Kods | AD0192 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Šķiedru materiālu zinātne | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Doktora, Akadēmiskais | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Materiālzinātnes | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Arhitektūras un dizaina institūts | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Silvija Kukle, Remo Merijs-Meri, Ilze Baltiņa | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 9.0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Studiju kursā apskatīts tradicionālo un jauno šķiedru materiālu piedāvājums, to raksturojumi, modifikāciju metodes funkcionālu īpašību piešķiršanai, akcentēta analītiska un problēmorientēta pieeja šķiedru materiālu pētījumos, sistēmiska pieeja šķiedru materiālu izvēlē un lietojumos, tai skaitā šķiedru materiālu salīdzinoša analīze, vadoties no to piemērotības projektējamā produkta iecerei un izmaksu atbilstībai. Analizētas šķiedru materiālu vizuālās un taktilās īpašības, ar tām saistītās asociācijas un metodes šķiedru materiālu tēlu veidošanai patērētāja apziņā, kā arī lietotāja kvalitāšu mijiedarbība ar lietojumu un vidi, apzinātas šķiedru materiālu un vērtēšanas metožu stiprās un vājās puses. Īpaši akcentēta kompleksas, salīdzinošas informācijas paketes izveidošanas nepieciešamība un dizainorientēta pieeja tehniskiem produkta projektēšanas aspektiem.. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Mērķis: sniegt zināšanas par sistēmisku pieeju šķiedru materiālu analīzei, modifikācijai, izvēlei un lietojumiem. Uzdevumi: • sniegt zināšanas un attīstīt prasmes apzināt lietotāju/pircēju šķiedru materiālu prioritātes, uztveres specifiku, noteikt nepieciešamo produkta un tam atbilstošo materiālu kvalitātes līmeni; • attīstīt studējošo prasmes būt atvērtiem un kompetentiem attiecībā uz jaunu šķiedru materiālu, furnitūru un to modifikāciju piedāvājumiem; • sniegt zināšanas un attīstīt studējošo prasmes uzlabot/piešķirt jaunas funkcionālas īpašības šķiedru materiāliem; • sniegt zināšanas un attīstīt studējošo prasmes integrēt šķiedru materiālus viedās, resursus taupošās kompozītstruktūrās; • sniegt zināšanas un attīstīt studējošo prasmes vides kaitējumu novērtēšanā šķiedru materiālu iegūšanas, pārstrādes, ekspluatācijas un likvidācijas procesos; • sniegt zināšanas un attīstīt studējošo spēju novērtēt katras komponentes resursu patēriņu, ietekmi uz vidi un izmaksām; • attīstīt prasmes izvēlēties materiālu kopumu atbilstoši produkta/objekta koncepcijai, paredzamajai tehnoloģijai, lietojumam, saskaņojot ar lietotāja prioritātēm un ilgtspējīga produkta/objekta koncepcijām. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Spēj izvēlēties šķiedru un komplektējošos materiālus ar nepieciešamajām fizikālajām, ķīmiskajām, mehāniskajām un lietojuma noteiktajām specifiskajām īpašībām. - Eksāmenā, praktiskajos un pētnieciskajos darbos demonstrēta prasme izvēlēties un saskaņot materiālu īpašības noteiktam lietojumam. Spēj projektēt, testēt un novērtēt šķiedru materiālu estētiskās, taktilās, izolācijas un akustiskās īpašības. - Eksāmenā, pētnieciskajos un praktiskajos darbos demonstrēta prasme izvēlēties un saskaņot komponenšu īpašības noteiktu efektu iegūšanai materiālā/produktā. Spēj pamatoti rekomendēt un praktiski izmantot paņēmienus savietojamības uzlabošanai šķiedrmateriālus saturošās daudzkomponenšu sistēmās. - Eksāmenā, praktiskajos darbos un pētnieciskā darbā demonstrēta prasme izvēlēties atbilstošus paņēmienus nepieciešamās savietojamības nodrošināšanai šķiedru materiālus saturošās daudzkomponentu sistēmās. Spēj veikt šķiedru materiālu funkcionalizāciju papildīpašību piešķiršanai. - Pētnieciskā darba pārskatā prezentētas tehnoloģijas šķiedru materiāla funkcionalizēšanai noteiktas papildīpašības iegūšanai. Spēj testēt un novērtēt materiālu mehānisko īpašību un to saderības atbilstību projektējamā objekta funkciju nodrošināšanai. - Eksāmenā, praktiskajos un pētnieciskajos darbos demonstrēta prasme izvēlēties un saskaņot materiālu īpašības objekta funkciju nodrošināšanai noteiktam lietojumam lietojumam. Spēj veidot/projektēt augstas veiktspējas objektus ar skaidri izteiktām funkcijām ievērojot minimālisma principus, demonstrējot meistarību ar vienkāršību, simetriju panākt elegantu risinājumu. - Eksāmenā, praktiskajos un pētnieciskajos darbos demonstrēta prasmes. Spēj veikt lietoto šķiedru un komplektējošo materiālu un produkta ilgtspējas analīzi. - Eksāmenā un pētnieciskā darba referātā un prezentācijā demonstrētas prasmes. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Pētniecisko darbu pārskati un to prezentācijas - 50%
Praktiskie darbi, prezentācija - 30% Eksāmens - 20% |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Priekšzināšanas atbilst uzņemšanas noteikumiem programmā Šķiedru materiālu zinātne | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|