IV0622 Mūsdienu pētījumu metodes: teorija un prakse

Kods IV0622
Nosaukums Mūsdienu pētījumu metodes: teorija un prakse
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Augstākā līmeņa, Akadēmiskais
Tematiskā joma Sociālās zinātnes
Struktūrvienība Inženierekonomikas un vadības fakultāte
Mācībspēks Karine Oganisjana, Nataļja Lāce
Kredītpunkti 6.0
Daļas 2
Anotācija Studiju programma sagatavo tās dalībniekus izprast pētījumu būtību sociālajās zinātnēs, tostarp šo pētījumu metodoloģiju, instrumentāriju, loģiku, metodes, validitāti, ticamību un citus kvalitatīvā un kvantitatīvā pētījuma aspektus. Dalībniekiem ir jāmācās veikt pētījumu, īstenojot pētniecisku projektu ar visiem tā posmiem, sākot ar intervijas/aptaujas formas izstrādi un pilotēšanu, kvalitatīvo un kvantitatīvo datu vākšanu līdz datu analīzei, rezultātu interpretācijai un atskaites uzrakstīšanai. Programma sniedz arī analīzi par to, cik svarīgi ir izprast kultūras īpatnības un atšķirības, veicot pētījumus un piedaloties cilvēkiem, kuri pārstāv dažādas kultūras. Īpašs uzsvars tiek likts uz pētījumiem ar jauktajām kvalitatīvajām un kvantitatīvajām metodēm. Pēc programmas apguves dalībnieki saprot iekšējo loģisko saikni starp pētījuma komponentiem, identificē pētījuma problēmu, formulē atbilstošus pētījuma jautājumus, nosaka pētījuma mērķi un tā sasniegšanai nepieciešamos uzdevumus. Dalībnieki mācās, analizē un salīdzina dažādas pētījumu metodes (aptauja, intervija, fokusgrupas diskusija, ekspertu grupa, Delphi, gadījumu izpēte u.c.), sistematizē tās, nosakot to priekšrocības un trūkumus un iegūstot skaidru izpratni par to, kādos gadījumos šīs metodes ir piemērojamas un kādos gadījumos tās nav piemērotas pētījumu veikšanai. Programmas gaitā dalībnieki arī iegūst ieskatu par to, kā pētījuma gaitā attīstās doma, sākot ar induktīvo domāšanu, veicot literatūras analīzi un izvirzot hipotēzi un ar deduktīvo spriedumu testējot to pētījuma empīriskajā daļā..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
1. Pētījumu paradigmas maiņa sociālajās zinātnēs. 2 2 1 3
2. Zinātniskās domas attīstība pētniecībā: indukcija un dedukcija. 2 2 1 3
3. Atšķirība starp pētījumiem dabaszinātnēs un sociālajās zinātnēs. 2 2 1 3
4. Kultūras dimensijas un pētījumi sociālajās zinātnēs. 6 3 2 6
5. Kvantitatīvie un kvalitatīvie pētījumi. 2 2 1 3
6. Laba pētījuma raksturojums: pētījuma validitāte un ticamība. 4 4 2 6
7. Pētījumu veikšanas standarta loģika. 4 4 2 6
8. Pētījuma problēma, jautājumi, priekšmets un objekts, mērķis un uzdevumi. 6 6 3 9
9. Pētījumu metodes (aptauja, intervija, fokusgrupas diskusija, ekspertu grupa, Delphi, gadījumu izpēte u.c.). 8 10 4 14
10. Pētījuma hipotēze. 2 2 1 3
11. Kvalitatīvā kontent analīze. 6 10 4 12
12. Intervijas/aptaujas veidlapas izstrāde un pilotēšana pētnieciska projekta īstenošanai. 2 4 1 5
13. Kvalitatīvo un kvantitatīvo datu vākšana, analīze un rezultātu interpretācija. 4 14 2 12
14. Atskaites uzrakstīšana par pētniecisko projektu un tā aizstāvēšana. 6 20 3 29
15. RTU IEVF aizstāvēto maģistru darbu analīze. 5 7 3 10
16. Pētnieciskas spēles 3 4 1 4
Kopā: 64 96 32 128
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Programmas dalībniekiem veicināt: 1. izpratni par pētniecības būtību sociālajās zinātnēs, tās galvenajām raksturojumiem un struktūrelementiem un to savstarpējām loģiskām saiknēm, 2. izpratni par pētījuma organizācijas principiem un pētījuma veikšanas posmiem, spēju apstradāt datus un interpretēt rezultātus, tādā veidā sagatavojot studentus turpmākai maģistra darba izstrādei, 3. spēju izstrādāt pētījumu metodoloģiju - identificēt ekonomikā pētāmās problēmas, formulēt pētījuma jautājumus, nosakot pētījuma mērķi un uzdevumus, izlemt, kuras ir piemērotākās pētījumu metodes, formulēt pētījuma hipotēzi, 4. meistarību, veicot pētniecisku projektu, ejot cauri visiem pētījuma posmiem.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
1.Izprot dažādas mūsdienu sociālajās zinātnēs izmantotās pētījumu metodes, to priekšrocības un trūkumus, kā arī spēj patstāvīgi analizēt tās un izlemt, kādas kvalitatīvo un kvantitatīvo pētījumu metodes ir vispiemērotākās konkrētā pētījuma kontekstā problēmas risināšanā. - 1. Individuāls darbs citu pētījumu metožu (kas netika apskatītas nodarbībās) analīzei 2. Darba prezentācija un apspriešana 3. Grupas darbs, lai izlemtu kādā situācijā ar kuru no metodēm būtu jāstrādā.
3. Spēj kritiski novērtēt citu pētnieku veiktos pētījumus un ja tādas ir, atrast un izlabot nepilnības. - 1. Pētniecisko spēļu spēlēšana un radīšana. 2. Diskusija programmā apgūtā apkopošanai.
2. Spēj salīdzināt dažādas kultūras, izmantojot Geert Hofstede un House kultūras dimensijas un izmanto šis zināšanas pētījuma dažādos posmos, paplašinot savu redzesloku un paaugstinot spēju izprast daudzveidīgus procesus, kas notiek sabiedrībā un savā profesionālajā jomā. - 1. Diskusija 2. Stāstu un videomateriālu analīze dažādu kultūras īpatnību identificēšanai un pētījumu rezultātu interpretēšanai.
4. Izprot pētījumu būtību sociālajās zinātnēs, spēj izstrādāt pētījuma metodoloģiju, identificēt pētījuma problēmu, formulēt pētījuma jautājumu(s), nosacīt pētījuma priekšmetu un objektu, izvirzīt pētījuma mērķi un izstrādāt pētījuma uzdevumus, nodrošināt pētījuma validitāti un ticamību. - 1. Diskusija. 2. Individuālie vai grupas projekti. Iegūto rezultātu prezentēšana nodarbībā. 3. Eksāmens.
5. Spēj izvirzīt pētījuma ideju, plānot, strukturēt un īstenot pētnieciskus projektus, uzrakstīt atskaiti, pielietojot zinātnisko stilu, diskutēt par savu pētnieciskās darbības jomu, formulēt secinājumus un priekšlikumus, izvirzīt tēzes zinātniskajām konferencēm un rakstīt zinātniskos rakstus. - 1. Kopīgas datu bāzes izveide. 2. Zinātniskās literatūras kontentanalīze. 3.Individuālais pētnieciskais projekts. 4. Projekta rezultātu prezentēšana un aizstāvēšana eksāmenā.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Individuālais darbs ar zinātnisko literatūru - 30%
Patstāvīgais darbs pētnieciskā projektā - 70%
Grupas darbs nodarbībās - 40%
Eksāmeni - 60%
 
Priekšzināšanas Zināšanas, kas iegūtas bakalaura studiju līmenī sociālajās zinātnēs, problēmu risināšanas prasmes, radošā, kritiskā, loģiskā un analītiskā domāšanā.
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 3.0 32.0 0.0 0.0 *
2 3.0 0.0 32.0 0.0 *

Kursa apgūšanas cena klausītājam Pilna laika studijas
Klātiene
Nepilna laika studijas
Klātiene
Nepilna laika studijas
Neklātiene
Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]