Kods | AD0190 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Zinātnisko darbu metodoloģija | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Doktora, Akadēmiskais | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Materiālzinātnes | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Arhitektūras un dizaina institūts | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Silvija Kukle, Jānis Ločs | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 9.0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Studiju kurss sniedz teorētiskās un praktiskās zināšanas un prasmes pētniecības projektēšanai, piemērojot datu iegūšanai un izpētei kvantitatīvas, kvalitatīvas un/vai jauktas metodes, kā arī modernu laboratorijas aprīkojumu paraugu izstrādei, mērīšanai, datu apstrādei, īpašību novērtēšanai un analīzei. Studiju kursā sniegtā zinātība un prasmes nodrošinās studējošo spēju izvēlēties pētniecības metodes, kas ir piemērotas pētījumu mērķu sasniegšanai, izskaidrot rezultātus un formulēt kopsavilkumus, atspoguļot tos zinātniskās publikācijās un promocijas darbā.. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Studiju kursa mērķis ir nodrošināt teorētiskās un praktiskās zināšanas un prasmes, kas nepieciešamas priekšizpētei, pētniecības projektēšanai, īstenošanai un izskaidrošanai, kā arī piedāvāt studentiem iespēju iepazīties ar modernām tehnoloģijām un to pārvaldību, mērīšanas un novērtēšanas instrumentiem, un metodēm to izmantošanai pētniecības mērķu īstenošanai. Studiju kursa uzdevumi: • sniegt zināšanas un veicināt adekvātu, zinātniski un sabiedriski nepieciešamu pētniecības tēmas izvēli un pamatojumu, balstoties uz rūpīgu priekšizpēti, sasniedzamu mērķu un to sasniegšanai nepieciešamu uzdevumu precīzu formulējumu izstrādi; • attīstīt studējošo spēju izprast un pareizi izvēlēties plānotā pētījuma tipu - kvalitatīvs, kvantitatīvs, jaukts (aprakstošs, eksperimentāls, korelācijas, diagnostiks, izskaidrojošs) - un pareizi piemērot tā īstenošanai atbilstošu metodoloģiju; • attīstīt nepieciešamību pētniecības projekta īstenošanas gaitā rūpēties par iegūto rezultātu atbilstību četriem pamatprincipiem: neitralitāte, uzticamība (droša atkārtojamība), ticamība (nodrošina pareizi izvēlētas metodes un rīki), vispārinājums (nav attiecināmi tikai uz atsevišķiem paraugiem/grupām/gadījumiem); • sniegt zināšanas un radīt izpratni par vielu makro-, mikro- un nano-struktūru raksturojošiem elementiem un tehnoloģijām, to ietekmi uz objekta/virsmas/materiāla daudzveidīgajām īpašībām, iegūšanas, mērīšanas specifiku, analīzes metodēm un problēmām; • attīstīt zinātību un prasmes izskaidrot rezultātus, formulēt kopsavilkumus un secinājumus, atspoguļot pētniecības norises, problēmas un sasniegto zinātniskās diskusijās un publikācijās, konferenču prezentācijās, promocijas darbā lietojot zinātnisko valodu un jomai atbilstošu terminoloģiju. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Pārzina un prot lietot pasīva un aktīva vienfaktora&daudzfaktoru eksperimenta plānošanas, datu apstrādes, izpētes un interpretācijas metodes. - Pārbaudes veidi: atbilstoši uzdevumam izpildīts un noformēts patstāvīgs plānošanas un aprēķina darbs, eksāmens. Spēj lietot apgūtās zināšanas un metodes plānojot eksperimentālu pētniecības projektu, to īstenot, veikt datu apstrādi, vizualizāciju un interpretāciju, formulēt kopsavilkumu. - Pārbaudes veidi: eksperimentāla pētniecības projekta atskaite, prezentācija, diskusija, eksāmens. Spēj pielietot apgūtās zināšanas un metodes plānojot aprakstošu pētniecības projektu, to īstenot, veikt datu apstrādi, analīzi, vizualizāciju un interpretāciju, formulēt kopsavilkumu. - Pārbaudes veidi: pētījumu žurnāls, aprakstoša pētniecības projekta atskaite, prezentācija, diskusija, eksāmens. Pārzina un prot iegūt ATR FTIR spektrus, sagatavot tos analīzei, spēj veikt spektru analīzi un formulēt kopsavilkumu. - Pārbaudes veidi: spektru analīzes rezultātu pārskats, diskusija, eksāmens. Izprot studiju kursā apskatīto materiālu analīžu metožu fizikālos principus, pārzin faktorus, kas ietekmē ar tām iegūto rezultātu precizitāti, spēj novērtēt metodes pielietojamību noteiktam paraugam. - Pārbaudes veidi: praktisko un patstāvīgo darbu ieskaites, eksāmens. Spēj patstāvīgi sagatavot paraugus analīzēm. - Pārbaudes veidi: laboratorijas un praktisko/patstāvīgo darbu ieskaites, eksāmens. Spēj iegūt datus, izmantojot studiju kursa ietvaros apskatītās analīžu metodes, spēj tos interpretēt un izdarīt objektīvus secinājumus par paraugu. - Pārbaudes veidi: laboratorijas un praktisko/patstāvīgo darbu ieskaites, eksāmens. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Atbilstoši uzdevumam izpildīts un noformēts plānošanas un aprēķina darbs - 10%
Pētniecības projektu atskaites, diskusijas - 30% Laboratorijas, praktisko un patstāvīgo darbu ieskaites/pārskati, diskusijas - 30% Eksāmens - 30% |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Šķiedru materiālu un produktu fizikālās, mehāniskās, taktilās, ergonomiskās un ķīmiskās īpašības, to mērīšana un novērtēšana. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|