Kods | DE0721 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Mūsdienu pieeja terminu darināšanai: teorija un prakse | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Obligātais/Ierobežotās izvēles; Brīvās izvēles | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Augstākā līmeņa, Profesionālais | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Valodas | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Datorzinātnes, informācijas tehnoloģijas un enerģētikas fakultāte | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Marina Platonova, Larisa Iļinska, Tatjana Smirnova, Tatjana Kelebeka, Zane Seņko, Alīna Vagele-Kricina | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 6.0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Studiju kursa ietvaros tiks aplūkotas joprojām attīstībā esošās zinātniskās jomas – terminoloģijas, terminotikas un terminogrāfijas – teorētiskie priekšnoteikumi, izpētot dažādas pētniecības aktivitātes, platformas, rīkus, jau īstenotos un notiekošos projektus un kritiskās perspektīvas, kas veido tās pašreizējo pamatpraksi. Studiju kursā uzmanība tiek pievērsta terminoloģijas veidošanas procesa pamatparadigmu rūpīgai izpratnei un detalizētai analīzei, kā arī tam, kā jebkurā procesa posmā pieņemtie lēmumi ietekmē rezultātu kopumā, standartizācijas procesu, terminu saskaņošanas procesu, speciālo zināšanu apguvi un tehniska teksta tulkošanu. Studiju kursa ietvaros tiks aplūkota atšķirība starp klasiskajām un modernajām terminu darināšanas pieejām. Studiju kursā tiks aplūkoti tādi konceptuāli jautājumi kā terminoloģizācija, terminu darināšanas modeļi, informācijas kodēšana/dekodēšana, terminoloģijas pārvaldība, terminu ieguve, saskaņošana, savstarpējo atsauču veidošana, ietvara veidošana un tīkla analīze. Pēc studiju kursa pabeigšanas studenti iegūs padziļinātu izpratni par galvenajiem jēdzieniem un dažādām pieejām, kas piemērojamas gan teorētisko, gan praktisko pētījumu veikšanai attiecīgajā jomā.. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Studiju kursa mērķis ir sniegt detalizētu pārskatu par mūsdienu pieejām terminu darināšanas procesā, veidojot un attīstot studentiem dziļāku izpratni par teorētisko ietvaru un empīrisko analīzi. Studiju kursa uzdevumi ir sniegt studentiem zināšanas un iemaņas: - saprast un balstīties uz esošajām terminoloģijas, terminotikas un terminogrāfijas definīcijām; - kontekstualizēt “moderno terminu darināšanas procesu” tradicionālās terminoloģizācijas prakses ietvaros un pretstatā tai; - izprast un analizēt dažādu (sadarbības, starpdisciplināru/transdisciplināru, starpinstitucionālu) infrastruktūras struktūru, kas raksturo pašreizējos un turpmākos terminu darināšanas centienus, ietekmi; - demonstrēt padziļinātu izpratni par terminoloģijas darināšanas teoriju, principiem un metodēm; - apgūt un attīstīt zināšanas par speciālām tematiskajām jomām terminoloģijas darbam; - demonstrēt spēju noteikt terminus un terminoloģiskās funkcijas, kas attiecas uz leksikas vienībām; - demonstrēt prasmi veikt informācijas izpēti un noteikt terminu analīzei būtisku informāciju; - kritiski pievērsties daudzām svarīgām mūsdienu tēmām, kas saistītas ar digitālo, vizuālo un multimodālo informāciju; - apspriest un apkopot virkni mūsdienu pieeju un metodoloģiju, kas noderīgas terminu darināšanā; - strādāt individuāli vai komandā, lai izstrādātu vadlīnijas un/vai pieeju digitālam terminu darināšanas projektam. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Spēj atpazīt pašreizējās terminoloģijas darināšanas pieejas teorētiskos priekšnoteikumus. - Semināri un diskusijas. Individuālais darbs vai darbs komandā. Eksāmens. Spēj izteikt pamatotu viedokli par pieņemto terminotisko, terminoloģisko, terminogrāfisko prakšu kopumu, datorizētu terminoloģijas lingvistisko analīzi, terminoloģisko datu izpausmēm un to darināšanas paradigmām, nozares nepārtraukto attīstību. - Individuālais darbs vai darbs komandā. Tests. Eksāmens. Spēs praktiski pielietot pašreizējās terminu darināšanas metodes un izstrādāt terminoloģizācijas stratēģijas un pasākumus. - Semināri un diskusijas. Eksāmens. Spēj kritiski izvērtēt ar terminoloģijas analīzi saistītās problēmas. - Praktiskie uzdevumi. Eksāmens. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji |
Semināri un diskusijas - 10%
Praktiskie uzdevumi - 15% Tests - 15% Individuālais darbs vai darbs komandā - 30% Eksāmens - 30% |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Angļu valoda B2/C1 (CEFR). Pamatzināšanas terminoloģijas teorijā un praksē. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|