DE0709 Izzināšana: nozīmes atveide

Kods DE0709
Nosaukums Izzināšana: nozīmes atveide
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles
Līmenis un tips Augstākā līmeņa, Akadēmiskais
Tematiskā joma Valodas
Struktūrvienība Datorzinātnes, informācijas tehnoloģijas un enerģētikas fakultāte
Mācībspēks Larisa Iļinska, Marina Platonova, Tatjana Smirnova, Alīna Nidagundi
Kredītpunkti 3.0
Daļas 1
Anotācija Studiju kurs sniedz ieskatu pētījumos par attiecībām starp prātu, cilvēka uzvedību un valodu, atspoguļojot mūsdienu pieeju valodai un tās konceptuālajai struktūrai. Pašlaik kognitīvā zinātne attīstās ļoti strauji. Tā rada valodas pētniecības zinātnisko metodi, iekļaujot citu disciplīnu paņēmienus, piemēram, filozofijas, psiholoģijas, datorzinātņu un inženierzinātņu pētījumu metodes. Studiju kursā aplūkoti konkrētās studiju jomas pamatjēdzieni kā, piemēram, prototips, perspektīva, kategorizācija, attēlu shematizēšana, iedziļināšanās, ietvertā izziņa, veidotājgramatika, uzmanība un īpatnību identifikācija, kā arī mācīšanas iespēja ārkārtas situācijās. Studiju kursā iekļauti arī cilvēka izziņas pamatteoriju pētījumi, kā arī dažādas metodoloģijas, ko izmanto mūsdienu kognitīvajā zinātnē. .
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
Valodniecības analīzes konceptuālā metode, konceptualizācija un konstruālās operācijas. 2 2 0 0
Kognitīvās valodniecības daba: domas sistemātiskā struktūra, simboliskā un interaktīvā valodas funkcija. 2 2 0 0
Kategorizācija un kognitīvie modeļi: kategorijas, koncepcijas un nozīmes, kategorizācijas principi, prototipu teorija. 2 2 0 0
Vispārīgā valoda, doma un pieredze: vispārīgas valodniecības kognitīvie aspekti, Vorfs un valodas relativitātes princips. 4 4 0 0
Valodas lietojums: valodas pārzināšana, valodas izmaiņas un valodas apguve. 4 4 0 0
Kognitīvā semantika: kognitīvās metodes leksiskajā semantikā, konceptuālā struktūra, jēdzienu karte, polisēmija kā konceptuāla parādība. 2 2 0 0
Kognitīvā semantika kontekstā: nozīme, patiesība un realitāte, atbilstības teorija, attēlu shēmas un lingvistiskās nozīmes. 4 4 0 0
Freimu semantika: robežas, nozares, telpas, konceptuālās struktūras organizācija, attēla-shematiskās, abstraktās un pamatnozares. 2 2 0 0
Nozīmes veidošana un garīgā telpa: nozīmes veidošana kognitīvajā semantikā. 2 2 0 0
Metafora un metonīmija: konceptuālā metafora un konceptuālā metonīmija. 4 4 0 0
Konceptuālā sajaukšana: konceptuālās integrācijas teorija. 4 4 0 0
Tīkla organizācija: veidošanas tīklu atbilstība un organizēšana. 2 2 0 0
Kognitīvā pieeja gramatikai. 2 2 0 0
Pārbaudes darbi. Studentu darbu prezentēšana. 4 4 0 0
Kopā: 40 40 0 0
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Studiju kursa mērķis ir sniegt studējošajiem visaptverošu ievadu kognitīvajā zinātnē, attīstīt viņu kognitīvo kompetenci un prasmes, kas ir nepieciešamas mūsdienu digitālo humanitāro zinātņu, datorlingvistikas un ar to saistītu nozaru pētniecībā; attīstīt studējošo identifikācijas kompetences un spējas pielietot dažādas teksta analīzes metodes, veidot studējošo izpratni, ka kognitīvā valodniecība ir pieeju kopums, nevis vienota teorētiskā bāze. Studiju kursa uzdevumi: • attīstīt studējošo prasmes veidot kognitīvos valodnieciskos un nevalodiskos modeļus; • attīstīt studējošo teorētisko zināšanu kopumu turpmākajiem pētījumiem kognitīvajā un datorvalodniecībā; • attīstīt studējošo prasmes konceptualizēt un kategorizēt zināšanas.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
Spēj integrēt kognitīvās analīzes metodes, pētot dažādas inženierzinātņu, datorzinātņu un humanitāro zinātņu tēmas. - Eksāmens. Prezentācija par starpdisciplināro pētījumu studenta specializācijas jomā.
Spēj izmantot atbilstošu programmatūru, veidojot semantiskos tīklus, lai konceptualizētu un kategorizētu zināšanas. - Prezentācija par starpdisciplināro pētījumu studenta specializācijas jomā.
Spēj pielietot iegūtās zināšanas kognitīvu procesu modelēšanā un simulācijā digitālajā vidē. - Prezentācija par starpdisciplināro pētījumu studenta specializācijas jomā.
Spēj izveidot konceptu kartes. - Praktiskie darbi.
Spēj raksturot semantiskās attiecības starp konceptiem. - Eksāmens.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Darbs nodarbībās - 10%
Praktiskie darbi - 20%
Prezentācijas - 20%
Eksāmens - 50%
 
Priekšzināšanas Angļu valodas zināšanas B2 līmenī saskaņā ar Eiropas kopējām pamatnostādnēm valodu apguvē.
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs
1 3.0 32.0 0.0 0.0 *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]