Kods | LA0054 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Psiholoģija skolotājiem | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Pamatstudiju, Profesionālais | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Pedagoģija | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Liepājas akadēmija | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Irina Strazdiņa, Ingūna Griškēviča | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 6.0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Kurss integrē vispārīgās, attīstības, sociālās, personības un pedagoģiskās psiholoģijas atziņas un atklājumus, kas nepieciešami sekmīgai pedagoģiskā procesa plānošanai un īstenošanai gan pirmsskolas izglītības iestādēs, gan skolā. Studiju kursā ir iekļauta arī savas attīstības, personības un saskarsmes aspektu,kas varētu ietekmēt pedagoģisko procesu, izvērtēšana, kā arī veicinātas topošo skolotāju prasmes izvērtēt un respektēt skolēnu attīstības, mācīšanās, saskarsmes un personības izaugsmes vajadzības pedagoģiskajā procesā.. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Kursa mērķis ir sniegt strukturētas zināšanas psiholoģijā, lai attīstītu un pilnveidotu studējošo izpratni par dažādu izziņas procesu darbības likumsakarībām; fiziskās, kognitīvās un sociāli emocionālās attīstības likumsakarībām agrās bērnības, pirmsskolas, jaunākā skolas vecuma, pusaudžu un jauniešu vecumposmā un to ietekmējošiem faktoriem; dažādiem mācīšanās psiholoģiskiem aspektiem, kā arī sociālajiem procesiem grupā. Veicināt studējošo attīstības, personības un saskarsmes aspektu, kas varētu ietekmēt pedagoģisko procesu, izvērtēšana, kā arī veicināt topošo skolotāju prasmes izvērtēt un respektēt skolēnu attīstības, mācīšanās, saskarsmes un personības izaugsmes vajadzības pedagoģiskajā procesā. Studiju kursa uzdevumi: 1. Radīt izpratni par dažādu izziņas procesu darbības likumsakarībām; fiziskās, kognitīvās un sociāli emocionālās attīstības likumsakarībām agrās bērnības, pirmsskolas, jaunākā skolas vecuma, pusaudžu un jauniešu vecumposmā un to ietekmējošiem faktoriem; dažādiem mācīšanās psiholoģiskiem aspektiem, kā arī sociālajiem procesiem grupā. 2. Veicināt studējošos kritiski izvērtēt savas attīstības, personības un saskarsmes dažādus aspektus un to iespējamo ietekmi uz pedagoģisko procesu. 3. Sekmēt iegūto zināšanu izmantošanu, izvērtējot bērnu attīstības, mācīšanās, saskarsmes un personības izaugsmes vajadzības pedagoģiskajā procesā. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Zināšanas:
1. Izskaidro izziņas procesus, to darbības likumsakarības un attīstības iespējas mācīšanās procesā.
2. Pārzina indivīda fiziskās, kognitīvās un socioemocionālās attīstības aspektus, to ietekmējošos faktorus un izprot to lomu pedagoģiskajā procesā.
3. Raksturo mācīšanās psiholoģiskos aspektus.
4. Izskaidro sociālos procesus grupā, to nozīmi mijiedarbībā ar vienaudžiem un skolotāju. - Gala vērtējums (obligāta prasība; kursa noslēgumā studenti iegūst vērtējumu 10 baļļu skalā). Studiju kursa vērtējums veidojas, summējot starppārbaudījumu veidus (5 kontroldarbus un 6 patstāvīgos uzdevumus) visa kursa norises laikā. Noslēguma pārbaudījumu studenti drīkst kārtot tikai tad, ja nokārtoti visi starppārbaudījumi.
Noslēguma pārbaudījums: Eksāmens -problēmsituāciju analīze, priekšlikumu izstrāde. Prasmes: 5. Analizē izziņas procesu darbības likumsakarības un to darbību dažādos vecumposmos; izvērtē savu izziņas procesu darbību un to iespējamo ietekmi uz pedagoģisko procesu. 6. Analizē bērnu, pusaudžu un pieaugušo attīstības likumsakarības un to ietekmi uz mācīšanās procesu un mijiedarbību ar skolotāju, izvērtē savas attīstības individuālās īpatnības dažādos vecumposmos un to iespējamo ietekmi uz pedagoģisko procesu. 7. Analizē mācīšanās biheiviorālos, kognitīvos un sociāli kognitīvos aspektus, izvērtē savu mācīšanos no dažādu aspektu skatu punkta. 8. Atpazīst dažādu sociālo procesu izpausmes grupā, tai skaitā vardarbīgu uzvedību. - Gala vērtējums (obligāta prasība; kursa noslēgumā studenti iegūst vērtējumu 10 baļļu skalā). Studiju kursa vērtējums veidojas, summējot starppārbaudījumu veidus (5 kontroldarbus un 6 patstāvīgos uzdevumus) visa kursa norises laikā. Noslēguma pārbaudījumu studenti drīkst kārtot tikai tad, ja nokārtoti visi starppārbaudījumi. Noslēguma pārbaudījums: Eksāmens -problēmsituāciju analīze, priekšlikumu izstrāde. Kompetence: 9. Novērtē skolēnu individuālās attīstības un mācīšanās vajadzības, savas kognitīvās, sociālās un emocionālās kompetences un to iespējamo mijiedarbību pedagoģiskajā procesā. 10. Novērtē skolēnu mācīšanās un saskarsmes grūtību cēloņus un sniedz priekšlikumus to sekmīgai risināšanai. - Gala vērtējums (obligāta prasība; kursa noslēgumā studenti iegūst vērtējumu 10 baļļu skalā). Studiju kursa vērtējums veidojas, summējot starppārbaudījumu veidus (5 kontroldarbus un 6 patstāvīgos uzdevumus) visa kursa norises laikā. Noslēguma pārbaudījumu studenti drīkst kārtot tikai tad, ja nokārtoti visi starppārbaudījumi. Noslēguma pārbaudījums: Eksāmens -problēmsituāciju analīze, priekšlikumu izstrāde. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
1. starppārbaudījums. 5 kontroldarbi e-vidē par kursā aplūkoto galveno tematu teorētiskajiem aspektiem:
1. Kontroldarbs par izziņas procesiem.
2. Kontroldarbs par bioloģiskajiem, vides faktoriem, temperamentu un piesaisti.
3. Kontroldarbs par bērnu, pusaudžu un jauniešu attīstības aspektiem.
4. Kontroldarbs par mācīšanās psiholoģiskajiem aspektiem.
5. Kontroldarbs par sociālajiem procesiem grupā. - 25%
2. starppārbaudījums. 6 individuāli patstāvīgi veikti un iesniegti uzdevumi: 1. Veikt savas uzmanības, atmiņas un domāšanas procesu, intelekta analīzi un novērtēšanu. 2. Apzināt bioloģisko un vides faktoru nozīmi indivīda attīstībā un skolēna un skolotāja mijiedarbībā, izstrādāt uz piemēriem un savu pieredzi balstītu gadījuma aprakstu un analīzi; 3. Balstoties Ž.Piažē teorētisko pamatojumu, izzināt domāšanas īpatnības pirmsoperacionālajā stadijā pirmsskolas vecuma bērniem (4 -7 gadi); - 25% 4. Veikt strukturētu sarunu ar pazīstamu pusaudzi vai jaunieti (12 – 18 gadi) par dzīves aktualitātēm šajā vecuma posmā, veikt sarunas analīzi un izdarīt secinājumus par dažādiem šī vecumposma aspektiem, iekļaujot pārdomas par saviem identitātes meklējumiem; 5. Izzināt literatūru par mācību motivāciju, realizēt koleģiālu diskusiju ar kādu no saviem studiju biedriem par mācību motivācijas dažādiem aspektiem, veikt savas mācīšanās motivācijas analīzi; 6. Veikt mūsdienu sabiedrībā un skolas vidē pastāvošo stereotipu analīzi, pievēršot uzmanību savu stereotipu un aizspriedumu izvērtējumam. - 20% 3. Noslēguma pārbaudījums: Eksāmens - problēmsituāciju analīze, priekšlikumu izstrāde. - 30% |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Nav nepieciešamas. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|