Kods | LA0019 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Iekļaujošā izglītība | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Pamatstudiju, Profesionālais | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Pedagoģija | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Liepājas akadēmija | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Dina Bethere, Lāsma Latsone | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 3.0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Studiju kursā apgūst zināšanas un prasmes, lai atpazītu un izprastu bērnu ar speciālajām vajadzībām attīstības īpatnības pirmsskolas vecumā, kā arī veidotu iekļaujošu, pieejamu un atbalstošu mācību vidi visiem bērniem. Kurss sniedz izpratni par iekļaujošas izglītības pamatprincipiem, normatīvo regulējumu un starpinstitucionālās sadarbības nozīmi. Tiek attīstītas praktiskas prasmes individuālā atbalsta plānošanā, diferencētu mācību metožu pielietošanā un efektīvā sadarbībā ar ģimenēm un speciālistiem. Īpaša uzmanība tiek pievērsta pedagoģiskajai empātijai un pirmsskolas izglītības skolotāja lomai kā atbalsta personai bērna daudzveidīgās attīstības veicināšanā.. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Studiju kursa mērķis: veidot topošajiem pirmsskolas izglītības skolotājiem izpratni par iekļaujošas izglītības principiem un praksi pirmsskolas izglītības vidē, attīstīt profesionālās kompetences darbam ar bērniem ar speciālajām vajadzībām, nodrošinot atbalstošu, diferencētu un visiem bērniem pieejamu mācību vidi. Studiju kursa uzdevumi: 1. Iepazīstināt studentus ar iekļaujošas izglītības konceptuālajiem pamatiem, normatīvo regulējumu Latvijā un starptautiskajā kontekstā, uzsverot cilvēktiesību, vienlīdzības un sociālās iekļaušanas nozīmi. 2. Attīstīt zināšanas par bērnu ar speciālajām vajadzībām attīstības īpatnībām un izglītības vajadzībām, tostarp bērniem ar funkcionāliem traucējumiem, valodas attīstības grūtībām, uzvedības un emocionālām problēmām. 3. Pilnveidot prasmes identificēt bērnu ar speciālajām vajadzībām vajadzības un plānot piemērotus pedagoģiskos risinājumus, piemēram, individuālos izglītības plānus, adaptētus mācību materiālus un metodes. 4. Sekmēt studentu spēju sadarboties ar atbalsta personālu (speciālajiem pedagogiem, logopēdiem, psihologiem) un bērnu vecākiem, lai veidotu iekļaujošu un sadarbībā balstītu mācību vidi. 5. Attīstīt refleksijas prasmes un pedagoģisko empātiju, veidojot pozitīvu attieksmi pret iekļaujošo izglītību un izpratni par skolotāja lomu bērnu ar speciālajām vajadzībām atbalstīšanā. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
ZINĀŠANAS:
1.Studenti pārzina iekļaujošās izglītības pamatprincipus, modeļus un attīstības tendences Latvijā un starptautiskā kontekstā.
2.Izprot pirmsskolas vecuma bērnu ar speciālajām vajadzībām attīstības īpatnības un to ietekmi uz izglītības procesu.
3.Apzinās normatīvo regulējumu, kas nosaka iekļaujošas izglītības īstenošanu pirmsskolā, kā arī bērnu tiesību aizsardzības principus.
4.Zina dažādas pedagoģiskās pieejas, pielāgošanas un atbalsta formas bērnu ar speciālajām vajadzībām izglītošanā. - Vērtēšanas metodes:
• rakstiska pārbaudes darba/testa kārtošana
• teorētiskās literatūras analīze
• refleksijas eseja par iekļaujošās izglītības teorētiskajiem aspektiem
• dalība seminārā ar iepriekš sagatavotiem materiāliem
Vērtēšanas kritēriji:
• spēja korekti un precīzi definēt jēdzienus un principus
• zināšanu sasaistīšana ar normatīvajiem aktiem un izglītības politiku
• teorētisko atziņu piemērošana reālās situācijās vai uzdevumos
• argumentēta un loģiska informācijas izklāstīšana PRASMES: 1.Spēj atpazīt un analizēt bērna ar speciālajām vajadzībām individuālās vajadzības pirmsskolas vidē. 2.Prot plānot un īstenot pedagoģiskās darbības, izmantojot diferencētas mācību metodes un individuālos atbalsta plānus. 3.Veic sadarbību ar bērna vecākiem un atbalsta personālu, veidojot bērna attīstībai labvēlīgu vidi. 4.Analizē pedagoģiskās situācijas, pieņemot pamatotus un bērna interesēs balstītus lēmumus. - Vērtēšanas metodes: • individuālā vai grupu uzdevuma izstrāde • gadījumu analīze ar praktisku risinājumu izstrādi • lomu spēles vai simulācijas par sadarbību ar vecākiem vai atbalsta speciālistiem • praktiskās prezentācijas Vērtēšanas kritēriji: • spēja analizēt bērna vajadzības un izstrādāt atbilstošu atbalsta plānu • piemērotu metožu izvēle konkrētai pedagoģiskai situācijai • prasme sadarboties un komunicēt atbilstoši profesionālajām situācijām • radoša pieeja un pedagoģiskās empātijas izpausme darbā KOMPETENCE: 1.Demonstrē profesionālu atbildību, ētisku attieksmi un pedagoģisko empātiju darbā ar bērniem ar dažādām attīstības vajadzībām. 2.Spēj patstāvīgi risināt ar iekļaujošās izglītības ieviešanu saistītus pedagoģiskus izaicinājumus pirmsskolas izglītības iestādē. 3.Reflektē savu profesionālo kompetenci, lai veicinātu bērnu līdzdalību, iekļaušanos un attīstību daudzveidīgā grupā. - Vērtēšanas metodes: • patstāvīgais darbs ar situācijas risinājumu un refleksiju • kursa noslēguma prezentācija • pašnovērtējums un refleksija par profesionālās attīstības ievirzi studiju kursa ietvaros • pedagoģiskās prakses vai novērojumu materiālu analīze Vērtēšanas kritēriji: • spēja integrēt zināšanas un prasmes konkrētā pedagoģiskā kontekstā • atbildīga, ētiska un profesionāla attieksme pret iekļaujošas izglītības principiem • spēja kritiski izvērtēt savu darbību un identificēt izaugsmes vajadzības • demonstrēta iniciatīva, empātija un spēja darboties daudzveidīgā pedagoģiskā vidē |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Starppārbaudījums: patstāvīgais darbs – bērna ar speciālajām vajadzībām situācijas analīze. - 30%
Starppārgaudījums: grupu darbs: individuālā izglītības programmas apguves plāna izstrāde. - 30% Eksāmens: noslēguma darbs par izvēlētu iekļaujošas pirmsskolas izglītības aspektu un tā prezentācija. - 40% |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Attīstības psiholoģija | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|