Kods | DE0945 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Modeļos sakņota sistēmu inženierija | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles; Brīvās izvēles | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Augstākā līmeņa, Akadēmiskais | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Datorika | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Datorzinātnes, informācijas tehnoloģijas un enerģētikas fakultāte | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Mārīte Kirikova, Ērika Nazaruka, Gundars Alksnis, Pēteris Rudzājs | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 6.0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Modeļos sakņota sistēmu inženierija (Model-Based Systems Engineering, MBSE) ir process, kas ļauj sistēmu inženieriem būt efektīviem un konsekventiem jau no projekta sākuma. Tā tiek izmantota tādu sistēmu projektēšanā, kuras sastāv no konkrētām vienībām, piemēram, dzinējiem, mašīnām un citām konstrukcijām, kā arī kombinējamām funkcijām un procesiem. MBSE ir attiecināma uz sociāliem, kiber- un fiziskiem kontekstiem kā arī to kombinācijām. Studiju kurss aptver paradigmas, arhitektūras, ietvarus, modelēšanas valodas un verifikācijas un validācijas metodes, kas attiecas modeļos sakņotu sistēmu inženieriju.. Studentiem studiju kursā ir arī iespēja izstrādāt sarežģītas sistēmas modeli (piemēram, digitālo dvīni) industriālai sistēmai, izmantojot modernu MBSE rīku.. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Studiju kursa mērķis ir dot studentiem iespēju izstrādāt sarežģītas sistēmas, kas ietver sociālos, kiber- un fiziskos komponentus. Studiju kursa uzdevumi: - iemācīt studentus novērtēt un izvēlēties piemērotus ietvarus, standartus un modelēšanas valodas dažāda veida sarežģītu sistēmu atspoguļošanai; - iemācīt studentus izstrādāt konsekventus un pilnīgus sistēmas modeļus, izmantojot modernus MBSE rīkus; - veicināt studentu spēju kombinēt modelēšanas un ieviešanas rīkus, lai panāktu efektīvu sistēmas ieviešanas procesu. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Spēj novērtēt un izvēlēties sistēmu inženierijas ietvarus. - Ar teoriju saistīts uzdevums: sistēmu inženierijas ietvaru vai arhitektūru salīdzināšana. Spēj izvēlēties saistītu modeļu/ diagrammu un atskaišu kopu noteiktas industriālās sistēmas vai tās digitālā dvīņa projektēšanai. - Ar teoriju saistīts uzdevums: pamatota motivācija saistītu modeļu/diagrammu un atskaišu kopas izvēlei noteiktas industriālās sistēmas vai tās digitālā dvīņa projektēšanai. Spēj izmantot sarežģītu jaunākās paaudzes MBSE rīku. - Modeļa izstrāde: izstrādāts modelis (individuāli vai nelielā vienādi vērtētu studentu grupā) noteiktai industriālai sistēmai vai tās digitālajam dvīnim. Spēj novērtēt LCNC platformu pielietojamību noteiktu sistēmu vai to apakšsistēmu ieviešanai. - Ar teoriju saistīts uzdevums: vismaz trīs LCNC platformu salīdzinājums attiecībā uz to piemērotību noteiktas sistēmas vai apakšsistēmas ieviešanai. Spēj prezentēt sarežģītas sistēmu projektu un tās iespējamos ieviešanas veidus. - Eksāmens: individuāli vai nelielā vienādi vērtējamu studentu grupā izstrādāta sistēmas projekta dokumentācija (izmantojot MBSE rīka ģenerētas diagrammas un atskaites) un sistēmas realizācijas iespēju apraksts; kā arī īsa prezentācijas par sistēmas projektu un tās realizācijas iespējām. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Novērtējums par uz teoriju orientētiem uzdevumiem - 40%
Ar MBSE rīku izstrādāts sistēmas modelis - 40% Eksāmens - 20% |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Pamatzināšanas sistēmu analīzē. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|