Kods | DA3229 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Bioorganiskā ķīmija | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Augstākā līmeņa, Akadēmiskais | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Ķīmija un ķīmijas tehnoloģija | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Dabaszinātņu un tehnoloģiju fakultāte | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Irina Novosjolova | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 3.0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Studiju kurss rada padziļinātu izpratni par galvenajām biomolekulu klasēm organismā – peptīdiem, nukleīnskābēm, oligosaharīdiem, lipīdiem, par to struktūru veidojošajiem elementiem, par to funkcijām un par to sintēzi. Studējošais iegūst zināšanas par biomolekulu klašu ķīmisko sintēzi, to struktūru un sastāva noskaidrošanas metodēm, par biomolekulu pielietojumiem bioloģijā un medicīnā. Mācību darbs ir orientēts uz tādu zināšanu apguvi, kas ļaus studentiem orientēties modernajās dabas vielu un to analogu sintēzes metodēs, izstrādāt un vajadzības gadījumā praktiski realizēt sintēzes shēmas.. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Studiju kursa mērķis ir radīt studentu izpratni par galvenajiem Bioorganiskās ķīmijas tematiem. Studiju kursa uzdevumi ir: 1. Sniegt pamatzināšanas par šūnas struktūras organizāciju, par galvenajām biomolekulu klasēm un to ķīmisko sastāvu, par ķīmisko metožu pielietošanu sarežģītu dabas vielu un biomolekulu sintēzē un analīzē. 2. Radīt izpratni un prasmi pielietot zināšanas jaunu biomolekulu, dabasvielu vai to analogu sintēžu shēmu izveidē un, ja nepieciešams, to sintēžu realizēšanā. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Pārzina nukleozīdu, nukleotīdu un nukleīnskābju ķīmisko un telpisko struktūru, to ķīmisko sintēzi, analīzi un pielietojumu. - Pārbaudes forma: kontroldarbs 1, mājasdarbs 1, eksāmens.
Kritēriji: students prot pielietot ķīmiskās sintēzes metodes DNS un RNS fragmentu un to analogu sintēzei. Izprot DNS sekvenēšanas metodes, gēnu analīzes metodes. Izprot peptīdu un proteīnu funkcijas šūnā, to sintēzes, analīzes un pielietojuma pamatprincipus. - Pārbaudes forma: kontroldarbs 2, mājasdarbs 2, eksāmens. Kritēriji: students prot pielietot ķīmiskās sintēzes metodes sarežģītas struktūras dabas savienojumu - peptīdu sintēzē. Izprot peptīdu un proteīnu struktūras noskaidrošanas metodes, pielietojot modernās tehnoloģijas. Zina galveno mono-, di- un polisaharīdu formulas, izprot stereoķīmiju un oligosaharīdu ķīmiskās sintēzes principus. - Pārbaudes forma: kontroldarbs 3, mājasdarbs 3, eksāmens Kritēriji: students prot pielietot ķīmiskās sintēzes metodes oligosaharīdu un to analogu sintēzei. Spēj raksturot to izmantošanu bioloģijā un medicīnā. Izprot lipīdu funkcijas šūnā un organismā, zina atšķirības starp dažādām lipīdu klasēm un pārzina metodes to sintēzei un modificēšanai. - Pārbaudes forma: eksāmens. Kritēriji: students prot atpazīt lipīdu struktūras un prot pielietot zināmās ķīmiskās metodes ārstniecības vielu modificēšanai ar lipīdiem. Izprot un spēj analizēt informāciju par aktuālām tēmām bioorganiskās ķīmijas jomā. - Pārbaudes forma: individuālā darba prezentācija, eksāmens. Kritēriji: students prot analizēt jaunu zinātnisku literatūru par aktuālām tendencēm bioorganiskās ķīmijas jomā. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Mājasdarbi - 15%
Kontroldarbi - 30% Individuālā darba prezentācija - 15% Eksāmens - 40% |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Pamatzināšanas organiskajā un bioloģiskajā ķīmijā un organiskajā sintēzē. Organisko savienojumu klases: karbonskābes, aminoskābes, spirti, esteri, amīdi, ogļhidrāti. Heterocikli. Pamatzināšanas par šūnas uzbūvi, biopolimēru struktūru un funkcijām. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|