LA0022 Valodu mācību jomas saturs un mācīšanās pieejas

Kods LA0022
Nosaukums Valodu mācību jomas saturs un mācīšanās pieejas
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Pedagoģija
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Ligita Kleinšmite
Kredītpunkti 5.0
Daļas 1
Anotācija Studiju kursa ietvaros topošie skolotāji apgūs zināšanas, prasmes un attieksmes, kas nepieciešamas valodas jomas mācību satura apguves nodrošināšanai pirmsskolas pedagoģiskajā procesā. Kursa noslēgumā skolotāji būs attīstījuši kompetenci bērncentrētas mācību vides veidošanai, lai sekmētu jēgpilnu bērnu valodas prasmju attīstību..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
1. tēma. Bērna valodas attīstība. Jēdzieni valoda, runa, valodas un runas attīstība, pirmā valoda, otrā valoda. Bērna valodas attīstības raksturojums. Bērnu valodas attīstības fāzes. Bērna valodas attīstību veicinošie faktori. 4 0 2 0
2. tēma. Valodas jomas mācību saturs, tā pēctecība pirmsskolā un sākumizglītībā. Valodas jomas saturs pirmsskolā un sākumizglītībā. Mutvārdu un rakstveida runa. Valoda kā mērķis un valoda kā līdzeklis. Valoddarbības veidi (runāšana, klausīšanās, lasīšana, rakstīšana) un to attīstības iespējas pirmsskolas pedagoģiskajā procesā. 4 0 2 0
3. tēma. Bērncentrētas mācību vides veidošana valodas jomas mācību satura apguvei. 4 0 2 0
4. tēma. Klausīšanās prasmes attīstība pirmsskolas pedagoģiskajā procesā. Klausīšanās prasmes attīstība ikdienas situācijās un mērķtiecīgi organizētā rotaļdarbībā, 4.1. Fonemātiskā dzirde – lasīt un rakstītprasmes attīstības pamats. Fonemātiskās dzirdes attīstības praktiskās iespējas dažādos dienas režīma posmos. 4 10 2 16
5. tēma. Runāšanas prasmes attīstība pirmsskolas pedagoģiskajā procesā. 5.1. Skaņu izrunas veicināšana: artikulācijas aparāta attīstība, lūpu, mēles, elpošanas, tempa, tembra un intonācijas, skaņu izrunas vingrinājumi, to jēgpilna integrēšana pirmsskolas pedagoģiskajā procesā. 5.2. Vārdu krājums – tā īpatnības, aktivizēšana un paplašināšana: bērnu vārdu krājuma raksturojums, vārdu krājuma paplašināšanas un aktivizēšanas iespējas pirmsskolas pedagoģiskajā procesā, daiļliteratūras teksta izmantošana vārdu krājuma paplašināšanai. 5.3. Atbalsts gramatiski pareizas runas veicināšanai: kvalitatīvs pieaugušā runas paraugs, rotaļdarbība tipiskāko kļūdu novēršanai bērna runā. 6 20 4 26
5.4. Mutvārdu runa – iesaistīšanās saziņas situācijās un teksta veidošana: saziņa dažādās formālās un neformālās pirmsskolas vecuma bērnam aktuālās situācijās, daudzveidīgu jautājumu uzdošana un neverbālo runas izteiksmes līdzekļu izmantošana saziņā; praktiskie paņēmieni ar bērna interesēm un personisko pieredzi saistīta stāstījuma veidošanai ikdienas situācijās. 4 0 2 0
6. tēma. Lasītprasmes attīstība pirmsskolas pedagoģiskajā procesā. 6.1. Lasītprasmes attīstības teorētiskie aspekti: pieejas un metodes. Pasaulē un Latvijā veiktie pētījumi par lasītprasmes attīstību. 6.2. Foniskā metode: burtu apguve, sākotnējās lasītprasmes izveide un lasītprasmes pilnveide. Lasītprasmes kvalitātes rādītāji: izpratne, ātrums, pareizums, izteiksmīgums, pozitīva attieksme pret lasīšanu. 6.3. Veseluma metode: uz bērnu interesēm, vajadzībām un pieredzi balstītas lasītrosinošas mācību vides veidošana, atbalsts ģimenei bērna lasītprasmes attīstības veicināšanai. 6.4. Daudzveidīgi teksti lasītrosinošā mācību vidē bērnu intereses par lasīšanu veicināšanai. 12 32 6 36
7. Rakstītprasmes attīstība pirmsskolas pedagoģiskajā procesā. 7.1. Sagatavošanās rakstīšanai: pirkstu sīkās motorikas attīstības integrēšana rotaļdarbībā dažādos pirmsskolas vecumposmos, rakstīšanai nepieciešamo prasmju attīstība dažādos pirmsskolas vecumposmos. 7.2. Rakstīšanas tehnikas apguve rotaļdarbībā: burtu elementi, trīs pozīcijas rakstīšanas laikā, rakstītie un drukātie burti, rakstīto burtu rakstīšana un savienošana. 7.3. Rakstītrosinošanas mācību vides veidošana: bērnu motivēšana izmantot rakstītprasmi saziņai, informācijas un sava sacerētā teksta pierakstīšanai. 8 14 4 18
8. Valodas jomas mācību satura apguves plānošana (tostarp sasniedzamo rezultātu izvirzīšana) un izvērtēšana pirmsskolas pedagoģiskajā procesā. 4 8 2 16
9. Valodas jomas mācību satura apguve: prakse pirmsskolas izglītības iestādē. Valodas jomas mācību satura apguves novērošana pirmsskolas izglītības iestādē. Uz bērnu interesēm, vajadzībām, spējām, iepriekšējo pieredzi balstītu un saturiskajā kontekstā un ikdienas rotaļdarbībā integrējamu uzdevumu/vingrinājumu/didaktisko rotaļu aprobēšana pirmsskolas pedagoģiskajā procesā. 6 0 2 0
Kopā: 56 84 28 112
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Studiju kursa mērķis: Attīstīt topošo skolotāju kompetenci bērncentrētas mācību vides veidošanai, lai sekmētu jēgpilnu bērna valodas prasmju attīstību pirmsskolas pedagoģiskajā procesā. Studiju kursa uzdevumi: 1. Veidot izpratni par valodas attīstības īpatnībām pirmsskolas vecumā, par valodas jomas mācību saturu pirmsskolā un tā pēctecīgu attīstību sākumizglītībā, par bērncentrētas mācību vides iespējām mutvārdu un rakstveida runas attīstībai pirmsskolā. 2. Attīstīt prasmes runāšanas, klausīšanās, lasīšanas un rakstīšanas jēgpilnai integrēšanai dažādos pirmsskolas pedagoģiskā procesa režīma posmos.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
Zināšanas: 1. Izprot pirmsskolas vecuma bērnu valodas attīstības īpatnības, valodas jomas mācību saturu pirmsskolā un tā saikni ar sākumizglītībā apgūstamo saturu. 2. Zina valodas jomas mācību satura apguvei aktuālās bērncentrētas mācību vides pazīmes. 3. Raksturo valodas attīstības iespējas pirmsskolas pedagoģiskajā procesā; var raksturot runāšanas, klausīšanās, lasīšanas un rakstīšanas attīstības teorētiskos aspektus pirmsskolas pedagoģiskajā procesā. 4. Zina valodas jomas mācību satura apguves procesā pirmsskolā izmantojamus daudzveidīgus formatīvās vērtēšanas paņēmienus. 5. Raksturo valodas jomas mācību satura plānošanā izmantojamos resursus. - Studējošo darbs seminārnodarbībās. Starppārbaudījumi: 1. patstāvīgais darbs par klausīšanās un runāšanas prasmju attīstību pirmsskolas pedagoģiskajā procesā; 2. patstāvīgais darbs par lasītprasmes attīstību pirmsskolas pedagoģiskajā procesā; 3. patstāvīgais darbs par rakstītprasmes attīstību pirmsskolas pedagoģiskajā procesā un par formatīvo vērtēšanu valodas jomas mācību satura apguvē pirmsskolā. Noslēguma pārbaudījums: Eksāmens (valodas jomas mācību satura plānošana izvēlētās tēmas kontekstā vienas nedēļas ietvaros pirmsskolas pedagoģiskajā procesā).
Prasmes: 1. Atlasa, analizē un kritiski izvērtē ar valodas jomas mācību satura apguvi saistīto zinātnisko un metodisko literatūru. 2. Plāno bērna valodas prasmju attīstību pirmsskolas pedagoģiskajā procesā, ņemot vērā bērnu intereses, vajadzības, spējas un pieredzi. 3. Adaptē, patstāvīgi un sadarbībā ar kolēģiem izstrādā un radoši izmanto metodiskos materiālus dažāda pirmsskolas vecuma bērnu valoddarbības veidu attīstībai visos pirmsskolas pedagoģiskā procesa posmos. 4. Izmanto formatīvo vērtēšanu, lai motivētu bērnu vēlēšanos pilnveidot runāšanas, klausīšanās, lasīšanas un rakstīšanas prasmes. - Studējošo darbs seminārnodarbībās. Starppārbaudījumi: 1. patstāvīgais darbs par klausīšanās un runāšanas prasmju attīstību pirmsskolas pedagoģiskajā procesā; 2. patstāvīgais darbs par lasītprasmes attīstību pirmsskolas pedagoģiskajā procesā; 3. patstāvīgais darbs par rakstītprasmes attīstību pirmsskolas pedagoģiskajā procesā un par formatīvo vērtēšanu valodas jomas mācību satura apguvē pirmsskolā. Noslēguma pārbaudījums: Eksāmens (valodas jomas mācību satura plānošana izvēlētās tēmas kontekstā vienas nedēļas ietvaros pirmsskolas pedagoģiskajā procesā).
Kompetence: 1. Veido bērncentrētu mācību vidi valodas jomas mācību satura apguvei pirmsskolas pedagoģiskajā procesā. 2. Spēj veidot uz savstarpēju cieņu pamatotu sadarbību ar bērniem un vecākiem, sniedzot viņiem nepieciešamo atbalstu valodas jomas mācību satura apguvē. 3. Spēj sadarboties ar kolēģiem, izvirzīt kopīgus mērķus bērnu valoddarbības prasmju attīstībai un plānot to sasniegšanu - Studējošo darbs seminārnodarbībās. Starppārbaudījumi: 1. patstāvīgais darbs par klausīšanās un runāšanas prasmju attīstību pirmsskolas pedagoģiskajā procesā; 2. patstāvīgais darbs par lasītprasmes attīstību pirmsskolas pedagoģiskajā procesā; 3. patstāvīgais darbs par rakstītprasmes attīstību pirmsskolas pedagoģiskajā procesā un par formatīvo vērtēšanu valodas jomas mācību satura apguvē pirmsskolā. Noslēguma pārbaudījums: Eksāmens (valodas jomas mācību satura plānošana izvēlētās tēmas kontekstā vienas nedēļas ietvaros pirmsskolas pedagoģiskajā procesā).
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Studējošo darbs seminārnodarbībās - 20%
Starppārbaudījumi: 1. patstāvīgais darbs par klausīšanās un runāšanas prasmju attīstību pirmsskolas pedagoģiskajā procesā - 15%
2. patstāvīgais darbs par lasītprasmes attīstību pirmsskolas pedagoģiskajā procesā - 20%
3. patstāvīgais darbs par rakstītprasmes attīstību pirmsskolas pedagoģiskajā procesā un par formatīvo vērtēšanu valodas jomas mācību satura apguvē pirmsskolā - 15%
Eksāmens (valodas jomas mācību satura plānošana izvēlētās tēmas kontekstā vienas nedēļas ietvaros pirmsskolas pedagoģiskajā procesā) - 30%
 
Priekšzināšanas Bērnības pedagoģija, Psiholoģija skolotājam.
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 5.0 30.0 26.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]