LA0014 Rotaļdarbība un starpdisciplinaritāte

Kods LA0014
Nosaukums Rotaļdarbība un starpdisciplinaritāte
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Pedagoģija
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Vineta Pole, Maija Ročāne
Kredītpunkti 5.0
Daļas 1
Anotācija Studenti gūst zināšanas par rotaļu un prasmes organizēt rotaļas pirmsskolas vecuma bērniem, atklājot rotaļdarbības iespējas bērnu pasaules izzināšanā, jūtu attīstībā, interešu un sevis atklāsmē. Studenti tiek rosināti izvērtēt rotaļas kā metodes, formas, līdzekļa un paņēmiena izmantošanu bērna dzīvesdarbībai un lietpratībai. Studiju kursa ietvaros studenti iegūst zināšanas un izpratni par integrētās mācību jomu metodikas aktualitāti uz ilgtspējīgumu orientētā izglītībā, filozofisko un didaktisko pamatu, kā arī praktisku pielietojumu un tā izvērtējumu mācību procesā izglītības iestādēs, veidojot un prezentējot metodiskos materiālus mācību satura apguvei pirmsskolā..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
1. Rotaļdarbības attīstība, raksturojums un teorētiskais pamatojums. Rotaļa kā darbības veids bērna audzināšanā un attīstībā. Rotaļu teorijas. Rotaļu iedalījums. Rotaļu attīstības posmi. Rotaļu vadīšanas metodes un paņēmieni dažādās pirmsskolas vecuma grupās. Simboliskās jeb radošās rotaļas, to raksturojums un veidošanas principi bērna vecuma posmos. Spēļu jeb rotaļu ar noteikumiem raksturojums. Kustību, didaktiskās rotaļas, to pazīmes. Spēles principi un funkcijas. Spēles intereses faktori. Spēle pirmsskolas pedagoģijas teorijā un praksē. Spēles organizēšanas priekšnosacījumi un posmi 12 18 6 22
2. Rotaļas kā metode, forma, līdzeklis un paņēmiens, to organizācija. Rotaļdarbības, rotaļspēles jēdziens, saturs un vadīšanas paņēmieni. Teatrālās rotaļas, to saturs, veidi bērna dažādos vecuma posmos. Rotaļa pedagoģiskajā procesā bērna personības attīstībai. Rotaļlietas, to veidi un pielietojums bērna personības attīstībā veselumā. Pašgatavotās rotaļlietas. Didaktisko spēļu modelēšana, praktiskā izstrāde un izvērtējums. 12 30 6 36
3. Integrētās mācību jomu metodikas aktualitāte un filozofiskais pamatojums. Starpdisciplinaritāte, tās būtība un saikne ar kompetenču pieeju.Mācību jomu aktualitāte un tās filozofiskais pamatojums izglītībā ilgtspējīgai attīstībai. Mācīšanās procesa paradigma un tās raksturojums. Holistiskās pieejas pamatprincipi starpdisciplinaritātes īstenošanai: ekoloģisms, integrētība, garīgums, ilgtspēja. Mācību satura un metožu izvēles likumsakarības. Mācīšanās vide un tās risinājumi. Mācīšanās mērķu taksonomija. Zināšanu, prasmju un kompetenču veidošanās nosacījumi. Pedagoga profesionālās kompetences attīstība, tās pilnveide. 12 12 6 18
4. Integrētās mācību jomu metodikas praktisks pielietojums mācību procesā. Mācību satura pamatprasības pirmsskolā. Integrētā pieeja septiņās kompetenču jomās: valodu mācību joma, sociālā un pilsoniskā mācību joma, kultūras izpratnes un pašizpausmes mākslā mācību joma, dabaszinātņu mācību joma, matemātikas mācību joma, tehnoloģiju joma, veselības un fiziskās aktivitātes mācību joma. Mācīšanās un audzināšanas vides plānošanas, organizācijas metodes un formas. Izglītība mūsdienīgai lietpratībai: mācību satura un pieejas izvērtējums. 4 12 2 18
5. Integrētās mācību jomu metodikas didaktiskais pamats. Didaktika 21.gadsimta kompetencēm. Metodiskie paņēmieni atsevišķu tēmu mācīšanā. Integrācijas diapazons - dažādas pieejas un konteksti mācību satura integrēšanai. Satura un virssatura integrācija. Integrācijas veidi, virzieni, būtiskākās iezīmes, plānošana un ieguvumi. Ilgtspējības kompetences. Integrētā temata izvēles un formulēšanas veidi, pieejas izmantošanas iespējas veidojot integrētu tēmu. Starppriekšmetu tēmu pieeja. Integrēto rotaļnodarbību plānošanas un īstenošanas metodiskierisinājumi. Integrētas nedēļas/tēmas izveide: tēmas izvēle, plānošana, realizācija, izvērtēšana. Multidisciplināra pieeja veidojot kombinētos mācību priekšmetus, mācību līdzekļus. Integrētā pieeja kompetenču jomas satura apguvē. Integrēta pieeja mācību priekšmetu moduļu izveidē. 8 0 4 0
6. Integrētās mācību jomu metodikas pielietojuma izvērtējums. Integrētās mācīšanās izvērtēšana.Bērnu interesēm un vajadzībām atbilstoša mācību satura atlase, analīze. Izglītojamo attīstības vajadzību un prasmju izpēte un prognozēšana.Integrētās mācīšanās interneta resursu izvērtēšana: metodiskie resursi mūsdienīgas lietpratības izglītības saturam. Līdzdalība izglītības iestādes projektos – skolotāju tīkls. Starptautiskie projekti. Pētniecībai pieejamie resursi. Pedagoga profesionālās kompetences. Darbs pie inovatīvu mācību materiālu, mācību metožu izstrādes. IT mērķtiecīga integrācija pirmsskolas pedagoģiskajā procesā. 8 12 4 18
Kopā: 56 84 28 112
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Studiju kursa mērķis: Sekmēt izpratni par rotaļu kā cilvēces kultūras evolūcijas fenomenu un vadošo darbības veidu pirmsskolā un nostiprināt prasmi mērķtiecīgi organizēt un netieši vadīt bērnu mācīšanos rotaļdarbībā, veicinot studējošo teorētisko zināšanu saikni ar praktisko pedagoģisko darbību. Studiju kursa uzdevumi: 1. Analizēt rotaļas pedagoģisko vērtību praksē, atklājot rotaļas iespējas bērnu pasaules izzināšanā, jūtu attīstībā, interešu un sevis atklāsmē. 2. Rosināt izvērtēt rotaļas kā metodes, formas, līdzekļa un paņēmiena izmantošanu bērnu izglītošanā dzīvesdarbībai un lietpratības attīstībai. 3. Pielietot dažādas integrēto mācību metodes un paņēmienus, ņemot vērā atbilstoša vecumposma izglītojamo attīstības un mācību īpatnības, spējas un mācīšanās stilus. 4. Rosināt studējošo profesionālo prasmju un iemaņu attīstību mācību procesa īstenošanai, izvērtējot integrēto mācību jomu metodiku ilgtspējīgas izglītības kontekstā. 5. Veicināt studējošo personīgās attieksmes un kritiskās domāšanas attīstību, patstāvīgi un sadarbībā ar kolēģiem integrējot teorijas zināšanas no izglītības saskares zinātņu jomām un izmatot tās praksē.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
Zināšanas: 1. Izpratne par rotaļas kā vadošās darbības veidu, tās funkcijām pirmsskolā bērna personības attīstīb ā. 2. Izpratne par rotaļu rašanās teorijām, rotaļu attīstības posmiem un rotaļdarbības nozīmi bērnu attīstībā; 3. Zināšanas par rotaļu vadīšanas metodēm paņēmieniem dažādās bērna pirmsskolas vecuma grupās. 4. Izpratne par integrēto mācību saturu un tā nozīmi bērnu attīstībā. 5. Zināšanas par integrētās mācību metodikas principiem un izmantošanas iespējām mācību procesā, atbilstoši bērnu individuālās attīstības vajadzībām un sasniedzamajiem mācīšanās rezultātiem. - Aktīva līdzdarbošanās praktiskajās nodarbībās. Patstāvīgie darbi. Eksāmens.
Prasmes: 1. Prasmes analizēt rotaļu attīstības virzienu un posmu pēctecību rotaļās un izvērtēt bērna rotaļu norisi novērojumā. 2. Prasmes izvēlēties un pamatot rotaļu organizēšanas un vadīšanas paņēmienus dažādās pirmsskolas bērna vecuma grupās. 3. Prasmes modelēt rotaļdarbību atbilstoši bērna vecumam, interesēm un vajadzībām, mērķtiecīgi piemērojot bērnam rotaļu veidu un vidi. 4. Prasme formulēt problēmu praktisko risināšanu, pamatot un argumentēti aizstāvēt piedāvātās idejas savu teorētisko zināšanu un pieredzes ietvaros. 5. Prasme patstāvīgi pielietot integrētās mācību metodikas teorētisko pamatojumu un labās prakses piemērus integrēto rotaļnodarbību plānošanā. - Aktīva līdzdarbošanās praktiskajās nodarbībās. Patstāvīgie darbi. Eksāmens.
Kompetence: 1. Kritiski izvērtēt rotaļu organizēšanas un vadīšanas paņēmienus un problēmas, sadarbībā ar kolēģiem piedāvāt un analizēt iespējamos risinājumus, un prognozēt bērnu vadošās darbības pirmsskolā sekmēšanas tendences. 2. Argumentēti pamatot bērnu Rotaļdarbība organizēšanas un vadīšanas likumsakarības bērnu attīstībai kopveselumā. 3. Patstāvīgi atlasīt un sadarbībā ar kolēģiem analizēt informāciju, apzinot jaunākās pieejas integrēto mācību jomu metodikā un izmantojot to savai profesionālai izaugsmei. - Aktīva līdzdarbošanās praktiskajās nodarbībās. Patstāvīgie darbi. Eksāmens.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Aktīva līdzdarbošanās praktiskajās nodarbībās - 40%
Patstāvīgie darbi - 30%
Eksāmens - 30%
 
Priekšzināšanas Bērnības pedagoģija. Bērna attīstības fizioloģija, higiēna un pirmās palīdzības pamati. Psiholoģija skolotājiem.
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 5.0 30.0 26.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]