Kods | AD0133 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nosaukums | Vēturisko ēku būvsubstance un tās saglabāšanas metodes | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Statuss | Brīvās izvēles | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Līmenis un tips | Augstākā līmeņa, Profesionālais | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tematiskā joma | Arhitektūra un pilsētu plānošana | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktūrvienība | Arhitektūras un dizaina institūts | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mācībspēks | Jānis Krastiņš, Ilmārs Dirveiks | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kredītpunkti | 3.0 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daļas | 1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotācija |
Studiju priekšmets ļauj apgūt vispārēju priekšstatu par vēsturisko ēku konstrukcijām un materiāliem, kā arī iepazīt materiālu ieguves un būvtehnikas vēsturi. Kursā tiek analizētas ēku daļas un to izmaiņas arhitektūras vēstures kontekstā. Tiek aplūkotas nesošās konstrukcijas – pamati, sienas, pārsegumi un jumti, raksturojot mūra, koka un jaukta materiāla ēku īpatnības. Īpaša uzmanība tiek veltīta tektonikas nozīmei vēsturiskajās ēkās. Tiek atklāti atsevišķu ēkas konstruktīvo un arhitektonisko elementu mākslinieciskās saskaņas nosacījumi, kā arī vēsturisko stilu formālās pazīmes vēsturiskajos logos, durvīs, apkures ierīcēs, iekštelpu apdares paņēmienos un ēku zemesgabalu labiekārtojumā. Tiek raksturotas biežāk sastopamās būvtehniskās un konstruktīvās problēmas, kā arī vēsturisko ēku daļu un konstrukciju saglabāšanas un atjaunošanas metodes.. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa saturs |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mērķis un uzdevumi, izteikti kompetencēs un prasmēs |
Vēsturisko ēku konstruktīvās uzbūves un izmantoto būvmateriālu izpratnes apguve. • Arhitektam nepieciešamā izpratne par vēsturisko konstrukciju tektoniku. • Arhitektam nepieciešamās zināšanas par biežāk konstatējamiem vēsturisko ēku bojājumiem un to cēloņiem. • Izpratne par vēsturisko konstrukciju un to apdares estētiku. Prasme to izmantot atjaunošanas projektā. • Iegūt zināšanas par Latvijas vēsturisko būvmateriālu un konstrukciju attīstību no viduslaikiem līdz 20. gs. vidum. • Izprast Latvijas arhitektūras mantojuma īpašo reģionālo savdabību. • Pilnveidot analītiski pētnieciskās iemaņas. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sasniedzamie studiju rezultāti un to vērtēšana |
Spēja izprast ēkas konstrukciju un ēku daļu vēsturisko attīstību. Spēt izmantot konstrukcijas un materiālus kā datējošu elementu. - Teorētiski analītisks darbs Spēja uzskaitīt ēkas tektoniskos elementus un tiem atbilstošus būvniecības materiālu īpašības - Teorētiski analītisks darbs Vispārēja izpratne par ēkas bojājumu cēloņiem un to saistību ar konstrukcijām un materiālu īpašībām - Teorētiski analītisks darbs Spēja profesionāli strādāt ar Latvijas arhitektūras mantojumu. - Teorētiski analītisks darbs Spēja analizēt ar arhitektūras mantojuma saglabāšanu saistītas problēmātiskas situācijas. - Teorētiski analītisks darbs Spēja izskaidrot un analizēt lekciju kursā apgūto vielu. - Ieskaites darbs. Zināšanu novērtējums 10 ballu sistēmā. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Priekšzināšanas | Priekšmeta apguvei nepieciešamas priekšzināšanas, kas iegūtas iepriekšējos bakalaura studiju programmas semestros mācību priekšmetos. Priekšmeta apguve balstīta uz zināšanām arhitektūras un mākslas vēsturē un arhitektūras terminoloģijā. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studiju kursa plānojums |
|