikācijas traucējumu profilakse. Primārā, sekundārā un terciārā profilakse logopēdijā. Sabiedrības iesaistīšana profilaktiskajā darbā. 6 8 2 8
6. tēma. Logopēdiskā darba organizācija. Logopēdiskās palīdzības organizēšana izglītības un veselības aprūpes iestādēs. Logopēdisko grupu komplektēšanas principi. Klientu vajadzību izvērtēšana. Individuālo korekcijas plānu veidošana. Logopēdiskā dokumentācija. 6 10 2 10
7. tēma. Logopēdiskā darba metodes un paņēmieni. Runas un valodas traucējumu novēršanas principi. Runas un valodas traucējumu novēršanas metodes. Logopēdiskā darba tehnoloģijas. 8 10 4 10
8. tēma. Senie laiki. Vissenākās ziņas par runas traucējumiem. Senās Grieķijas mācības (Hipokrāts, Aristotelis, Galēns). Viduslaiki. Arābu zinātne (Avicenna). 2 4 2 4
9. tēma. Eksperimentālās medicīnas attīstība renesanses periodā. Jaunie laiki. Zinātnes un reliģijas šķirtība (Descarte, Schmidt, vanDalin, Morgagniu. c.). 2 4 2 4
10. tēma.19.-20.gs.pirmā puse. Globālisti un lokalizacionisti. Franču skola (Galls, Bouillaud, Dax, Broca). Pētījumi Apvienotajā karalistē un Vācijā (Wernicke, Head, Jackson). Rakstīšanas un lasīšanas traucējumu izpēte (Hinshellwood, Orton). Vācu un austriešu “runas dakteri” (Kussmauls, Gutzman, Froeschells). Logopēdu profesijas pirmsākumi. 2 4 2 4
11. tēma. 20.gs.otrā puse. Runas patoloģijas zinātnes attīstība Amerikā (Bells, Travis, VanRiper). Logopēdija kā defektoloģijas apakšnozare Padomju Savienībā. Balss pētījumi (Husson, vanden Berg). Lingvistiskā virziena attīstība logopēdijā. Terminoloģijas jautājumi. 2 4 2 4
12. tēma. Latvijas logopēdijas vēsture. Ievērojamākās personības (E.Lauva, A.Jaunbērziņa, u. c.). 2 4 2 4
13. tēma. 21.gs. izaicinājumi logopēdijā. Logopēdu starptautiskās organizācijas pasaulē. Aktualitātes logopēdijas zinātnē un pētniecībā. 2 4 2 6
Kopā: 64 104 32 136
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Mērķis: Iepazīties ar logopēdijas pamatkategorijām un logopēdijas attīstību vēsturiskā aspektā Uzdevumi: 1. Izprast profesionālās kompetences robežas un ievērot ētiskās normas, identificēt klienta problēmas saistībā ar vides un konteksta ietekmi, kā arī pielietot starppersonālās un sistēmiskās kompetences logopēdiskajā darbā. 2. Studenti iegūs zināšanas par logopēdijas pamatjautājumiem, logopēdiskās palīdzības organizēšanu, kā arī par logopēda profesionālo darbību Latvijā un Eiropā. 3. Attīstīt spēju strādāt ar logopēdisko literatūru, veidot glosārijus un raksturot logopēda profesionālās kompetences, organizēt logopēdisko darbu, kā arī strādāt ar zinātnisko literatūru un pētījumiem.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
Pārzina logopēda profesionālajās kompetences (novērtēšanu, diagnostiku, korekciju, profilaksi) un logopēdiskā darba organizāciju Latvijā un Eiropā. - Tests.
Pārzina perifēro un centrālo runas aparātu, runas un valodas traucējumu etioloģiju un klasifikācijām, logopēdiskā darba metožu un paņēmienu iedalījumu. - Patstāvīgais darbs. Vērtēšanas kritēriji: (1) darba struktūra ir atbilstoša izvirzītajām prasībām; (2) izmantoti datu bāzēs EBSCO, WoS, SCOPUS, u. c. atrodami pētījumu rezultāti, ir atsauces uz avotiem; (3) prezentācijas saturs ir pārskatāms, labi strukturēts, satur labskanīgus formulējumus, nav ortogrāfijas un stila kļūdu; (4) darba autors demonstrē pārliecinošas uzstāšanās prasmes (labi orientējas tēmā, runa ir skaidra, balss – droša).
Prot atlasīt un strādāt ar logopēdisko literatūru, veidot glosāriju. Prasmes novērtēt un raksturot logopēda profesionālās kompetences un logopēdiskā darba organizāciju. - Glosārijs.
Kompetences: * izprot savas profesionālās kompetences robežas; * ievēro profesionālo asociāciju, darba devēja, un/vai valsts nosacītās ētiskās normas (Ētikas kodeksu); prot identificēt dažādu situāciju, vides vai konteksta ietekmi uz klienta problēmām; * izprott efektivitātes un lietderības konceptus logopēdiskajā iedarbībā; * izprot logopēda darbā nepieciešamās starppersonālās, intrapersonālās un sistēmiskās kompetences. - Noslēguma pārbaudes darbs.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Patstāvīgais darbs - 40%
Noslēguma pārbaudes darbs - 60%
 
Priekšzināšanas Studentiem ir priekšzināšanas par logopēda profesionālās darbības pamatiem.
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 6.0 48.0 16.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]