Kods | AD0156 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Darba procesu projektēšana | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Pamatstudiju, Profesionālais | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Materiālzinātnes | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Arhitektūras un dizaina institūts | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Andra Ulme | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 3.0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Studiju kurss sniedz zināšanas par ergonomikas teoriju un metodēm, ko izmanto, lai projektētu vai piemērotu atbilstošus instrumentus, uzlabotu darba vietu komfortu, drošību un palielinātu darbaspēka jaudu. Studiju kursa saturs faktiski ir rokasgrāmata jaunajiem dizaineriem. Mācību metodes aptver gan fiziskos, gan psihosociālos darba vietu dizaina aspektus, sekojot attiecīgajiem veselības un darba drošības ergonomiku norādījumiem, lai novērtētu un samazinātu riskus biroju darba vietās.. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Mērķis - nodrošināt, ka tiks apgūts teorētiskais kurss dizaina ergonomikā un students spēs praksē – projektējot mēbeles vai telpu interjera dizainu, ergonomiski lietot studiju kursā iegūtās zināšanas, prasmes un kompetences. Studiju kursa uzdevumi: 1. Attīstīt prasmi izmantot zināšanas par ergonomiku ikdienas darbā, novērtēt telpiskā vides piemērotību projektā paredzētajai funkcijai un attīstīt prasmi izveidot ergonomisku vidi darba vajadzībām. 2. Pilnveidot iemaņas veikt nepieciešamos priekšizpētes darbus, t.sk., uzmērījumus, vizuālo novērtējumu un foto, video un uzmērīšanas fiksācijas, pamatoti izvēlēties adekvātus konkrētā uzdevuma risināšanas paņēmienus un metodes. 3. Iemācīt sagatavot ergonomiskas vides iekārtošanas projektēšanas dokumentāciju; Izveidot ergonomiski atbilstošas darba vietas biroja darbiniekiem, apzināti lietot darba aizsardzības pamatprincipus un paņēmienus. 4. Attīstīt spēju turpmāk lietot šīs kompetences un prasmes interjera dizaina projektēšanas nodarbībās un ikdienas darbā, publiski aizstāvēt ergonomisku interjera ieceres priekšlikumu. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Spēj atpazīt un definēt ergonomikas pamataspektus, kā arī galvenos drošas darba vides projektēšanas principus un paņēmienus. - Vērtēšanas metodes: kontroldarbs un praktiskais darbs. Kritēriji: kontroldarbā demonstrēta spēja veikt objektu ražošanas tehnoloģiju salīdzinošu analīzi, praktiskajā darbā attēlotas kompetences darba aizsardzības jomā, ergonomikas pamataspektos un drošas darba vides projektēšanā. Spēj izprast un piemērot darba aizsardzības, darba organizācijas un darba drošības likumu būtību, to savstarpējo mijiedarbību un izpausmi dažādu- rūpniecisko, universālo un grafiskā dizaina virzienos, kā arī spēt ieraudzīt to izpausmi cilvēka psihofizioloģiskās uztveres procesā. - Vērtēšanas metodes: kontroldarbs un praktiskais darbs. Kritēriji: kontroldarbā sniegtās atbildes uz jautājumiem par Darba likumu un darba drošības likumu būtību, kā arī praktiskajā darbā lietotās kompetences darba vietas projektēšanā. Spēj izskaidrot un pamatot savu projektu par drošas un ergonomiski iekārtotas darba vietas risinājumu, tā ideju, izvēlētos ergonomikas principus un paņēmienus. - Vērtēšanas metodes: praktiskais darbs/prezentācija/eksāmens. Kritēriji: eksāmenā atrisināts uzdevums par drošas un ergonomiski iekārtotas darba vietas aprīkojumu, praktiskā darba aizstāvēšanas prezentācija. Spēj integrēt ergonomikas un mākslinieciskās jaunrades pamatprincipus mēbeļu rūpniecisko kolekciju projektēšanas uzdevumos. - Vērtēšanas metodes: kontroldarbs un praktiskais darbs. Kritēriji: kontroldarba formā demonstrēta spēja veikt doto piemēru analīzi, praktiskajā darbā mēbeļu projekta izstrāde. Spēj salīdzināt, izvērtēt un kritizēt darba vides un darba vietas risinājumu ergonomiskos aspektus. - Vērtēšanas metodes: kontroldarbs/praktiskais darbs/eksāmens. Kritēriji: kontroldarbā demonstrēta spēja veikt doto piemēru analīze, praktiskajā darbā izstrādāts ergonomiski atbilstošas darba vietas projekts. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Semestra darba regularitāte - kontroldarbi - 20%
Praktiskā darba risinājumu oriģinalitāte, novitāte - 30% Praktiskā darba kvalitāte, atbilstība uzdevuma prasībām - 30% Aktīva līdzdalība nodarbību laikā - 10% Praktiskā darba prezentācija - eksāmens - 10% |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Informācijas tehnoloģija, specializācijai atbilstoša izstrādājumu projektēšana. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|