Kods | DE0724 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Ievads datu korpusu analīzē humanitārajās zinātnēs | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Augstākā līmeņa, Akadēmiskais | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Datorika | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Datorzinātnes, informācijas tehnoloģijas un enerģētikas fakultāte | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Tatjana Smirnova, Tatjana Menise | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 3.0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Lai pēc iespējas efektīvāk izmantotu ar korpusiem saistītas analīzes metodes apjomīgu sociālo un kulturālo datu apstrādei, nepieciešams pielietot starpnozaru atziņas. Studiju kursa ietvaros ir plānots aplūkot dažādas pieejas korpusu izmantošanai humanitārajās zinātnēs, kas ļauj identificēt attiecīgās jomas pētījumos atrodamo ideju loku un kopīgās iezīmes. Studiju kursā tiks apskatītas tādas būtiskas korpusa studiju tēmas kā konceptualizācija, datu atlase un operacionalizācija, analīze un rezultātu interpretācija.. Studiju kursu veido divas daļas, kurās tiks apgūta gan korpusu veidošanas un apstrādes teorija, gan prakse. Teorētiskajā daļā studentiem būs jāapskata dažādas gadījumu izpētes un jāanalizē problēmas saistībā ar atšķirīgu tipu korpusu veidošanu. Praktiskajā daļā tiks veikti eksperimenti ar īpaši studiju kursa vajadzībām izveidotu fanfikcijas tekstu korpusu (t.i., amatieriskas komerciālu tekstu interpretācijas). Izvēlētais materiāls dod iespējas dažādu kvalifikāciju speciālistiem ar atšķirīgām pētnieciskajām interesēm (piemēram, sociolingvistika, mediju studijas, tulkojumzinātne, literatūrzinātne, antropoloģija) izmantot to kā pamatu pētījumu jautājumu analīzei.. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Studiju kursa mērķi iepazīstināt studējošos: * ar dažādām pieejām korpusu izmantošanai analīzē humanitārajās zinātnēs; * ar būtiskākajiem aspektiem un problēmām korpusu veidošanā. Studiju kursa uzdevumi ir attīstīt studējošo prasmi: * pamanīt kultūras tendences un veikt to kvantitatīvu analīzi; * veikt starpdisciplinārus pētījumus; * veikt korpusa analīzi. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Spēj parādīt kritisku izpratni par akadēmiskiem tekstiem humanitārajās zinātnēs, kuros izmantota korpusu analīze. - Semināri. Spēj izvērtēt teorētisko un tehnisko daļu konsistenci. Izprot jomas iespējas un problēmas. - Semināri. Spēj definēt pētāmos jautājumus un darbā ar korpusu izvēlas pētījuma problemātikai piemērotus tehniskos risinājumus. Prot kontekstualizēt un interpretēt datus. - Kopīgi eksperimenti ar fanfikcijas korpusu. Noslēguma projekts. Prot izveidot individuālā pētījuma projektus, kuros izmanto korpusus, analizējot tekstus kā sociālus un kulturālus datus, un spēj pamatot izvēlētās teorētiskās pamatnostādnes un ierosināt atbilstošas kvantitatīvās metodes. - Noslēguma projekts. Noslēguma projekta prezentācija. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Semināri - 20%
Noslēguma projekts - 60% Noslēguma projekta prezentācija - 20% |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Programmēšanas prasmes; vēlamas zināšanas par Python vai kādu citu programmēšanas valodu. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|