Kods | DA3225 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Ūdens ķīmija un analīzes metodes | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles; Brīvās izvēles | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Augstākā līmeņa, Akadēmiskais | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Ķīmija un ķīmijas tehnoloģija | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Dabaszinātņu un tehnoloģiju fakultāte | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Daina Kalniņa | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 6.0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Studiju kurss padziļināti iepazīstina ar ķīmiskajiem, bioķīmiskajiem un toksikoloģiskajiem procesiem, kuri notiek piesārņotos ūdeņos. Studiju kurss iepazīstina ar galvenajām ūdens piesārņotāju grupām un aizsardzības iespējām pret piesārņojumu: ar hidrosfēras nozīmīgākajiem organiskajiem piesārņotājiem (to skaitā naftas produktiem), neorganiskajiem un toksiskajiem piesārņotājiem. Studiju kursa ietvaros studenti tiek iepazīstināti ar piesārņotu ūdeņu analīžu metodēm, metožu validēšanas principiem, nenoteiktību aprēķiniem, piesārņojuma izteikšanas veidiem, laboratorijas tehniku un darba principiem laboratorijā, kas akreditēta atbilstoši LVS ISO 17025 prasībām. Studenti iepazīstas ar ūdens piesārņojuma raksturošanas svarīgākajiem integrālajiem lielumiem: ķīmisko skābekļa patēriņu, bioķīmisko skābekļa patēriņu, naftas produktiem, suspendētajām vielām un biogēnajām vielām. Studiju kursa ietvaros tiek apskatītas un izvērtētas dažādas kvalitātes ūdeņu atgūšanas un atkārtotas izmantošanas iespējas.. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Studiju kursa mērķi ir: 1. Sniegt izpratni par ūdens piesārņojuma ķīmiskajiem, mikrobioloģiskajiem un toksiskajiem procesiem, to skaitā, sniegt zināšanas un izpratni par piesārņota ūdens analīzi, piesārņojuma izteikšanas viediem un laboratorijas tehniku. 2. Attīstīt rezultātu izvērtēšanas prasmes, to interpretāciju un izmantošanu, saskaņā ar LV likumdošanu un aprēķināt dabas resursu nodokli, izmantojot laboratorijā iegūtos datus. Studiju kursa uzdevumi ir: 1. Sniegt zināšanas un kompetenci par ūdens piesārņojuma ķīmiskajiem, bioķīmiskajiem procesiem un to novērtējumu. 2. Attīstīt kompetenci piesārņojuma izvērtēšanā, iepazīstināt ar darba principiem un klienta tiesībām laboratorijā, kura akreditēta atbilstoši LVS ISO 17025 prasībām. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Pārzina ūdens piesārņojuma veidus un ūdens analīžu iedalījumu, spēj izvēlēties ūdens piesārņojuma noteikšanas metodi, atbilstoši pielietojumam. - Pārbaudes veids: laboratorijas darbs.
Kritērijs: spēj veikt vides analīzes un nepieciešamības gadījumā tās validēt. Spēj orientēties ūdens analīžu kvalitātes prasībām, prot noteikt galvenos validēšanas parametrus un analīžu piemērotību ūdens piesārņojuma raksturošanai, spēj izmantot kvalitātes sistēmas pamatelementus laboratorijā. - Pārbaudes veids: laboratorijas darbs. Kritērijs: spēj veikt analīzes atbilstoši kvalitātes prasībām. Spēj izmantot “X” un “R” kartes. Nepieciešamības gadījumā aprēķināt nenoteiktības. Spēj izvērtēt ķīmisko savienojumu atgūšanas iespējamību no ūdens, spēj ģenerēt prasītā savienojuma atguves shēmu, ieteikt alternatīvas, izvērtēt trūkumus un priekšrocības ķīmisko savienojumu atgūšanas procesā. - Pārbaudes veids: praktisko darbu ieskaites. Kritērijs. zina par iespējām atgūt ķīmiskos piesārņotājus no ūdens vides un to izmantot kā resursu. Spēj aprēķināt dabas resursu nodokli ražošanā izmantotajam ūdenim, izmantojot laboratorijā iegūtos analīžu datus un/ vai rezultātus. - Pārbaudes veids: praktisko darbu ieskaites. Kritērijs: spēj aprēķināt dabas resursu nodokli. Spēj atpazīt, raksturot un izvērtēt toksisko vielu uzvedību ūdenī. - Pārbaudes veids: praktisko darbu ieskaites, eksāmens. Kritērijs: spēj raksturot piesārņotāju un izvērtēt tā uzvedību apkārtējā vidē. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Laboratorijas darbi - 30%
Praktiskie darbi - 30% Eksāmens - 40% |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Vispārīgā ķīmija bakalaura līmenī. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|