JA0205 Lietišķā ķīmija

Kods JA0205
Nosaukums Lietišķā ķīmija
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Otrā līmeņa profesionālā augstākā, Profesionālais
Tematiskā joma Jūras transports
Struktūrvienība Latvijas Jūras akadēmija
Mācībspēks Gerda Gaidukova, Sergejs Gaidukovs
Kredītpunkti 3.0
Daļas 1
Anotācija Studējošais iegūst pamata zināšanas par ķīmijas pētīšanas objektiem, t.i. metāliem, polimēriem, keramiku, ūdens sistēmām, strāvas avotiem, koloīdu sistēmām, u.c.. Studiju kurss rada pamata izpratni par vides ilgtspējas jautājumiem, toksikoloģiju, materiālu struktūru, īpašībām, elektroķīmiskajām parādībām strāvas avotos, korozijas procesu norisi, u.c. .
Nepilna laika studijas neklātienē tiek organizētas pēc individuāli izstrādāta studiju plāna..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
Ekoloģiskās ilgtspējas jēdziens jūrniecībā. 2 0 2 0
Neorganiskie savienojumi. Elementu periodiskā sistēma, metāli, nemetāli, oksīdi, skābes, bāzes, sāļi, to ķīmiskais raksturs, toksiskums. Skābju, hidroksīdu u.c. uz ķīmiskās kravas kuģiem, to bīstamības novērtēšana. 4 4 4 4
Organiskie savienojumi. Organisko savienojumu klasifikācija, ogļūdeņraži, to īpašības, izmantošana. Naftas pārstrādes produkti, degvielu un eļļu lietošana uz kuģiem, to ekoloģiskās bīstamības novērtēšana. Organisko savienojumu svarīgākie pārstāvji – spirti, skābes, aldehīdi, to fizikālās un ķīmiskās īpašības, bīstamība, pārvietojot uz kuģiem. Svarīgākie savienojumi, kas ietilpst kuģu krāsās: oleosveķi, žūstošās eļļas, alkīdsveķi, polimerizācijas ķimikālijas. 4 4 4 4
Dispersas sistēmas un ūdens šķīdumi. Elektrolīti, pH, disperso sistēmu veidi. Ūdens šķīdumu kvantitatīvs un kvalitatīvs raksturojums. Oksidēšanās-reducēšanās reakcijas ūdens šķīdumos. Metālu īpašības, to iedarbība ar skābju, sārmu un sāļu šķīdumiem. 4 4 4 4
Elektroķīmiskie procesi. Jēdziens par elektrodiem, elektrodu potenciālu noteikšana, ūdeņraža standartelektrods. Daniela-Jakobi galvaniskais elements, Nernsta vienādojums, Voltas elements Koncentrācijas elements. Elektrolīze, kausējumu, šķīdumu elektrolīze, elektrolīze ar šķīstošu anodu, Faradeja likumi. Ķīmiskie strāvas avoti, akumulatori, kurināmā elementi. 12 6 12 6
Metāla korozija un tās aizsardzība. Korozijas procesu klasifikācija, ķīmiskā un elektroķīmiskā korozija. Korozijas galvaniskā elementa izveidošanās jūras ūdenī. Metālu galvaniskā secība jūras ūdenī. Dzelzs oksīdu kārtiņa un tērauds kā katods un anods. Korozija nevienmērīgas areācijas rezultātā, koncentrācijas galvaniskā elementa izveidošanās. Spriegumu korozija, erozijas korozija, sitiena korozija, kavitācija. Korozijas aizsardzība, lietojot aizsargpārklājumus. Tipiskās krāsu shēmas kuģu zemūdens daļai, ūdenslīnijai, virsūdens daļai, klājiem, kravas un balasta tankiem. Korozijas aizsardzība, lietojot protektorus, katodaizsardzību, inhibitorus. 14 6 14 6
Laboratorijas darbi. 4 4 4 4
Kontroldarbi. 4 4 4 4
Kopā: 48 32 48 32
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Studiju kursa mērķis ir sniegt pamatzināšanas par ķīmiju, ķīmisko procesu un parādību svarīgumu dabā un jūrniecībā. Studiju kursa uzdevumi: - iemācīt klasificēt ķīmijas objektus atkarībā no dabas, agregātstāvokļa, mijiedarbības intensitātes un pagatavošanas veida un tehnoloģijas; - veidot izpratni par īpašību specifiku materiālu ķīmijas objektiem, kuri raksturojas ar amorfo un kristālisko struktūru, reaktivitāti, heterogenitāti, milzīgu īpatnējo virsmu, to savstarpējās mijiedarbības un arī struktūras ietekmi uz ķīmisko procesu norisi un makroskopiskajām materiāla īpašībām; - iemācīt klasificēt un noteikt notiekošos procesus materiālu sistēmās ūdens vidēs, iedarbībās un agresīvos stāvokļos, attīstīt prasmi saistīt ķīmijas objektu struktūru ar īpašībām; - veidot izpratni par vides ilgtspējas jautājumiem un toksisko vielu ietekmi un cilvēku un vidi.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
Zināšanas. 1) Izprot ķīmijas pētīšanas objektu klasifikāciju un pamatjēdzienus. - Pārbaudes forma: kontroldarbs. Kritēriji: students spēj aprakstīt materiālus un ķīmiskos objektus.
2) Izprot un spēj novērtēt elektrokinētiskās parādību svarīgumu. - Pārbaudes forma: kontroldarbs. Kritēriji: students spēj raksturot strāvas avotu īpašības.
Prasmes. 1) Spēj patstāvīgi izpētīt un raksturot materiālu struktūru un īpašības. - Pārbaudes forma: laboratorijas darbi, uzdevumi Kritēriji: students prot aprakstīt materiālu iegūšanas un pētīšanas metodes. Students prot analizēt ķīmiskos objektus.
2) Spēj identificēt korozijas procesus ar vienkāršo un instrumentālo metožu palīdzību. - Pārbaudes forma: laboratorijas darbi, uzdevums. Kritēriji: students prot aprakstīt korozijas aizsardzības metodes. Students prot analizēt korozijas veidus un aizsardzības tehnoloģijas.
Kompetences Spēj patstāvīgi demonstrēt zināšanas un izpratni par: 1) vides ilgtspējas jautājumiem; 2) par degvielām un citiem produktiem; 3) par ūdens šķīdumiem, ūdens izmantošanu tvaika katlos un dīzeļu dzesēšanas sistēmās, šo ūdeņu analīzes metodēm; 4) par konstrukciju metāliem, to sakausējumiem un to reakcijām ar saliktām vielām; 5) par termodinamiskiem un elektroķīmiskiem procesiem, kas ir pamatā metālu korozijas procesam un ķīmiskajiem strāvas avotiem. - Pārbaudes forma: laboratorijas darbi, uzdevums, ieskaites darbs. Kritēriji: patstāvīgi formulēt un kritiski analizēt procesus un pamatot savus viedokli.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Laboratorijas darbi - 30%
Kontroldarbi - 20%
Uzdevumu prezentācijas - 10%
Ieskaites darbs - 40%
 
Priekšzināšanas Vispārīgā ķīmija un fizika vidusskolas programmas līmenī.
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 3.0 24.0 20.0 4.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]