LA0013 Bērna attīstības fizioloģija, higiēna un pirmās palīdzības pamati

Kods LA0013
Nosaukums Bērna attīstības fizioloģija, higiēna un pirmās palīdzības pamati
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Pedagoģija
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Svetlana Lanka, Normunds Vārpa
Kredītpunkti 5.0
Daļas 1
Anotācija Studiju kurss ietver pirmsskolas vecuma bērna anatomijas un fizioloģijas pamatzināšanas par organisma uzbūvi, funkcijām un attīstību. Iepazīstina ar pirmsskolas vecuma bērna organisma orgānu sistēmu un atsevišķu orgānu uzbūvi un to funkcionālo nozīmību organismā, ka arī ar Kursa ietvaros tiek nodrošināta studentu izpratne par higiēnas kā nosacījumu un praktisku pasākumu kopuma, kas nepieciešams, lai samazinātu vai likvidētu vides faktoru iespējami kaitīgo iedarbību uz bērna veselību. Tiek sniegtas zināšanas par bērnu infekcijas slimībām, to izplatīšanās ceļiem un profilaksi, kā arī par pirmās palīdzības būtību un tās savlaicīgas sniegšanas nozīmi..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
1. Bērna anatomija un attīstības fizioloģija Bērna bioloģiskie resursi. Audu veidi, to uzbūve, atrašanās vieta organismā, veicamā funkcija. Homeostāze. Augšanas un attīstības īpatnības un ietekmējošie faktori bērniem. Bērna psihomotorā attīstība pirmsskolas vecumā. 4 0 2 2
Skeleta uzbūve, funkcijas. Kaulu savienojumi, kaula uzbūve. Mugurkaulāja izliekumi, stājas veidošanās pirmsskolas vecumā. Galvaskauss. Skeleta muskulatūras uzbūve, galvenās muskuļu grupas. 4 8 2 8
Sirds un asinsrites sistēma. Sirds anatomiskā uzbūve un fizioloģiskie mehānismi, lielais un mazais asinsrites loks. 4 0 2 2
Elpošanas ceļi, to anatomija un fizioloģija. Ieelpas un izelpas mehānismi. Plaušu gaisa sastāvs (ieelpojot, izelpojot). Elpošanas regulācija. 2 0 0 2
Gremošanas kanāla funkcijas. Gremošana trakta uzbūve. Rīkle. Rīšanas akts. 2 0 2 2
Neirālais organisma funkciju regulācijas mehānisms. Nervu sistēmas klasifikācija. Muguras un galvas smadzeņu uzbūve, to sastāvdaļu funkcijas. Galvas pusložu garozas funkcionālās zonas un svarīgākie centri. Galvas smadzeņu nervu pāri. 2 0 0 2
Dzirdes sensorās sistēmas uzbūve. Skaņas uztveres mehānisms un apstrāde. Līdzsvara sensorā sistēma. Ožas un garšas sensorās sistēmas. Sāpju sensorā sistēma. 4 12 2 8
Asinsrites, respiratorās, gremošanas un nervu sistēmas fizioloģiskās īpatnības bērniem. 2 0 0 2
Stājas defekti, skolioze, kāju deformācijas. Bērnu cerebrālā trieka, tās formas. 2 0 2 2
Elpošanas orgānu saslimšanas pirmsskolas vecumā. 2 0 2 2
2. Higiēnas pamati Epidemioloģiskā drošība Profesionālās darbības nosacījumi epidemioloģiskās drošības garantēšanai. Higiēnas prasības izglītības iestādēm, kas īsteno pirmsskolas izglītības programmas: - iestādes un ēkas teritorija; - iestādes telpas, to iekārtojums; - ēdināšanas bloks; - apkure un ventilācija; - apgaismojums; - telpu, inventāra un iekārtu uzturēšanas kārtība; minimālās higiēnas prasības dienas režīma ievērošanā. Personīgā higiēna (ādas, apģērba, matu, nagu, zobu). Higiēnas un pašapkalpošanās prasmju apguve bērnībā. Profilaktiskais darbs – bērnu izglītošana. 12 36 6 44
3. Infekcijas slimības Biežāk sastopamās infekcijas slimības (gripa, zarnu infekcijas, masalas, masaliņas, vējbakas, pedikuloze, kašķis, enterebioze u.c.); Infekcijas slimību izplatīšanās ceļi; Infekcijas slimību pazīmes; Infekcijas slimību profilakse; Rīcība, ja bērnam, atrodoties pirmsskolas izglītības un aprūpes iestādē, parādās infekcijas slimības pazīmes. 8 12 4 16
4. Pirmā palīdzība Pirmās palīdzības pamati: • palīdzības sniedzēja sūtība • palīdzības sniedzēja drošība; • rīcība negadījuma vietā un palīdzības sazvanīšana • pirmā palīdzība masu pasākumos • rūpes par sevi – stresa pārvarēšana cietušā pārvietošana (palīdzība staigājošam cietušajam, krītošas personas pieturēšana, pārvietošana no krēsla uz grīdas, pakrituša cietušā pārvietošana ABC shēma Aizrīšanās Elpošanas traucējumi Asinsrites traucējumi Brūces un asiņošana Kaulu, locītavu un muskuļu traumas Nervu sistēmas problēmas Kaitīgie vides faktori Saindēšanās, kodumi un dzēlieni 8 16 4 20
Kopā: 56 84 28 112
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Mērķis: Veicināt studentu izpratni par pirmsskolas vecuma bērna anatomiju un attīstības fizioloģiju, organisma uzbūves un fizioloģisko funkciju regulācijas principiem un mehānismiem . Pilnveidot studentu izpratni par higiēnas kā nosacījumu un praktisku pasākumu kopuma, kas nepieciešams, lai samazinātu vai likvidētu vides faktoru (fizikālo, ķīmisko, bioloģisko) iespējami kaitīgo iedarbību, garantējot drošu un bērnam veselīgu vidi. Sekmēt izpratni par pirmās palīdzības būtību un tās savlaicīgas sniegšanas nozīmi. Uzdevumi: 1. Pilnveidot zināšanas par orgānu sistēmu uzbūvi un darbības fizioloģiskajiem procesiem dažādos vecumposmos. 2. Veidot prasmes un iemaņas cilvēka organisma fizioloģisko procesu izpētē. 3. Izprast higiēnas nozīmi pirmsskolas izglītības iestādē un cilvēka dzīves kvalitātes nodrošināšanā šodien un ilgtspējā. 4. Sekmēt spēju atpazīt infekcijas slimību pazīmes, lai nodrošinātu veselībai nekaitīgu vidi pirmsskolas izglītības iestādē. 5. Apgūt nepieciešamās zināšanas un praktiskās iemaņas pirmās palīdzības sniegšanā. 6. Pielietot iegūtās zināšanas profesionālajā darbībā, izveidojot bērna attīstību un veselību veicināšu vidi.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
Zināšanas: 1. Izpratne par pirmsskolas vecuma bērnu attīstības fizioloģiskiem procesiem un likumsakarībām. 2. Zināšanas par fizioloģijas un patoloģijas diferencēšanu - biežāk sastopamajiem iedzimtiem un iegūtiem veselības traucējumiem. 3. Izpratne par higiēnas prasību normatīvo regulējumu un vides faktoru (fizikālo, ķīmisko, bioloģisko) kaitīgo iedarbību uz cilvēka veselību un vidi. 4. Zināšanas par biežāk sastopamajām infekcijas saslimšanām, to izplatīšanās ceļiem, pazīmēm un profilaksi. 5. Izpratne par pirmās palīdzības sniegšanas pamatprincipiem. - Studiju kursa apguve tā noslēgumā tiek vērtēta 10 ballu skalā vadoties pēc šādiem kritērijiem: iegūto zināšanu apjoms un kvalitāte, iegūtās prasmes un kompetence atbilstoši plānotajiem studiju rezultātiem. Pārbaudes darbi: * Tests anatomijā un fizioloģijā * Tests pirmajā palīdzībā * Radoša aktivitāte/ tests higiēnas prasībās pirmsskolas izglītības iestādēm * Patstāvīgo darbu izstrāde un prezentācija * Prezentācijas par personīgo higiēnu
Prasmes: 1. Novērtē bērna fizisko, sensoro un psihomotoro attīstību un izprot traucējumu cēloni. 2. Pielieto iegūtās zināšanas veselības veicināšanā un pareiza dzīvesveida organizēšanā. 3. Atpazīst infekcijas slimību pazīmes. 4. Pielieto iegūtās pamatzināšanas un praktiskās iemaņas pirmās palīdzības sniegšanā ātrai un precīzai darbībai negadījuma vietā; 5. Plāno profilaktiski izglītojošus pasākumus skolotājiem, bērniem un vecākiem. - Studiju kursa apguve tā noslēgumā tiek vērtēta 10 ballu skalā vadoties pēc šādiem kritērijiem: iegūto zināšanu apjoms un kvalitāte, iegūtās prasmes un kompetence atbilstoši plānotajiem studiju rezultātiem. Pārbaudes darbi: * Tests anatomijā un fizioloģijā * Tests pirmajā palīdzībā * Radoša aktivitāte/ tests higiēnas prasībās pirmsskolas izglītības iestādēm * Patstāvīgo darbu izstrāde un prezentācija * Prezentācijas par personīgo higiēnu
Kompetences: 1. Organizē personīgās higiēnas un pirmsskolas izglītības iestādēm izvirzīto higiēnas prasību nodrošināšanu, pamatnostādnes iekļaujot arī mācību procesa ietvaros pirmsskolā. 2. Īsteno profilaktiski izglītojošas nodarbības bērniem un vecākiem bērnu veselības veicināšanai un dzīvesveida organizēšanai. 3. Sniedz kvalitatīvu pirmo palīdzību, nekaitējot sev un cietušajam, iepazīstinot audzēkņus ar pirmās palīdzības pamatprincipiem jaunu zināšanu, prasmju un iemaņu apguvei. 4. Spēj izveidot ergonomisku un bērna veselībai nekaitīgu vidi, mazinot infekcijas slimību izplatīšanās risku un veicinot bērnu vispārēju attīstību ilgtspējā. - Studiju kursa apguve tā noslēgumā tiek vērtēta 10 ballu skalā vadoties pēc šādiem kritērijiem: iegūto zināšanu apjoms un kvalitāte, iegūtās prasmes un kompetence atbilstoši plānotajiem studiju rezultātiem. Pārbaudes darbi: * Tests anatomijā un fizioloģijā * Tests pirmajā palīdzībā * Radoša aktivitāte/ tests higiēnas prasībās pirmsskolas izglītības iestādēm * Patstāvīgo darbu izstrāde un prezentācija * Prezentācijas par personīgo higiēnu
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Tests anatomijā un fizioloģijā - 20%
Tests pirmajā palīdzībā - 15%
Radoša aktivitāte/ tests higiēnas prasībās pirmsskolas izglītības iestādēm - 15%
Patstāvīgo darbu izstrāde un prezentācija - 20%
Prezentācijas par personīgo higiēnu - 30%
 
Priekšzināšanas Bioloģijas cikla priekšmeti vidusskolas kursu apjomā
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 5.0 28.0 28.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]