LA0012 Bērnības pedagoģija

Kods LA0012
Nosaukums Bērnības pedagoģija
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Pamatstudiju, Profesionālais
Tematiskā joma Pedagoģija
Struktūrvienība Liepājas akadēmija
Mācībspēks Jana Grava, Vineta Pole
Kredītpunkti 6.0
Daļas 1
Anotācija Kursa mērķis ir veicināt studentu spēju izprast, plānot un organizēt pedagoģisko, mācību un audzināšanas darbību atbilstoši pirmsskolasnpedagoģijas zinātnes nostādnēm. Lekcijās, diskusijās, semināros un patstāvīgondarbu veidošanas procesā studenti gūs izpratni par bērnības perioda nozīmīgumu cilvēka dzīvē, iegūs prasmi organizēt bērna individuālās attīstības vajadzībām un sasniedzamajiem mācīšanās rezultātiem atbilstošu mācību un.
audzināšanas procesu, izvēlēties un lietot mācību un darba organizācijas metodes, kas sekmē jēgpilnu mācīšanās procesu un bērna attīstību veselumā, spēs pielietot alternatīvo pedagoģiju ieteikumus bērniem emocionāli drošas un intelektuāli rosinošas vides izveidē..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
1. Vispārīgās pedagoģijas zinātne un bērnības pedagoģija Vispārīgās pedagoģijas un bērnības pedagoģijas saistība, vispārīgās pedagoģijas kategorijas. Pedagoģijas saistība ar citām zinātnēm, pedagoģijas zinātnes attīstība. 2 0 0 2
J.A. Komenskis – pedagoģijas zinātnes pamatlicējs. V.Ratkeun viņa devums pedagoģiskās domas attīstībā. 2 0 0 2
J.H. Pestalocija, F. Frēbeļa, J. Herbarta, Dž. Djuī pedagoģisko ideju un mūsdienu prakses analīze. 2 0 2 2
2. Bērnības jēdziens un tā transformācija dažādos vēstures periodos. Bērnības jēdziens un tā pētīšana. 2 0 0 2
Bērnības koncepta, bērna tēla un sabiedrības vērtību mijsakarības O. Svennes, A. Dauges, K. Dēķena, M. Štāla, J.A. Studenta darbos. 4 0 2 2
Bērnības raksturojums dažādos vēstures periodos. 2 0 0 2
Bērnība un bērna Ego stāvokļi, to analīze, bērnības nozīme cilvēka dzīves stila izvēlē 2 0 2 2
Bērnība un digitālo tehnoloģiju attīstība. 2 0 0 2
3. Audzināšanas procesa teorētiskais un metodoloģiskais raksturojums. Audzināšanas procesa būtība un galvenās likumsakarības. Humānā pieeja audzināšanas procesā. Skolotāja personības humānā virzība. 2 24 0 20
Attieksmes kā audzināšanas darbības priekšmets. Attieksmju būtība un struktūra. Sadarbība un mijiedarbība kā attieksmju izpausmes. Audzināšanas un mācīšanas procesa organizācijas pedagoģiskais pamatojums ieradumu un vērtību attīstībai. 2 0 2 2
Audzināšanas metodes un līdzekļi. Metožu izvēles saistība ar audzināšanas mērķi, principiem, saturu, bērnu vecuma un individuālajām īpatnībām, sociālās pieredzes. Metožu klasifikācija. 2 0 0 2
Saskarsme audzināšanas procesā. Kopveseluma pieeja audzināšanā. Dažādības diskurss audzināšanas procesā, respektējot izglītojamā attīstības individuālās īpatnības, reliģiskās, lingvistiskās, kultūras un sociāli emocionālās vides atšķirības, dažādās spējas, atšķirīgās izglītības un speciālās vajadzības. 2 0 0 2
4. Pedagoģiskais process pirmsskolā, tā būtība un pedagoģiskais pamatojums. Pirmsskolas izglītības iestāžu un bērnu izglītošanās modeļi Latvijā un ārzemēs, to salīdzinošā analīze. 2 0 2 2
Dienas kārtības pirmsskolā fizioloģiskais un pedagoģiski psiholoģiskais pamatojums. Dienas ritms, tā organizācija dažādos bērnu attīstības posmos. 4 0 2 2
Adaptācija, tās būtība, veiksmīgas adaptācijas pedagoģiskais pamatojums, nosacījumi pirmsskolā. 4 24 2 20
Bērnu attīstības vajadzību un pedagoģisko likumsakarību ievērošana pedagoģiskā procesa organizācijā dažādos bērnu attīstības vecumposmos. 2 26 0 34
5. Bērncentrētas, uz bērna lietpratību virzītas pedagoģiskās pieejas teorētiskais pamatojums. Bērncentrētas pedagoģiskās pieejas raksturojums. 2 0 0 2
Skolotāja loma jēgpilna pedagoģiskā procesa organizēšanā. 2 0 2 2
Attīstoša atgriezeniskā saite bērna pašmotivētas mācīšanās nodrošināšanai. 2 0 2 2
Attīstoša atgriezeniskā saite bērna pašmotivētas mācīšanās nodrošināšanai. 2 0 2 2
6. Alternatīvās pedagoģijas, to izmantošana mūsdienās. Bērna brīvās darbības izvēle un pašvadīta mācīšanās alternatīvajās teorijās. Alternatīvās audzināšanas sistēmas (M.Montesori, R.Šteinera, S.Frenē u.c.). To nozīme un ietekme audzināšanas procesa pilnveidei mūsdienās. 4 30 2 18
Alternatīvās pedagoģijas ideju izmantošana pirmsskolas mācību satura realizācijā. Bērns un tā attīstības likumsakarības Fr. Frēbeļa, R. Šteinera, M. Montesori un L. Malaguzzi izpratnē. 2 0 2 2
Valdorfpedagoģijas būtība, tās raksturojums. 2 0 2 2
Fr. Frēbeļa spēles teorija un tās izmantošana mūsdienās. 2 0 2 2
M. Montesori pedagoģiskie principi pirmsskolā. M.Montesori vide, didaktiskie materiāli bērnu patstāvības un kritiskās domāšanas veicināšanai. 4 0 2 2
Reggio Emilia pamatideja, pamatvērtības un principi. 4 0 2 2
Kopā: 64 104 32 136
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Mērķis Veicināt spēju izprast, plānot un organizēt pedagoģisko, mācību un audzināšanas darbību un procesu, atbilstoši pirmsskolas pedagoģijas zinātnes nostādnēm. Uzdevumi 1. Kritiski analizēt bērnības jēdzienu kā zinātnisku fenomenu. 2. Analizēt un vērtēt uz lietpratību balstīta pirmsskolas pedagoģiskā procesa organizāciju un tā rezultātus bērnu attīstībā. 3. Analizēt mūsdienām aktuālas pedagoģiskās idejas un teorijas attiecīgā vēstures perioda, sabiedrības un konkrēto personību pasaules skatījumā, vērtību un kultūras kontekstā. 4. Lietot daudzveidīgas mācību metodes, paņēmienus un mācību līdzekļus atbilstoši bērna individuālās attīstības vajadzībām un sasniedzamajiem mācīšanās rezultātiem. 5. Rosināt vajadzību pēc pedagoģiskās pašpieredzes analīzes un tālākattīstības plānošanas.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
Zināšanas: 1. Izpratne par bērnības posma nozīmi personības attīstībā, tā saistību ar izglītības un audzināšanas mērķiem. 2. Izpratne par mūsdienīgas audzināšanas sistēmu, raksturojot tās teorētisko un metodoloģisko pamatojumu. 3. Izpratne par bērnības pētījumu problēmām vēsturiskajā un mūsdienu kontekstā. 4. Izpratne par mācību stratēģijām, paņēmieniem un metodēm atbilstoši katra bērna individuālajām attīstības likumsakarībām, apzinot profesionālās pilnveides nepieciešamību un iespējas. 5. Zināšanas par alternatīvu pirmsskolas pedagoģisko procesu un skolotāja darbību principiem. - Aktīva līdzdalība semināros. Patstāvīgie darbi, ievērojot iesniegšanas termiņus. Eksāmens.
Prasmes: 1. Izskaidro un argumentēti analizē pedagoģiskās problēmas bērnības perioda pilnveidē. 2. Formulē audzināšanas mērķi un uzdevumus, attīstot prasmes audzināšanas sistēmas izveidē, un savu audzināšanas principu apzināšanos. 3. Izvēlas un lieto mācību un darba organizācijas metodes, kas sekmē jēgpilnu mācīšanās procesu un bērna attīstību veselumā. 4 Analizē un interpretē alternatīvu pirmsskolas pedagoģisko procesu un skolotāja darbību. - Aktīva līdzdalība semināros. Patstāvīgie darbi, ievērojot iesniegšanas termiņus. Eksāmens.
Kompetence: 1. Apzināta empātija pret personībām ar daudzveidīgu un atšķirīgu bērnības perioda pieredzi, spēja sniegt priekšlikumus ar bērnības periodu saistīto problēmu risināšanai. 2. Spēja izmantot mācību un audzināšanas procesā pirmsskolā atbilstošas vispusīgas faktu, teoriju, likumsakarību un tehnoloģiju zināšanas un lietot tās praktiskajā pedagoģiskajā darbībā atbilstoši bērnu vajadzībām, spējām un interesēm. 3. Spēja izvēlēties un sadarbībā ar kolēģiem stratēģiski izvērtēt alternatīvās pedagoģijas mācību saturu un mācību metodes, kas sekmē katra bērna mācīšanās izaugsmi - Aktīva līdzdalība semināros. Patstāvīgie darbi, ievērojot iesniegšanas termiņus. Eksāmens.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Aktīva līdzdalība semināros - 20%
Patstāvīgie darbi - 30%
Eksāmens - 50%
 
Priekšzināšanas Skolotāja profesionālās darbības pamati. Psiholoģija skolotājiem.
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 6.0 32.0 32.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]