LA0067 Bērna attīstības fizioloģija un slimības

Kods LA0067
Nosaukums Bērna attīstības fizioloģija un slimības
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Pedagoģija
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Gundega Tomele, Inga Petermane
Kredītpunkti 3.0
Daļas 1
Anotācija Studiju kursā apgūst zināšanas un prasmes, lai novērtētu bērna attīstības atbilstību vecuma normām un izprastu slimības un to attīstību, kuru ietekmē var veidoties dzirdes, runas un valodas attīstības traucējumi..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
1. temats. Koncepcija – ”vesels bērns”. Bērna fiziskā attīstība dažādos vecuma periodos Bērna augšana un attīstība. Bērna attīstības komponenti. Bērna attīstības periodi. Bērna attīstību ietekmējošie faktori. Bērnu fiziskā attīstība – augšana, dažādos attīstības periodos, tās novērtēšana. Kaulu-muskuļu sistēmas funkcionālās attīstības īpatnības. Praktiskais darbs Situācijas uzdevumi – bērnu fiziskās attīstības un augšanas novērtēšana. 8 10 4 14
2. temats. Bērnu sistēmu funkcionālā attīstība. Dzimumattīstība Bērnu sistēmu funkcionālās īpatnības dažādos attīstības periodos un to attīstību nodrošinošie pasākumi. Bērnu dzimumattīstība. Praktiskais darbs Seminārs – diskusija par pazīmju atpazīšanu un attīstību nodrošinošajiem pasākumiem. Vitālo rādītāju noteikšana. 4 8 2 10
3. temats. Bērnu psihomotorā attīstība Bērna psihomotorā un sociālā attīstība dažādos attīstības periodos, tās novērtēšana. Sensorās sistēmas nozīme bērna attīstībā. Profilakse, tās veidi. Praktiskais darbs Situācijas uzdevumi – bērnu fiziskās attīstības novērtēšana. Apkopot bērnu nespecifisko profilaksi nodrošinošos pasākumus. 4 6 2 8
4. temats. Valodas traucējumu cēloņi. Dzirdes traucējumi, kas saistīti ar prenatāliem riska faktoriem Dzirdes traucējumu riska faktoru iedalījums, mūsdienu agrīnās diagnostikas iespējas. Dzirdes traucējumi saistīti ar prenatāliem riska faktoriem – pārslimotās mātes infekciju slimības un to izpausmes bērnam (masaliņas, vējbakas, herpes vīrusa infekcija, gripas vīrusa infekcija, citomegalovīruss, toksoplazmoze, sifiliss). Iedzimtās slimības – pārmantotie faktori, endokrīnās slimības (iedzimta hipotireoze), iedzimtās vielmaiņas slimības (fenilketonurija, galaktozemija), celiakija. Hromosomālās slimības (Dauna sindroms, Edvardsa sindroms, 13. hromosomas trisomija, Kleinfeltera sindroms, Ternera sindroms, Prādera Villija sindroms, lūpu un aukslēju šķeltnes). Retie sindromi. Rēzus faktora nesaderība. Praktiskais darbs Seminārs – diskusija par prenatālajiem riska faktoriem slimību attīstībā, pazīmju atpazīšanu un iespējamo risku mazināšanu. Situācijas uzdevumi. 8 12 4 16
5. temats. Valodas traucējumu cēloņi. Dzirdes traucējumi saistīti ar perinatāliem riska faktoriem Neiznēsāti bērni ar zemu dzimšanas svaru (zem 1500 gramiem). Jaundzimušie ar smagu asfiksiju. Medikamentu un ķīmisko faktoru izraisītie traucējumi bērna attīstībā. Praktiskais darbs Seminārs – diskusija par pazīmju atpazīšanu un iespējamiem preventīviem pasākumiem risku mazināšanā. Situācijas uzdevums. 4 8 2 10
6. temats. Valodas traucējumu cēloņi. Dzirdes traucējumi saistīti ar postnatālo periodu Akūtas augšējo elpošanas ceļu slimības un to komplikācijas. Alerģiskās elpošanas ceļu slimības (respiratorās alergozes). Balsenes slimības (balsenes papilomatoze, svešķermeņu aspirācija). Bērnu infekciju slimības (epidēmiskais parotīs, masalas). Praktiskais darbs Seminārs – diskusija par specifisko profilaksi, tās nozīme riska faktoru mazināšanā. Situācijas uzdevums. 4 8 2 10
Kopā: 32 52 16 68
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Studiju kursa mērķis: Iegūt zināšanas par bērna attīstību, to ietekmējošiem faktoriem, profilaksi, kā arī slimībām, kuras var kavēt bērna valodas attīstību (izņemot nervu sistēmas slimībām un galvas smadzeņu traumu rezultātā iegūtām slimībām). Studiju kursa uzdevumi: Nodrošināt iespējas apgūt teorētiskās zināšanas par bērna attīstību un slimībām kopsakarībā ar indivīda un sabiedrības mijiedarbības un klientu personības attīstības izpratni.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
ZINĀŠANAS: 1. Pārzina terminus – bērna augšana un attīstība, ir zināšanas par attīstību ietekmējošiem faktoriem un dažāda vecuma bērnu attīstības īpatnībām, ir izpratne par profilakses pasākumiem. 2. Ir zināšanas par to slimību simptomiem, kuras pārslimojot, bērnam var veidoties dzirdes, runas un valodas attīstības traucējumi, kā arī izprot galvenos šo slimību attīstības iemeslus, diagnostikas un ārstēšanas iespējas. - Seminārs – diskusija. Pozitīvs vērtējums – ir zināšanas par attiecīgās tēmas jautājumiem. Eksāmens: noslēgumā, teorētiskās zināšanas.
PRASMES: 1. Prot atpazīt bērna attīstību ietekmējošos faktorus un bērnības periodu attīstības īpatnības, nosaka profilakses pasākumus. 2. Izmanto iegūtās zināšanas, lai skaidrotu galvenos bērnu slimību attīstības iemeslus un atpazītu slimību pazīmes, analizētu to saistību ar dzirdes, runas un valodas attīstības traucējumiem, skaidrotu galvenās diagnostikas un ārstēšanas iespējas. - Situācijas uzdevumi – students atpazīst situāciju, izprot to. Eksāmens: noslēgumā, teorētiskās zināšanas.
KOMPETENCE: 1. Spēj analizēt intrauterīnā perioda ietekmi uz bērna attīstību, novērtēt bērna attīstības atbilstību vecuma normām. 2. Ir zināšanas par bērnu slimībās, kuras slimojot vai pēc pārslimošanas var veidoties dzirdes, runas un valodas attīstības traucējumi. - Situācijas uzdevumi – students atpazīst situāciju, analizē to. Eksāmens: noslēgumā, teorētiskās zināšanas.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Semināri – diskusijas - 20%
Situācijas uzdevumi - 20%
Eksāmens - 60%
 
Priekšzināšanas Izpratne par anatomijas, fizioloģijas, bioloģijas pamata jautājumiem (vidusskolas zināšanu līmenis). Ievads logopēdijā un logopēdijas vēsture
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 3.0 16.0 16.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]