Kods | DA0320 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Pusvadītāju nanostruktūras | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Augstākā līmeņa, Akadēmiskais | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Materiālzinātnes | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Dabaszinātņu un tehnoloģiju fakultāte | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Artūrs Medvids, Jevgenijs Kaupužs, Pāvels Onufrijevs | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 6.0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Studiju kurss rada iespēju apgūt kvantu mehānikas teorijas pamatus, lai varētu izprast pusvadītāju nanostruktūru īpašības. Atrisinot stacionāro Šrēdingera vienādojumu mikrodaļiņai, kas ievietota potenciāla bedrē, var redzēt, ka potenciāla bedrē enerģija mainās lēcienveidīgi, pieņemot noteiktas diskrētas vērtības, tātad – kvantējas, un tādējādi izpaužas kvantu ierobežošanas efekts. Šī efekta apstākļos strauji mainās pusvadītāja fizikālās īpašības: optiskās, elektriskās, mehāniskās un siltuma īpašības, jo mainās pusvadītāja zonu struktūra. Netiešo zonu pusvadītāji Si, Ge un C kļūst par tiešo zonu pusvadītājiem. Tā rezultātā starojuma rekombinācijas kvantu izeja daudzkārt palielinās un absorbcijas un luminiscences spektrā notiek zilā nobīde. Viela kļūst blīvāka un cietāka.. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Kursa mērķis ir attīstīt teorētiskās zināšanas un praktiskās iemaņas par pusvadītāju nanostruktūrām un to raksturošanas metodēm. Uzdevumi: Nostiprināt studenta zināšanas par kvantu fizikas nozīmi pusvadītāju nanostruktūrās ar noteiktām fizikālām īpašībām, kā arī izskaidrot parādības, kas tiek novērotas nanostruktūrās. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Spēj izskaidrot fizikālos efektus, kas rodas pusvadītāju nanostruktūrās. - Pārbaudes veidi: kontroldarbi, mājas darbi, referāts un eksāmens.
Kritēriji: spēj izskaidrot fizikālos efektus, kas tiek novēroti pusvadītāju nanostruktūrās. Spēj noteikt nanostruktūras veidošanas tehnoloģijas. - Pārbaudes veidi: kontroldarbi, mājas darbi, referāts un eksāmens. Kritēriji: spēj identificēt tehnoloģiju, ar kuru veidota noteikta nanostruktūra. Spēj izvēlēties pusvadītāju nanostruktūru veidošanai paņēmienu atkarībā no dotā uzdevuma. - Pārbaudes veidi: kontroldarbi, mājas darbi, referāts un eksāmens. Kritēriji: spēj izvēlēties optimālo nanostruktūru veidošanas paņēmienu. Spēj izvēlēties lāzera starojuma parametrus nanostruktūru veidošanai atbilstošam pusvadītājam. - Pārbaudes veidi: kontroldarbi, mājas darbi, referāts un eksāmens. Kritēriji: spēj izvēlēties lāzera starojuma parametrus, lai iegūtu nanostruktūras. Spēj pamatot pusvadītāju nanostruktūru pielietojumu tehnikā. - Pārbaudes veidi: kontroldarbi, mājas darbi, referāts un eksāmens. Kritēriji: spēj atrast nanostruktūru pielietojumu tehnikā. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Eksāmens - 50%
Individuālais darbs par pusvadītāju nanostruktūrām / referāts - 15% Individuālais eksperimentāls darbs par pusvadītāju nanostruktūrām /laboratorijas darbi - 35% |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Vispārīgā fizika, Vispārīgā matemātika | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|