LA0030 Izglītības stratēģijas pētniecības lietpratībai

Kods LA0030
Nosaukums Izglītības stratēģijas pētniecības lietpratībai
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Doktora, Akadēmiskais
Tematiskā joma Pedagoģija
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Pāvels Jurs
Kredītpunkti 6.0
Daļas 1
Anotācija Studiju kursa tiek sekmēta zināšanu un prasmju apguvi promocijas darba izstrādes procesā: pašvadītu izglītības stratēģiju un pētniecības metodoloģijas teoriju atziņu aktualizēšana, lai pilnveidotu pedagoģisko pieredzi un kompetenci, attīstot pētniecības lietpratību pašiniciētā izpētes darbību, veicinot inovatīvu zinātnisko pētījumu izstrādi izglītības zinātnēs..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
1. Izglītības teoriju teorētiskā izpratne un vēsturiskā attīstība Terminoloģiskais ietvars. Stratēģijas izglītības sistēmas darbībā: teorētiskā un praktiskā aktualitāte. Intelektuālās un kreatīvās prasmes, pašorganizācija un pašregulācija, erudīcija un kompetence. Izglītības satura teoriju pasaulē vēsturiskais attīstības konteksts. Diskursīvo stratēģiju veidi: konstruējošā stratēģija, atražojošā/attaisnojošā stratēģija, pārveidojošā stratēģija, destruktīvā stratēģija. 6 16 0 0
2. Izglītības stratēģiju sociālais un pedagoģiskais nozīmīgums Izglītības un mācību satura galvenie elementi un to savstarpējā saistība. Izglītības vērtība: apgūto zināšanu un prasmju nozīme turpmākajā dzīvē. Raksturojošie elementi: prāta informācijas apstrādes modelis; metakognīcija; aktīvi, nozīmes piesātināti mācīšanās modeļi un pieejas, konstruktīvistu skatījums; problēmu risināšanas pieeja, situatīvā izziņa un stratēģijas. 6 16 0 0
3. Izglītības stratēģiju klasifikācija un raksturojums Utilitārā izglītības stratēģija, vispārizglītības stratēģija u.c. Mācību saturu atspoguļojošie normatīvie dokumenti. Mācīšanās stratēģijas kategorijas raksturojums. Stratēģiskas mācīšanās pazīmes un veidi. Produktīvas mācīšanās stratēģijas pazīmes. Stratēģiju izmantošanas pedagoģiskie priekšnosacījumi mācību procesā. 6 16 0 0
4. Biheiviorisma teorijas un kognitīvās teorijas atziņu analīze Kognitīvā mācīšanās stratēģija – mācīšanās no izziņas perspektīvas. Pašorientēto izziņas stratēģiju veidošanās likumsakarības. Kognitīvās mācīšanās stratēģiju kopums izglītībā. 6 16 0 0
5. Izglītības stratēģijas: pedagoģiskā realitāte un kvalitāte Mācīšanas un mācīšanās darbību sabalansētība mācību procesā dažādos audzēkņu vecumposmos. Audzēkņu patstāvības un aktivitātes pakāpe mācībās. Izglītības kvalitātes prasības un nodrošinājums. Standartu perspektīvas. Mācību stratēģiju apguves programmas. 6 14 0 0
6. Izziņas modeļi un izglītības stratēģijas (I) Zināšanu pieejamības un apguves specifika, aktīvās darbošanās un ikoniskā fāzes, sinestēzija, fiziskā aktivitāte izziņas procesā, izziņas prieks, jautājumu uzdošanas stratēģija, informācijas meklēšanas stratēģijas veidošanās u.c. 6 14 0 0
7. Izziņas modeļi un izglītības stratēģijas (II) Stratēģija informācijas apstrādei un atmiņas veicināšanai, izziņas aktivitāte, zinātkāre un izziņas intereses, domāšana, vingrināšanās un atkārtošanas stratēģijas, mnemoniskās stratēģijas, tēlu stratēģija, izvietojuma metode, balstvārdu mnemonika, atskatīšanās stratēģija, rakstīšanas stratēģija, matemātikas stratēģija, meklējumu stratēģiju veidi u.c. Pašvadītās mācīšanās mērķi un stratēģiju apguve. Izglītības stratēģijas mācību procesā: efektīva atmiņas stratēģija, mācīšanās konspektēt stratēģija u.c. 6 14 0 0
8.Metakognitīvo iemaņu veidošanās mācību procesā Izziņas kontrole, izziņas pārvaldījums. Mācīšanās un pārnesuma problēmas, metakognitīvā vingrināšanās, pašregulācijas, pašvērtējuma, paškontroles, problēmu identificēšana un analogu meklēšanas stratēģijas. Kognitīvi aktīvās mācīšanās veidi: atklājuma mācīšanās un ģeneratīvā (radošā) mācīšanās. Mācīšanās stratēģijas skolēnu spēju, radošuma un talantu attīstīšanā. Mācīšanās stratēģijas skolēniem ar mācīšanās grūtībām. Skolēnu mācību darbības refleksijas īpatnības. 6 14 0 0
Kopā: 48 120 0 0
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Studiju kursa mērķi Sekmēt zināšanu un prasmju apguvi promocijas darba izstrādes procesā: pašvadītu izglītības stratēģiju un pētniecības metodoloģijas teoriju atziņu aktualizēšanā, lai pilnveidotu pedagoģisko pieredzi un kompetenci, attīstot pētniecības lietpratību pašiniciētā izpētes darbībā, veicinot inovatīvu zinātnisko pētījumu izstrādi izglītības zinātnēs Studiju kursa uzdevumi 1. Piedāvāt iespējas apgūt aktuālās zināšanas izglītības teoriju un izglītības stratēģiju teorētiskās un praktiskās izpratnes un pētniecības nodrošināšanā. 2. Attīstīt motivāciju un pašiniciatīvu, praktisko gatavību zinātniskajai pētniecībai un profesionāli akadēmiskās kompetences paaugstināšanai izglītības zinātņu jomas teorētisko un empīrisko atziņu izpētei un sistematizācijai. 3. Pilnveidot zinātniski pētnieciskās darbības prasmes izglītības stratēģiju izpētē un pilnveidē teorētiskajā un metodoloģiskajā līmenī. 4. Sekmēt pētniecības kompetences pilnveidošanos, atklājot pašattīstības stratēģijas, veicinot radošumu, patstāvību un atbildības pašregulāciju.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
Zināšanas 1. Izprot izglītības teoriju un izglītības stratēģiju attīstības vēsturisko pieredzi un aktuālās tendences mācību procesā. 2. Izprot izglītības stratēģiju praktiskā pielietojuma likumsakarības un efektivitātes nodrošināšanas priekšnosacījumus pedagoģiskajā procesā. 3. Izprot teorētiskās un empīriskās pētniecības metodes un metodoloģiju izglītības zinātņu nozarē un saskarē ar citām zinātņu nozarēm, starpdisciplināro pieeju pētniecībā. - Līdzdalība lekcijās un semināros. Patstāvīgo darbu izstrāde. Eksāmena darbs.
Prasmes 4. Sistēmiski analizē, interpretē izglītības zinātnēs saistošos jēdzienus, teorijas un spēj pielietot atbilstošas izglītības stratēģijas mācību darbības vadīšanā. 5. Patstāvīgi lieto zinātniskās izpētes metodes, lai identificētu un praksē pilnveidotu skolēnu mācīšanās individuālās stratēģijas, veicinot viņu sasniegumus un izaugsmi. 6. Risina izglītības zinātņu pētniecībā un praksē aktuālas izglītības procesu problēmas, lai paplašinātu un sniegtu jaunu izpratni esošajām zināšanām un piedāvātu pētniecībā balstītus risinājumus pedagoģiskās prakses pilnveidei. - Līdzdalība lekcijās un semināros. Patstāvīgo darbu izstrāde. Eksāmena darbs.
Kompetence 7. Veic izglītības zinātņu nozarē aktuālu, teorētiski un praktiski nozīmīgu izglītības problēmu patstāvīgu, kritisku analīzi un izvērtēšanu, dodot ieguldījumu izglītības zinātņu nozares zināšanu paplašināšanā un padziļināšanā. 8. Risina izglītības zinātnēs nozīmīgus pētnieciskus, inovācijas veicinošus uzdevumus, ievērojot ētisko atbildību par profesionālās darbības ietekmi uz izglītības un sabiedrības savstarpējām attiecībām, uz pārmaiņu rosināšanu un vadīšanu izglītībā. 9. Zinātniskās un akadēmiskās darbības attīstības kontekstā atbildīgi veicina pedagoģisko, sociālo un kultūras attīstību zināšanu sabiedrībā. - Līdzdalība lekcijās un semināros. Patstāvīgo darbu izstrāde. Eksāmena darbs.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Līdzdalība lekcijās un semināros - 30%
Patstāvīgo darbu izstrāde - 30%
Eksāmena darbs - 40%
 
Priekšzināšanas -
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 6.0 24.0 24.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]