LA0023 Dabaszinātņu mācību jomas saturs un mācīšanās pieejas

Kods LA0023
Nosaukums Dabaszinātņu mācību jomas saturs un mācīšanās pieejas
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Pedagoģija
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Kristiana Cetrovska
Kredītpunkti 3.0
Daļas 1
Anotācija Kurss balstīts uz pirmsskolas izglītojamo attīstības psiholoģijas un pirmsskolas pedagoģijas un didaktikas zināšanām un izpratni. Kursā paredzēts studentus iepazīstināt ar jaunajām pirmsskolas satura prasībām un vadlīnijām, uzmanību vēršot uz pirmsskolas izglītības mērķi sekmēt zinātkāra bērna, kas dzīvo veselīgi un aktīvi, audzināšanu. Mācību saturs un process vērsts uz mācīšanos, iedziļinoties izpratnes un ieradumu veidošanā, kas balstīti uz vērtībām dabā, mijiedarbībā daba un cilvēks, kā arī caurviju prasmju veidošanā. Kursā paredzēta studentu prasmju pilnveide plānot mācību un audzināšanas procesu, ievērojot prasības bērna individuālajā attīstībā un, kā galveno mācību organizācijas formu, plānot bērna rotaļanodarbību visas dienas garumā saskaņā ar bērna vajadzībām, interesēm..
Kurss paredz pilnveidot studentu prasmes organizēt ar bērniem praktiskas nodarbības gan telpās, gan ārā, lai nodrošinātu to līdzdarbību pirmsskolas vides iepazīšanā un sakopšanā, rosinot bērnos drošību, ieinteresētību, respektējot dzīvo dabu..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
1. Dabaszinātņu mācību jomas sasniedzamais rezultāts, uzdevumi un virzieni pirmsskolas izglītības programmā. Lielās idejas, temata sasniedzamā rezultāta plānošana, ievērojot pirmsskolas vadlīniju prasības dabaszinību jomā. Tematu plānojums pirmsskolas vadlīniju prasību aspektā. 4 8 2 10
2. Darba metodes un darba organizācijas formas iepazīstināšanā ar dabu un tās likumsakarībām. Nodarbību specifika mācību telpās un apkārtējā vidē, metožu izvēle. Sistēmiska dzīvās un nedzīvās dabas objektu un parādību vērojumu metodika. Bērnu darba organizācija dabaszinību jomā. Radošās, kustību un didaktiskās rotaļas (spēles) zināšanu, priekšstatu precizēšanai, bagātināšanai par dabas likumsakarībām. Didaktisko rotaļu plānošana. 4 8 2 10
3. Integrētas nodarbības ar dabaszinību tematiku. Integrēta satura atlase, mērķu un uzdevumu izvirzīšana, plānošana. Integrēta tematiskā plāna izveide. Integrētas nodarbības modelēšana dabaszinību kursā. 4 8 2 12
4. Bērna pētnieciskās darbības nozīme bērna izziņas un pašvadītas mācīšanās veicināšanai. Bērna pētnieciskās darbības organizēšana, respektējot bērnu kā pētnieku. Vērojums dabā kā pamats bērna pētnieciskajai darbībai dažādās vecuma grupās. Pētīšanas, novērošanas un eksperimentēšanas mijsakarības ievērojot vecumposma īpatnības. Pētniecisku uzdevumu izveide un nodarbību plānošana. 6 8 4 12
5. Dabaszinātņu centri -mācību vides sastāvdaļa pirmsskolas mācību iestādē. Dabaszinātņu centrs pirmsskolā, tā nozīme izziņas radošās darbības un pašaktivitātes sekmēšanā. Dabaszinātņu centra saturs dažādos gadalaikos, to organizācija un materiālu izvēle. Bērnu aktivitāšu plānošana atbilstoši interesēm, gadalaikam, tēmai un sasniedzamajiem rezultātiem. 4 6 2 8
6. Brīvdabas pedagoģija kā ekoloģiskā audzināšanas sastāvdaļa ilgtspējīgai attīstībai. Ekoloģiskās audzināšanas aspekti pirmsskolā. Brīvdabas pedagoģijas aspekti bērnu dabas vides izzināšanas procesā. Ekskursiju un aktivitāšu plānošana tuvākajā apkārtnē. 6 8 2 8
7. Bionikas elementu integrācija dabaszinību saturā pirmsskolā. Dabas iedvesmotas inovācijas: Kā daba palīdz radīt izgudrojumus? Iepazīšanās ar bionikas jēdzienu. Bionikas piemēri dabā un tehnikā. Bionikas elementu apguve pirmsskolā. Radošās aktivitātes un projekti izgudrojumu radīšanā, iedvesmojoties no dabas. 4 6 2 8
Kopā: 32 52 16 68
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Kursa mērķis: pilnveidot studentu kompetenci īstenot pirmsskolas mācību satura prasības dabaszinātnēs izglītībai mūsdienīgai lietpratībai, akcentējot radošas personības veidošanu un pētnieciskās darbības prasmju attīstību. Kursa uzdevumi: 1. Veidot studējošo kompetenci dabaszinātņu mācību jomas satura pirmsskolā, struktūras plānošanā un vadīšanā. 2. Veidot studējošo prasmi mācību procesa organizēšanā, ievērojot bērnu vecumposma intereses. 3. Sekmēt izpratni par pētnieciskās darbības organizēšanu, rosinot bērnu izziņas interešu un pašaktivitātes sekmēšanu. 4. Veidot izpratni par dabas objektu un dabas likumsakarību izzināšanu pirmsskolā ekoloģiskās audzināšanas aspektā.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
Zināšanas: 1. Izprot Valsts pirmsskolas izglītības vadlīniju prasības dabaszinātņu mācību jomā. 2. Izprot izglītojamā individuālās attīstības, mācīšanās un personīgās izaugsmes vajadzību identificēšanu un ievērošanu dabaszinātņu mācību procesa plānošanā un mācīšanās snieguma, izaugsmes vērtēšanā. - Patstāvīgā darba uzdevumu izpilde, rezultātu prezentācija semināros, eksāmena darbs.
Prasmes: 1. Plāno mācību saturu dabaszinātnēs, izvēloties mācību metodes, atbilstoši izglītojamā individuālās attīstības vajadzībām un sasniedzamajiem rezultātiem. 2. Analizē un izvērtē mācību pieeju pielietojumu bērna atbildīgas attieksmes pret dabas vidi ekoloģiskās audzināšanas aspektā, organizējot reālās dzīves situācijas mācību un audzināšanas procesā. - Patstāvīgā darba uzdevumu izpilde, rezultātu prezentācija semināros, diskusija par brīvdabas pedagoģijas atziņu īstenošanu, eksāmena darbs.
Kompetence: 1. Patstāvīgi un sadarbībā ar kolēģiem plāno individualizētu un elastīgu mācību procesu dabaszinātņu jomā, nodrošinot izglītojamā individuālo attīstību un savu profesionālo pilnveidi. 2. Spēja plānot mācību aktivitātes atbilstoši sasniedzamajiem mācību rezultātiem un izvēlēties atbilstošus vērtēšanas kritērijus. - Patstāvīgā darba uzdevumu izpilde, rezultātu prezentācija semināros, darbs praktiskajās nodarbībās, diskusijas par mācību procesa plānošanas jautājumiem.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
6 patstāvīgo darbu uzdevumu izpilde - 30%
Darbs semināros, praktiskajās nodarbībās, piedalīšanās diskusijās - 20%
Eksāmens - 50%
 
Priekšzināšanas Priekšzināšanas pirmsskolas pedagoģijā un psiholoģijā.
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 3.0 16.0 16.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]