DE0643 Pedagoģija

Kods DE0643
Nosaukums Pedagoģija
Statuss Obligātais/Ierobežotās izvēles; Brīvās izvēles
Līmenis un tips Augstākā līmeņa, Akadēmiskais
Tematiskā joma Pedagoģija
Struktūrvienība Datorzinātnes, informācijas tehnoloģijas un enerģētikas fakultāte
Mācībspēks Alīda Zigmunde, Karine Oganisjana
Kredītpunkti 3.0
Daļas 1
Anotācija Studiju kurss iepazīstina ar pedagoģijas zinātnes izpētes priekšmetu un pamatkategorijām. Tiek aplūkotas dažādas pedagoģijas teorijas, kā arī raksturotas mūsdienu aktuālās pedagoģijas problēmas. Studiju kursa satura apguve notiek ciešā teorijas un prakses kontekstā. Lai nodrošinātu aktīvo mācīšanos, studenti tiek iesaistīti grupu diskusijās, situāciju analīzē, literatūras studijās, prezentācijās par paša izvēlētu vai pedagoga dotu aktuālu pedagoģisku problēmu. Tādējādi tiek akcentēta arī teorijas un prakses saite. Teorijā gūtās atziņas studenti izvērtē konkrētā pedagoģiskā situācijā. Mācībspēka piedāvātie refleksīvie jautājumi ļauj studentam padziļināt izpratni par mācību procesu, tā pamatelementiem un to savstarpējo saikni: pedagoga stils un mācību motivācija, sadarbība pedagoģiskā vidē. Satura apguve tiek organizēta tādējādi, lai studenti pilnveidotu prasmi sadarboties, dalīties pieredzē un apmainīties idejām..
Studiju kursa saturs
Saturs Pilna un nepilna laika klātienes studijas Nepilna laika neklātienes studijas
Kontaktstundas Patstāvīgais darbs Kontaktstundas Patstāvīgais darbs
Pedagoģija: zinātne vai māksla? Pedagoģijas zinātnes nozares. 2 3 1 4
Pedagoģijas priekšmets. Teorijas un prakses saikne. Humānpedagoģija. 2 3 1 6
Aktuālas izglītības problēmas. Vērtīborientēta izglītība. A. Ādlera, R. Dreikura idejas. 2 3 2 6
Dažādās izglītības filozofijas. Mācību un mācīšanās teorijas. 4 6 1 6
Pedagoga lomas. Pedagoga kompetence un ētiskie principi. 2 3 2 6
Studenta individuālās īpatnības. Mācīšanās stratēģijas un mācīšanās prasmes. Mācību individualizācija. 4 6 2 6
Mācību motivācija. 2 3 1 6
Mācību procesa komponenti. Mācību saturs, metodes un organizācijas formas. 4 6 2 6
Sadarbība mācību procesā. Pedagoģiskā saskarsme. Konfliktu risināšana. 4 6 2 6
Mācību rezultāti un to novērtēšana. 4 6 1 6
Zināšanas, prasmes un kompetences. Kvalitātes novērtēšana izglītībā. 2 3 1 6
Kopā: 32 48 16 64
Mērķis un uzdevumi, izteikti
kompetencēs un prasmēs
Studiju kursa mērķis ir veidot izpratni par pedagoģijas zinātni un tās kategorijām teorijas un prakses kontekstā, iedrošināt, motivēt studentus pedagoģiskai darbībai. Studiju kursa uzdevumi: - veidot izpratni par pedagoģijas likumsakarībām, pamatprincipiem, didaktikas pamatkategorijām; - iemācīt pielietot dažādas mācību metodes, organizācijas formas, analizēt situācijas atbilstoši humānpedagoģijas principiem, demonstrēt savas prasmes saskatīt un raksturot pedagoģiska rakstura problēmas, apzināt literatūru par attiecīgo problēmu un sagatavot eseju; - iemācīt pielietot darbā un saskarsmē studiju kursā iegūtās zināšanas un prasmes, pedagoģijā aprobētas atziņas, teorijas; - attīstīt iemaņas un vēlmi sasniegt augstākus rezultātus darbā, motivējot darbiniekus; - iemācīt iesaistīt visus lēmumu pieņemšanā, vērtējumos, veicināt meklēt metodes pozitīvas gaisotnes radīšanai kolektīvā, pilnveidot prasmi rīkoties ētiski, attīstīt oratora un labas runas prasmes, mācīt pamatot rīcības motīvus un prast veidot pozitīvu attieksmi pret cilvēkiem, darbu, sabiedrību; - attīstīt mācīšanas prasmes un prezentācijas prasmes, rosināt radošu domāšanu.
Sasniedzamie studiju
rezultāti un to vērtēšana
Spēj raksturot humānpedagoģijas atziņas, zina to pedagoģisko lietderību, kā arī iespējamos riska faktorus. - Semināra diskusijas. Eseja. Eksāmens vai ieskaites darbs.
Spēj salīdzināt dažādas didaktiskās pieejas, prot analizēt didaktiskos principus un pedagoga lomu katrā no pieejām, kā arī studentu guvumu. - Situācijas/gadījumu analīze. Eksāmens vai ieskaites darbs.
Prot raksturot savu mācīšanās stilu un spēj izraudzīties tam atbilstošas stratēģijas informācijas strukturēšanai un iegaumēšanai. - Ideju karte. Eksāmens vai ieskaites darbs.
Spēj ilustrēt ar piemēru mācību principu izpausmi pedagoģiskā procesā. - Praktiskais darbs. Eksāmens vai ieskaites darbs.
Prot izmantot konfliktu risināšanas teoriju pedagoģiskā problēmsituācijā. - Situācijas analīze. Eksāmens vai ieskaites darbs.
Pārzina kompetenču pieeju. - Praktiskais darbs. Eksāmens vai ieskaites darbs.
Zina pedagoga ētikas pamatprincipus. - Situācijas/gadījuma analīze. Eksāmens vai ieskaites darbs.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Aktivitāte lekcijās - 10%
Dalība praktiskajos darbos, iesaistīšanās diskusijās - 30%
Esejas jeb prezentācijas sagatavošana un uzstāšanās, atbildes uz mācībspēka un studentu uzdotajiem jautājumiem - 35%
Situāciju analīze, ideju kartes - 10%
Eksāmens vai ieskaites darbs - 15%
 
Priekšzināšanas Pamatzināšanas vispārīgā psiholoģijā; izpratne par izziņas procesiem, to nozīmi.
Studiju kursa plānojums
Daļa KP Stundas Pārbaudījumi Pārbaudījumi (brīvai izvēlei)
Lekcijas Prakt. d. Lab. Ieskaite Eksāmens Darbs Ieskaite Eksāmens Darbs
1 3.0 16.0 16.0 0.0 * *

Pieteikties uz šo kursu

[Kursa apraksts PDF formātā]